علی واعظ: هیچ بحثی بین ایران و آمریکا بر سر توافق موقتی که مستلزم لغو تحریم ها باشد وجود ندارد

علی واعظ: هیچ بحثی بین ایران و آمریکا بر سر توافق موقتی که مستلزم لغو تحریم ها باشد وجود ندارد

علی واعظ، رئیس پروژه ایران در گروه بین المللی بحران نوشت: هیچ بحثی از توافق موقت که مستلزم لغو تحریم ها باشد وجود ندارد. از آنجایی که چنین توافقی با توجه به جو سیاسی قوی علیه ج. ایجاد شده در واشنگتن، 1. با کنگره مخالفت خواهد کرد. 2. در آستانه انتخابات به بایدن ضربه سیاسی وارد می کند.

علی واعظ، رئیس پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران در توییتی نوشت:

اخیراً انتشار اخباری (گاهی کذب یا نادرست) درباره «معامله ایران» در افکار عمومی ابهام ایجاد کرده است.

مذاکرات امنیت هسته ای ایران و آمریکا: مذاکرات درباره توافق موقت که خواستار لغو تحریم ها است قابل مذاکره نیست. از آنجایی که چنین توافقی با توجه به جو سیاسی قوی علیه ج. ایجاد شده در واشنگتن، 1. با کنگره مخالفت خواهد کرد. 2. در آستانه انتخابات به بایدن ضربه سیاسی وارد می کند.

در مذاکرات غیرمستقیم در مسقط، تمرکز بر تنش زدایی و خطوط قرمز در همکاری های هسته ای، منطقه ای و نظامی با روسیه بود. این یک اقدام بازدارنده است و قطعا مثبت است زیرا از درگیری نظامی ناخواسته جلوگیری می کند.

گفتگو در مورد زندانیان دوتابعیتی: مدتها از طریق قطر ادامه داشت و چارچوب کلی این بود: آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران در مقابل آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی برای خرید دارو و غذا. چنین ترتیبی ممکن و مبارک است:

زیرا 1. نیازی به لغو تحریم ها ندارد و در واشنگتن با مشکل قانونی مواجه نخواهد شد. 2. این یک عمل انسان دوستانه است. از سوی دیگر، زندانیانی که جانشان قربانی یک نبرد سیاسی شده است، به آغوش خانواده خود باز می گردند. و از سوی دیگر دسترسی ایرانیان به دارو و غذا در شرایط تحریم تسهیل می شود.

مذاکرات ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی: ایران اخیراً توضیحاتی را برای یکی از موارد (آباده) که آژانس در حال بررسی آن است، ارائه کرده است. تعدادی از اقدامات برای افزایش شفافیت برنامه هسته ای انجام شده است. اما هنوز اختلافات حل نشده زیادی بین ایران و آژانس وجود دارد.

تحولات اخیر در 3 حوزه ذکر شده، هم از نظر پیشگیری/مدیریت بحران و هم از نظر کمک‌های بشردوستانه، حداقل اما مثبت بوده است. گروه‌های مختلف به‌ویژه در ایران و اسرائیل در برابر این تحولات موضع‌گیری کرده‌اند و آن را بزرگ‌نمایی کرده‌اند. اما نتیجه ناخواسته اقدامات آنها مشترک است: تضعیف این دستاوردهای حداقلی.

دیدگاهتان را بنویسید