از تاج و افراط گرایی تا شبح رکود و تغییر ژئوپلیتیک

از تاج و افراط گرایی تا شبح رکود و تغییر ژئوپلیتیک

فرشاد گلزاری

امروز اول ژانویه 2023 است. 365 روز از سالی می گذرد که تحلیلگران امید زیادی به آن داشتند و اگرچه همه اندیشکده های مشهور جهان سال 2022 را به دلیل گذار جهانی از پدیده ای به نام سال خوبی برای تجارت و اقتصاد بین المللی نامیدند. کرونا، توسعه نشان داد که هرگز نمی‌توانست او کاملاً بر نظرات نخبگان تکیه کند. پیش از فوریه 2022، تعدادی از کارشناسان، سیاستمداران و بازرگانان بر این باور بودند که وقوع جنگ‌های بزرگ مربوط به گذشته خواهد بود و دیگر چنین جنگ‌هایی در جهان رخ نخواهد داد. اما برعکس، دیدیم که چگونه جنگ و توسل به زور بازگشت و جایگاه ویژه ای در تحلیل تحولات جهانی پیدا کرد. البته جنگ‌ها در هیچ سطحی ناگهانی به وجود نمی‌آیند، بلکه در نتیجه عوامل و عللی که ریشه در اختناق سیاسی دارد، شکل می‌گیرند، اما در نهایت آنچه دیده می‌شود با آنچه که مردم جهان به‌عنوان آینده‌نگر در جهان شنیده و تصور می‌کنند متفاوت است. رسانه ها. خشن بود. آنچه همه گمانه زنی های سال 2022 پس از میلاد را باطل می کند و به نوعی آن را کنار می گذارد، “جنگ اوکراین” در همه تحلیل ها است. زیرا ناگهان اتفاقی در مقیاس بزرگ رخ داد و به همین دلیل نه تنها اقتصاد بین‌الملل، بلکه وضعیت انرژی نیز با مشکلاتی مواجه شد که در حال حاضر از اروپا و آمریکا گرفته تا روسیه، چین و سایر تولیدکنندگان نفت و گاز در میانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شرق . با این مشکل

آنچه در سال 2022 دیده شد به نوعی در سال 2023 نیز ادامه دارد، اما برخی مولفه ها نشان می دهد که بحران های دیگری علاوه بر جنگ در اوکراین، زندگی روزمره همه مردم گیتی را تهدید خواهد کرد. اینکه چه تهدیدهایی در سال جدید پدیدار خواهد شد، موضوعی است که اندیشکده های مطرح جهان در مورد 23 موضوع حدس زده و تحلیل کرده اند، اما آنچه در نتیجه این بررسی ها به آن اشاره شده، تنها پنج تهدید اصلی است. در همین حال، شورای آتلانتیک و برخی مجلات تخصصی دیگر که در حوزه امنیت بین المللی فعالیت می کنند، این پنج تهدید اصلی را برای سال 2023 به شرح زیر معرفی کرده اند: اولین مورد «تنوع ریسک ها و تهدیدهای ژئوپلیتیکی از سوی افراط گرایی جهانی» است. خطر دوم «قطبی شدن عمیق سیاسی و ناآرامی اجتماعی» است. سوم «خطرات رو به رشد سایبری و خطر شکست شبکه سایبری جهانی» است. ریسک چهارم «ریسک های عملیاتی و خطر تعمیق بحران انرژی» و ریسک پنجم «مسائل اقلیمی و تغییرات اقلیمی» است. لازم به ذکر است که بر اساس نظرسنجی از 1218 کارشناس ارشد ریسک در 108 کشور جهان، این پنج تهدید بزرگ ترین و اصلی ترین چالش جهانی در سال 2023 خواهند بود و در عین حال معتقدند در تهدید اول، موضوع اصلی جنگ است. در اوکراین و احتمالا همه چیز حول آن خواهد چرخید.

یکی از تهدیدات سال 2023، رکود اقتصادی جهانی است، بحرانی که یک سر آن مربوط به اوکراین است و سر دیگر آن بدون شک به گونه‌های جدید کرونا و انتشار این طاعون سیاه از چین در هفته‌های اخیر مربوط می‌شود. !

زنجیره بحران: از کیف تا بازگشت کرونا!

