علی مطهری: به تعبیر رهبری شعار «زن، زندگی، آزادی» بی اعتبار شد/ بی حجابی ها را به انقلاب خطاب کرد/ واعظ و اولیای امر باید از افراط گرایی در موضوع انقلاب جلوگیری کنند. حجاب.

علی مطهری: به تعبیر رهبری شعار «زن، زندگی، آزادی» بی اعتبار شد/ بی حجابی ها را به انقلاب خطاب کرد/ واعظ و اولیای امر باید از افراط گرایی در موضوع انقلاب جلوگیری کنند. حجاب.

علی مطهری نماینده تهران در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار داشت: کسانی که می گویند زن، زندگی، آزادی، ابتدا روشن کنند که منظورشان از آزادی چیست. قبول داریم یا نه؟ همین طور نمی توان گفت ما هم این شعار را قبول داریم. دیدم عده ای و شخصیت ها گفتند ما این شعار را قبول داریم. آیا با شعار آنها موافقید یا منظورتان از آزادی چیز دیگری است؟!

پایگاه خبری جماران: علی مطهری با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در مجلس زنان گفت: صحبت های رهبری در رابطه با موضوع زنان بسیار خوب بود و افراد بی حجاب را به انقلاب دعوت کردند. و گفت ما آنها را بی دین و ضد انقلاب نمی دانیم، اینها خواهران ما هستند و بسیاری از آنها افراد متدین و انقلابی هستند. مخالفان می خواستند این افراد را به سمت خود بکشانند و فکر می کردند با تبلیغ علیه حجاب کشف حجاب می کنند اما این کار را نکردند و به گفته رهبری به دشمنان تودهنی ضربه زدند. به نظر من سخنان رهبری یک سخنرانی هشداری بود و برای مردمی که دنبال براندازی هستند مضر بود.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با وی در ادامه می آید:

ارزیابی شما از آخرین سخنان رهبری زنان چیست؟

سخنان رهبری در آستانه روز زن به نظر من بسیار درست، پرمحتوا، پرمحتوا و بسیار دقیق بود. سخنان او در برخی جاها یادآور سخنان شهید مطهری در موضوع حقوق زن و…

من فکر می کنم شعار «زن، زندگی، آزادی» با سخنان رهبری بی اعتبار شد. چون کسانی که این شعار را می دهند، معلوم نیست منظورشان از آزادی چیست. بعضی ها که گفتند ما این شعار را قبول داریم، باید از آنها بپرسید که منظورتان از آزادی چیست؟ کدام آزادی؟ ما نمی توانیم فقط بگوییم این شعار را قبول داریم. باید ببینیم کدام آزادی؟ آیا آزادی آن چیزی است که ما می خواهیم یا نه؟ یا می گویند آزادی غرب؟ لذا با بیانیه اخیر رهبری شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتبار خود را از دست داده است.

کسانی که می گویند «زن، زندگی، آزادی» ابتدا باید منظورشان از آزادی را روشن کنند؟

رهبر انقلاب کم حجاب ها را اهل انقلاب نامیدند
خطبه ها و متولیان امر به معروف و نهی از منکر باید تندروها را در مسئله حجاب منصرف کنند. برای حرکت در جهتی که راهنما گفت

در آستانه پیروزی انقلاب عده ای از چپ ها پیشنهاد دادند که از «آزادی» شعار بسازیم. استاد مطهری در سخنانی پاسخ داد: شما که می گویید آزادی شعار باشد، آزادی یک کلمه رایج است. باید مشخص باشد که منظور ما و شما از آزادی چیست. منظور شما از آزادی آزادی از دین است. منظور ما آزادی، از جمله آزادی از کمونیسم است. چگونه می توانیم با هم یک شعار واحد برای آزادی بسازیم؟

امروز هم همینطور است. کسانی که می گویند «زن، زندگی، آزادی» ابتدا باید منظورشان از آزادی را روشن کنند. قبول داریم یا نه؟ همین طور نمی توان گفت ما هم این شعار را قبول داریم. دیدم عده ای و شخصیت ها گفتند ما این شعار را قبول داریم. آیا با شعار آنها موافقید یا منظورتان از آزادی چیز دیگری است؟!

به نظر من صحبت های رهبری در مورد موضوع زنان خیلی خوب بود و ایشان بی حجاب ها را به انقلاب دعوت کردند و گفتند ما آنها را بی دین و ضد انقلاب نمی دانیم، آنها خواهران ما هستند و خیلی از آنها. افرادی متدین و انقلابی هستند. مخالفان می خواستند این افراد را به سمت خود بکشانند و فکر می کردند با تبلیغ علیه حجاب کشف حجاب می کنند اما این کار را نکردند و به گفته رهبری به دشمنان تودهنی ضربه زدند. به نظر من سخنان رهبری یک سخنرانی هشداری بود و برای مردمی که دنبال براندازی هستند مضر بود.

به نظر شما خطبه ها و جماعات جمعه، صدا و سیما و نهادهای مختلف نظام اعم از سازمان های تبلیغاتی و اولیای امر به معروف و نهی از منکر نسبت به موضوع حجاب زنان چگونه باید باشد؟

خطبه و اولیای امر به معروف و نهی از منکر باید در بحث حجاب از افراط و تفریط جلوگیری کنند و به سمتی حرکت کنند که رهبری فرموده است.

تا کنون فرصت های بسیار کمی برای حکومت زنان وجود داشته است
اگر در جایی زنی از همکارانش صلاحیت بیشتری دارد، باید او را انتخاب کنیم
نباید احساسی و با شعار رفتار کنیم

یکی از اظهارات مدیریت این بود که «پیشنهاد استفاده از بانوان فرهیخته، آگاه، دانا و با تجربه در سطوح مختلف تصمیم گیری و تصمیم گیری کشور موضوع مهمی است که مدت هاست ذهن من را به خود مشغول کرده است و خدایا. اگر بخواهیم برای آن چاره اندیشی کنیم.» نظر شما در مورد این قسمت از بیانات رهبر انقلاب چیست و استفاده از زنان در مسئولیت های اجتماعی چه برکات و آثاری خواهد داشت؟

ملاک شایسته سالاری است. یعنی اگر در جایی زنی صلاحیت بیشتری نسبت به همکارانش دارد، او را انتخاب کنیم و اگر در جایی زن و مرد در یک ردیف باشند و شرایط مساوی داشته باشند، چون فرصت مدیریت برای زنان بسیار کم بود، آن را انتخاب کنیم. انتخاب زن خوب است اما اگر در جایی مرد صلاحیت بیشتری دارد، نباید بگوییم چون به زنان پست داده ایم، زنی را انتخاب کنیم که صلاحیت کمتری داشته باشد. یعنی نباید احساسی و شعاری عمل کرد، بلکه ملاک باید شایسته سالاری باشد و اگر زن و مرد مساوی هستند، زنان را انتخاب کنیم تا به دنیا اعلام کنیم که از زنان در پست های رهبری استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید