جاده بدون بازگشت به افراط گرایی یک روز جدید

جاده بدون بازگشت به افراط گرایی یک روز جدید

گروه سیاسی: رادیکال ها در عرصه سیاسی ایران را باید یکی از گره هایی دانست که نه تنها پاسخگوی شرایط کنونی در شرایط داخلی ایران هستند، بلکه در سیاست خارجی نیز می توان دید که رفتار غیرمتعارف و ماجراجویانه آنها چالش های زیادی را به همراه داشته است. . در این میان باید به رفتار برخی از سفارتخانه ها نیز اشاره کرد که در شرایط حساس دیپلماتیک همیشه آبستن حوادث بودند. در این میان باید به شعارهای رایج روی دیوار سفارتخانه ها اشاره کرد. تندروها نه تنها همیشه سفارتخانه های کشورهای اروپایی را تهدید می کنند، بلکه به «کنسولگری عربستان سعودی» در مشهد نیز حمله کردند. این نوع رفتار نه تنها هزینه های دلاری را برای ایران به همراه دارد، بلکه چالش های جبران ناپذیری را برای روابط بین الملل به همراه دارد. روز یکشنبه عکسی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که سفیران انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران را در حال بازدید از شعارهای نوشته شده بر دیوار سفارت انگلیس در تهران نشان می دهد. سفارت‌های آلمان و فرانسه در ایران عکس‌های جدیدی از سفرای خود در کنار سفیر انگلیس منتشر کردند که در مقابل سفارت بریتانیا ایستاده‌اند و شعارهایی روی دیوارهای آن نوشته شده است. آنها در توضیح این عکس ها نوشتند: «همبستگی اروپایی; بریتانیا، فرانسه و آلمان.» «رفتار فوق‌العاده تندروها و تداوم اعتراض‌ها به گونه‌ای که حتی در دورترین کشورها نیز شاهد چنین رفتاری نباشیم، کشورهایی را که می‌توانند به نحوی در مبادله مشارکت کنند، خواهد کرد.» اطلاعات و منابع با ایران، از ما فاصله بگیرند.»

فعالیت تندروها و کسانی که در پشت حجاب سیاست ایران می خواهند مسیر کشور در خط آنها باشد، همواره شرایط حساسی را برای کشور ایجاد کرده است و هر جا رفتار برخی افراد منافع ملی را تهدید کند، ردپای آنها دنبال خواهد شد. می بینیم. نه تنها در امور داخلی ایران، دخالت این چهره ها که از قبل چهره آنها برای شهروندان شناخته شده است، انتقادات زیادی را به همراه دارد، بلکه نوع واکنش ها و البته نظریه پردازی آنها در حوزه سیاست خارجی باعث اختلاف ایران با سایرین شده است. کشورهای جهان هر روز وارد تنش جدیدی می شوند. وضعیت کنونی برجام که روابط ایران با جامعه جهانی را قطع کرده است، یکی از دستاوردهای این طیف کوچک اما تأثیرگذار به شمار می رود. بررسی اقدامات این جریان سیاسی تاثیرگذار در تلاطم های ناشی از سیاست خارجی ایران نیازمند تحلیل و گزارش جداگانه ای است. یکی از عوامل نگران کننده در عرصه دیپلماسی، هدف قرار دادن شخصیت هایی است که منافع سیاست خارجی ایران را به آرمان های خود گره زده اند.

کمال الدین پیرموذن، نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که تندروها در عرصه سیاست خارجی چه هزینه ای برای ایران به همراه داشته اند، به خبرنگار آرمان امروز گفت: افراط گرایی از هر نقطه ای که در آن نفوذ کند می تواند برای کشور گران تمام شود. افراط گرایی در امور داخلی منجر به دیپلماسی می شود و خسارات جبران ناپذیری به مردم و کشور وارد می کند، در این میان باید به رفتار تندروها با سفارتخانه ها و پست های دیپلماتیک اشاره کرد که متأسفانه نه تنها به وضعیت سیاست خارجی و روابط بین الملل آسیب وارد می کند، بلکه چهره ایرانیان را در جهان خدشه دار می کند با توجه به اینکه مردم ایران همیشه در دنیا به ادب و اخلاق معروف بوده اند، اما با تندروی هایی که از سوی تعدادی از سیاستمداران و جبهه های ایران مورد تایید قرار گرفته است کم کم شاهد آن هستیم. این اصالت از بین می رود، در مبانی دینی اسلام می بینیم که هر جا از افراط و تفریط نام برده شده است، از نظر بزرگان حرام است، حال باید بپرسند. آیا این چهره هایی که به خود اجازه می دهند خودسرانه به سفارتخانه ها توهین کنند، چه هدفی دارند؟ آیا می دانید که اینگونه آبروی ایران و ایرانیان را زده اید؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر دوری از روش های افراطی در حوزه سیاست داخلی و خارجی ادامه می دهد: توجه داشته باشید که سفارتخانه ها ملک و سرزمین دولت ها محسوب می شود. مثلاً اگر در کشورهای اروپایی مردم به سفارت ایران حمله کنند یا روی دیوار آن شعار بنویسند، در پاسخ به آنها چه بگوییم، آیا مردم و مسئولان ایران آنها را محکوم نمی کنند؟ اگر قرار است دنیا چنین تصویری از ما بسازد، باید رفتار خود را اصلاح کنیم. این نوع رفتار وجهه ایرانیان را از بین می برد. ایرانی ها همیشه به عنوان میزبانان خوب شناخته می شدند، اما اکنون این باور کم رنگ شده است. در نظر داشته باشید که اگر در این راستا بحث شود و اعتراضی به کشوری داشته باشیم، راه حل های مناسب تری وجود دارد که هزینه کمتری را به همراه دارد.

وی در این مورد با اشاره به حمله تندروها به سفارت انگلیس در سال 90 افزود: در حمله گروه های تندرو به سفارت انگلیس در آذر 90، ایران مجبور شد 27 میلیارد تومان به عنوان غرامت به انگلیسی ها بپردازد. گروه های خودخواسته همواره مورد انتقاد مقامات بوده اند. در همین راستا متذکر شدیم که مدیریت چنین اقداماتی را محکوم کرده است. این رفتارهای نسنجیده کاملاً خلاف آرمان‌های انقلاب و ایران است، اما می‌بینیم که این گروه‌ها با قدرت‌گرفتن در همه ابعاد ایران با خطر مواجه هستند. ماجرای سفارت آمریکا باعث شد تا ایران به دلیل تحریم های اعمال شده، دهه ها وضعیت اقتصادی نامناسبی داشته باشد. تهدید سایر سفارتخانه ها نیز می تواند منجر به چنین تهدیداتی شود. در نظر داشته باشید که چنین رفتاری کاملاً مغایر با جمهوریت و تمدن ایران است.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید