تهدید کیف به استفاده از “بمب های کثیف” واقعی است


ساعت: 16:29
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905623

سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرد که تهدید استفاده از “بمب کثیف” از سوی کیف واقعی است و این بر عهده کشورهای غربی است که تصمیم بگیرند که آیا خطری را که ایجاد می کند باور کنند یا نه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تهدید کیف به استفاده از یک “بمب کثیف” را واقعی خواند و تاکید کرد که این کشور های غربی هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا خطری که ایجاد می کند را باور کنند یا نه.

پسکوف گفت: اینکه آنها (غربی ها) به اطلاعات طرف روسی اعتماد ندارند به این معنی نیست که دیگر تهدید استفاده از بمب کثیف احساس نمی شود و از بین خواهد رفت.

وی افزود: تهدید همچنان پابرجاست. این اطلاعات توجه نمایندگان وزارت دفاع روسیه را به خود جلب کرده است و اکنون بر غربی هاست که این تهدید را باور کنند یا نه.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای جداگانه اشاره کرد که مسکو در حال آماده شدن برای طرح موضوع احتمالی استفاده کیف از بمب های کثیف توسط کیف در سازمان ملل است.

وی تاکید کرد که اطلاعات مسکو در این زمینه یک ادعای توخالی نیست و مسکو اطلاعات خاصی در مورد تاسیسات واقع در اوکراین دارد که می تواند چنین بمبی بسازد.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور به همتایان فرانسوی، انگلیسی، آمریکایی و ترک خود از نگرانی مسکو در مورد استفاده احتمالی اوکراین از بمب کثیف اطلاع داده است. بر اساس گزارش اطلاعات روسیه، ساخت این بمب در مرحله نهایی خود قرار دارد و به زودی آماده خواهد شد.

نگرانی های مسکو در مورد این موضوع در بحبوحه ترس فزاینده در میان مقامات و رسانه های غربی در مورد وقوع جنگ هسته ای در اوکراین مطرح شده است. در واقع، بسیاری از رسانه ها و مقامات غربی ظاهراً از دکترین تسلیحات هسته ای روسیه بی اطلاع هستند یا عمداً در مورد آن دروغ می گویند. بر اساس دکترین روسیه، استفاده از سلاح هسته ای بدون تهدید ملموس علیه این کشور ممنوع است.

اسپوتنیک دیروز با استناد به چندین منبع موثق در اوکراین و سایر کشورها که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد که کیف قصد دارد یک “بمب کثیف” را در اوکراین منفجر کند تا مسکو را به استفاده از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی در این کشور ترغیب کند.

یک “بمب کثیف” که به عنوان “دستگاه پراکندگی رادیولوژیک” یا RDD نیز شناخته می شود، از ترکیب یک ماده منفجره معمولی با مواد رادیواکتیو تشکیل شده است. چنین بمبی معمولاً از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای انتشار غبار یا دود رادیواکتیو و ایجاد آلودگی رادیواکتیو استفاده می کند.

به گفته این منابع، هدف کیف از چنین اقدام تحریک آمیزی متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح هسته ای و آغاز یک کارزار جهانی ضد روسیه با هدف تضعیف اعتماد به نفس مسکو است.

دیدگاهتان را بنویسید