هیچ راهی برای بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم ها وجود ندارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با رسانه‌های روسی گفت که تهران آماده مذاکرات ثمربخش برای لغو تحریم‌ها است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در گفت و گو با کومرسانت گفت که ایران نیت خوبی دارد و آماده مذاکرات موفق است. امیر عبداللهیان گفت: علیرغم اینکه غرب به تعهدات خود عمل نمی کند، ایران همچنان آماده مذاکرات ثمربخش برای دستیابی به یک توافق خوب برای نشان دادن حسن نیت و رفع تحریم های یکجانبه و غیرقانونی است. ایران با حسن نیت و آماده مذاکرات موفق است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: شرایط در خصوص برنامه هسته ای ایران به این دلیل ایجاد شد که «آمریکا از هیچ تلاشی برای نابودی برجام فروگذار نکرده است».

وی گفت: از سوی دیگر ایران تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن این توافق انجام داده است.

مذاکرات لغو تحریم ها در وین از دوشنبه گذشته (8 آبان) در پایتخت اتریش آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. در جریان این مذاکرات، ایران دو سند در هر دو حوزه درباره لغو تحریم های آمریکا و تعهدات هسته ای به کشور مقابل ارائه کرد.

پس از ارائه این اسناد، طرف های اروپایی که انتظار نداشتند با پیشنهادهای مکتوب ایران در این دو حوزه مواجه شوند، خواستار بازگشت به پایتخت های خود برای رایزنی های بیشتر با مقامات کشورشان شده اند. ایران گفته است که این برنامه ها بر اساس سند شورای امنیت سازمان ملل متحد و پروژه ای است که در شش دور قبلی مذاکرات در وین به دست آمده است.

وی افزود: در شش دور اخیر برای ایران، مشخص شد که آمریکا هنوز درک نکرده است که بدون لغو تحریم‌های اعمال شده علیه مردم ایران پس از خروج از توافق، راهی برای بازگشت به برجام وجود ندارد. امیرعبدالیان افزود.

این دور از مذاکرات در وین اولین دور مذاکرات در دولت سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران بود. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به شیوه ای قابل راستی آزمایی مهمترین دستور کار هیئت ایرانی در این مذاکرات است.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود.

آمریکا همچنین شرایط بازگشت ایران به برجام را بدون حضور ایران در این مذاکرات با 1+5 مطرح کرد، اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ماندن در برجام یا لغو همه تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید