مقام اتحادیه اروپا: واشنگتن ممکن است امروز پاسخ ایران را بدهد/ علی واعظ: پاسخ آمریکا احتمالا نه یا چیزی در این بین خواهد بود

مقام اتحادیه اروپا: واشنگتن ممکن است امروز پاسخ ایران را بدهد/ علی واعظ: پاسخ آمریکا احتمالا نه یا چیزی در این بین خواهد بود

یک مقام اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن (18 اوت) درباره زمان پاسخ ایالات متحده گفت: «هر لحظه، اما قطعاً می‌تواند فردا باشد».

یکی دیگر از مقامات اروپایی نیز گفت: منتظر واکنش آمریکا هستیم.

وزارت امور خارجه آمریکا، همانطور که در طول هفته پاسخ داده بود، تنها گفت که به بررسی نظرات ایران که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپا ارسال شده است، ادامه می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. همانطور که درخواست شد، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می کنیم.

پرایس از تایید مکالمه راب مالی، سفیر آمریکا در ایران و بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان خودداری کرد. وزیر امور خارجه عمان روز پنجشنبه چند ساعت پس از گفتگو با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، این خبر را در توئیتر منتشر کرد.

ند پرایس افزود: عمان نقش مهمی در بحث بازگشت احتمالی متقابل به پایبندی به برجام ایفا کرد و عمان نیز نقش مهمی در تلاش‌های ما برای آزادی آمریکایی‌هایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، ایفا کرد. ما از عمان به خاطر نقشی که ایفا کرد تشکر می کنیم.”

شورای امنیت ملی آمریکا گمانه زنی اسرائیل مبنی بر اینکه آمریکا امتیازات بیشتری به ایران داده است و همچنین پیشنهادات تل آویو برای این مذاکرات را رد کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ما به عنوان بخشی از احیای برجام به ایران امتیاز داده‌ایم یا در حال بررسی دادن امتیازات جدید هستیم، کاملا نادرست است.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: ما از ابتدا رویکردی سنجیده و اصولی در این مذاکرات داشتیم. اگر ایران مایل به پایبندی به تعهدات خود ذیل توافق 2015 باشد، ما نیز حاضریم همین کار را انجام دهیم. ما نظرات ایران را در مورد متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده ایم و در حال بررسی آن هستیم. روابط ما با اتحادیه اروپا شخصی است. ما در طول این فرآیند به طور منظم با آنها در تماس هستیم.”

علی واعظ، کارشناس ایران که از نزدیک دیپلماسی هسته ای را دنبال می کند، گفت: هر زمان که این پیام ارسال شود، پاسخ ایالات متحده بعید است که یک بله قطعی باشد.

واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران، روز پنجشنبه گفت: تردید دارم که پاسخ آمریکا به خواسته های ایران مثبت باشد. پاسخ آمریکا احتمالاً نه یا چیزی در این بین است.

واعظ گفت: اگر ایران به مطالبات بیشتر ادامه دهد، نمی دانم این روند چگونه می تواند ادامه یابد.

تریتا پارسی، در پاسخ به این سوال که چه چیزی ایران را وادار به نشان دادن نشانه‌هایی از تمایل به حرکت به سوی توافق کرد، گفت که این به دلیل نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری در هفته‌های اخیر در هر دو طرف و میانجی‌گری اتحادیه اروپا است که منجر به نهایی شدن متن 35 صفحه‌ای در این ماه شد. از سرگیری این توافق

پارسی گفت: «فکر می‌کنم اتفاقی که افتاد همان چیزی است که هر زمان که پیشرفت داشته باشد اتفاق می‌افتد: هر دو طرف انعطاف‌پذیری نشان دادند.

دیدگاهتان را بنویسید