به گفته کارشناسان روابط بین الملل، اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2023 در رادار نظارت و تجزیه و تحلیل باقی خواهند ماند. بر تعادل نظام جهانی تأثیر بگذارد. زیرا یک جنگ طولانی همچنان به بحث در مورد انرژی، غذا و زنجیره تامین جهانی دامن خواهد زد. در مورد خطرات ژئوپلیتیکی، بحران آمریکا و چین بر سر تایوان باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که از یک سو، نظامی گری در دریای چین جنوبی روز به روز در حال افزایش است و از سوی دیگر، چینی ها اعلام کرده اند که سیاست «قرنطینه یا استراتژی صفر کرونا» را کنار گذاشته اند و این به معنای تشدید اقتصادی و تجاری است. رقابت بین واشنگتن و پکن که ممکن است سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

قبل از فوریه 2022 بسیاری از سیاستمداران بر این باور بودند که وقوع جنگ‌های بزرگ مربوط به گذشته است و دیگر تکرار نخواهد شد، اما دیدیم که چگونه جنگ و استفاده از زور بازگشت و جایگاه ویژه‌ای در تحلیل تحولات جهانی پیدا کرد.

به گفته تحلیلگران، ریسک دوم مشکل کل جهان است. همانطور که سخنان نفرت انگیزی که توسط پلتفرم های رسانه های اجتماعی جهانی تقویت می شود، قطب بندی سیاسی و اجتماعی در سراسر جهان را عمیق تر می کند، خطر ناآرامی اجتماعی را نیز افزایش می دهد. اندیشکده ها بر این باورند که باید در برابر هرگونه تلاش عمیق برای تحریک اقشار مختلف جامعه یا جوامع مختلف با تبعیض مذهبی، زبانی، نژادی، فرهنگی و جنسیتی که متأسفانه توسط ساختارهای عمیق در نظام جهانی از جمله افغانستان به طور سیستماتیک عمیق تر می شود، هوشیار بود. و رفتار طالبان علیه زنان، همراه با تحولات قومی مذهبی در آفریقا و خاورمیانه، از جمله تهدیدات سال 2023 است. زیرا می تواند تروریسم را دوباره در سرفصل اخبار و رویدادهای بین المللی قرار دهد. در مورد سومین تهدید جهانی که تهدیدات سایبری است، ریسک سایبری در سال 2023 به دلیل اعتماد متقابل به اشتراک گذاری داده های فرامرزی مورد بازنگری قرار گرفت. با توجه به این تهدید، بحث هک در فضای مجازی و همچنین حمله به زیرساخت های اقتصادی از طریق اینترنت جهانی و دستکاری های مالی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده داغ شده است و بیم آن می رود که در سال 2023 این موضوع بیشتر مطرح و گران شود. برای دولت ها نسبت به سال های گذشته. در مورد بحران انرژی، غذا و زنجیره تامین که به عنوان چهارمین تهدید شناخته می شود، باید گفت که ابعاد جدید جنگ روسیه و اوکراین در سال 2023 می تواند منجر به تنش بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام شود. روش های انرژی، غذا و حمل و نقل (جاده ای، هوایی، دریایی، ریلی و خط لوله) و در نهایت توصیه تحلیلگران تاکید بر مدیریت مراکز و سیستم های لجستیکی است.

جامعه تحلیلگران ریسک که به نوعی توجه اندیشکده ها را به مخاطرات جهانی و اندیشکده های قبل از آغاز سال جدید معطوف می کنند، پنجمین خطر را تغییرات اقلیمی جهانی می دانند و اعلام کرده اند که پایش این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند. روز ایناهاش. اما به گفته آنها، شرکت ها و موسسات این خطر را به اندازه کافی جدی نگرفتند و این باعث گرم شدن کره زمین شد. از سوی دیگر به کمبود آب در سراسر کره زمین اشاره می کنند و به عنوان مثال عینی گرما و خشکسالی در بریتانیای کبیر و برخی دیگر از کشورهای اروپایی را بیان می کنند. اما تهدید دیگری که در دسته اول ارزیابی می شود، رکود اقتصادی جهانی است. بحرانی که یک سر آن مربوط به پرونده اوکراین است و سر دیگر آن بدون شک به انواع جدید کرونا و انتشار این طاعون سیاه از چین در هفته های اخیر مربوط می شود!

دیدگاهتان را بنویسید