داستان پولیتیکو درباره پاسخ تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا: ایران هیچ درخواست دیگری برای تحقیقات آژانس ارائه نکرده است

داستان پولیتیکو درباره پاسخ تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا: ایران هیچ درخواست دیگری برای تحقیقات آژانس ارائه نکرده است

روز جدید مجله پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مقام غربی، ادعاهایی را درباره واکنش ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای مطرح کرد.

مجله پولیتیکو در گزارشی درباره واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای نوشت: به گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران دوشنبه شب به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد و بیشتر بر روی موضوعات باقی مانده مرتبط با تحریم ها و تحریم ها متمرکز شد. تضمین می کند.. بر تعاملات اقتصادی متمرکز است.

در ادامه این گزارش، به گفته این مقام غربی، گفته می‌شود که پاسخ ایران در چارچوب تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشأ ذرات مواد هسته‌ای که قبلاً توسط بازرسان این آژانس کشف شده بود، درخواست دیگری را مطرح نمی‌کند. در سالهای اخیر در جاهای مختلف تهران قبلاً با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد که توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند بازگشایی شود که این تحقیقات توسط آژانس برای همیشه بسته اعلام شود.

اختلاف مقامات غربی در خصوص موضع ایران در خصوص مسائل پادمانی در روند احیای توافق هسته ای در حالی مطرح شده است که بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورخ 5 مارس 2022، ایران حسن نیت خود را در تعامل با برجام ابراز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه اطلاعات فنی دقیق، نشان داد و انتظار می‌رفت این آژانس با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامات سازنده و واقع‌بینانه‌ای را برای عادی‌سازی مشکلات با تضمین‌هایی انجام دهد که به گفته خود آژانس هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد. نگرانی های اشاعه، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در بحبوحه مذاکرات ایران و آژانس و برخلاف بیانیه مشترک ایران و آژانس برای پایان دادن به موارد ادعایی. علیرغم دسترسی ایران به دو نقطه و ارائه اطلاعات تکمیلی با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل، سه کشور اروپایی راه تشدید فضا و تصویب قطعنامه علیه ایران را در پیش گرفتند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران با وجود مخالفت شدید چین و روسیه در اجلاس سه ماهه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در 27 خرداد 1401 به تصویب رسید. نویسندگان در این قطعنامه نگرانی خود را از ادعاهای دروغین کشف مواد هسته ای در سه سایت اعلام نشده در ایران ابراز کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی هسته ای شدند. در آن قطعنامه، از ایران خواسته شد که «فوراً برای انجام تعهدات قانونی خود اقدام کند و بدون تأخیر پیشنهاد مدیرکل آژانس برای مشارکت بیشتر در شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

به دنبال این اقدام، ایران برخی از همکاری‌های خود را با آژانس که فراتر از پادمان‌ها بود و تنها بر اساس حسن نیت و در چارچوب برجام انجام می‌شد، قطع کرد، مانند فعالیت‌های دوربین‌های پادمان اضافی، دستگاه اندازه‌گیری سطح در غنا OLEM. خط و دبی سنج نمایندگی. علاوه بر این، سازمان انرژی اتمی سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرد.

ایران معتقد است که هیچ مشکلی در زمینه پادمان‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران وجود ندارد که این موضوع همواره در گزارش‌های مختلف تایید شده است و ادعاهای مطرح شده در مورد سال 2003 نمی‌تواند مبنایی برای فشارهای جدید بر ایران باشد. اگرچه به طور داوطلبانه به تعامل عملی و سازنده خود با آژانس ادامه داد و برای رسیدگی به موضوعات مورد بحث با آژانس همکاری نزدیک داشت و طی دو دهه گذشته آژانس نتوانست ادعای طرف اسرائیلی را ثابت کند، اما متاسفانه ، تعامل مثبت و سازنده ایران با پاسخ مناسب به آژانس برخورد نکرد.

با توجه به سؤالات آژانس در مورد چهار سایت مورد نظر که به گفته مقامات یکی از آن سایت ها ابهام برطرف شده است، مقامات ایرانی معتقدند که سؤالات آژانس باید مبتنی بر دلایل، شواهد و دلایل جدی باشد. سؤالات مبنی بر ادعاهای جاسوسی و موارد مشابه به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نخواهد بود و اعطای دسترسی به آژانس منوط به رفع یکبار برای همیشه سؤالات و ابهامات است.

در گزارش پولیتیکو همچنین مدعی شد: پاسخ ارائه شده حاکی از آن است که ایران خواهان ادامه مذاکرات در برخی از ابعاد متن پیش نویس موجود توافق است و پاسخ قطعی در مورد اینکه آیا این توافق را روی میز خواهد برد یا خیر، نداده است. با این حال، به گفته این مقام غربی، پاسخ ایران «خیلی جنجالی و تند» نبوده است.

ادعای پولیتیکو بر اساس اطلاعات این مقام غربی پس از آن مطرح شد که امیر عبداللهیان امروز در جمع خبرنگاران درباره این مذاکرات گفت: در حال حاضر در حال ارتباط با طرف آمریکایی بر سر سه موضوع مشخص هستیم و ظرف چند روز آینده نظرات نهایی خود را اعلام خواهیم کرد و به طرف های مذاکره کننده اعلام کرده اند که اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی هم هست مورد توجه قرار گیرد، آماده ورود به مرحله توافق هستیم و نشست نهایی در وین با حضور خارجی برگزار خواهد شد. و سپس به مراحل بعدی بروید.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به طرف‌های آمریکایی که پیام می‌دهند به صراحت اعلام کرده‌ایم که در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستیم و با بنزین مشکل داریم، طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. آخرین مرحله ما در تمام مراحل مذاکرات در صورت امکان انعطاف خود را نشان داده ایم و طرف آمریکایی نیز می داند که تا کنون چقدر انعطاف نشان داده ایم. ما در جریان مذاکرات در مورد موضوعاتی که می توانستیم این انعطاف را نشان دادیم و اکنون نوبت طرف آمریکایی است که انعطاف پذیر باشد.

وی بیان کرد: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی انعطاف نسبی شفاهی در دو موضوع از خود نشان داده است که باید مکتوب و به متن تبدیل شود و سومین موضوع ضمانت هایی است که آمریکایی ها باید انعطاف داشته باشند و واقع بینانه برخورد کنند و اگر ما به چنین انعطاف پذیری احترام می گذاریم، می توانیم در روزهای آینده به توافق برسیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هستند. اگر انعطاف نشان ندهند دنیا به پایان نمی رسد آنها از یک طرح B صحبت می کنند ما نیز یک برنامه B داریم.

وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود گفت: امشب تا ساعت 12 خلاصه نهایی خود را به صورت مکتوب در مورد موضوعات باقی مانده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا تقدیم می کنیم و اگر پاسخ آمریکا واقع بینانه و منعطف باشد، توافق حاصل خواهد شد و در صورتی که آنها انعطاف نشان نمی دهند، آنها باید بیشتر صحبت کنند

دیدگاهتان را بنویسید