آغاز مرمت جلوهان کاروانسرای تاریخی اوج


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886853

معاون میراث فرهنگی قزوین از ساماندهی و مرمت کاروانسرای شاه عباسی اوج خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان نورانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی با اشاره به مرمت کاروانسرای شاه عباسی گفت: کاروانسرای شاه عباسی اوج یکی از آثار تاریخی ارزشمند دوره صفویه است که مانند نگینی در دل این منطقه قرار دارد و در سال های اخیر چندین مرحله از مرمت و بازسازی زیر نظر کارشناسان اداره اصلی به منظور حفظ این بنای تاریخی انجام شده و تک تک قطعات آن تکمیل شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و مرمت سنگفرش آجری جلوخان این بنای تاریخی افزود: با توجه به آسیب وارده به قسمت هایی از آجر فرش جلوخان کاروانسرا، کف سازی این قسمت از بنا بر روی با انجام فعالیت‌های مرمتی از قبیل رشته‌بندی، دانه‌بندی و اجرای سنگ‌فرش آجری در دستور کار قرار می‌گیرد که با اعتبارات طرح مرمت شهری و با نظارت کارشناسان مرمت اداره اصلی اجرا می‌شود.

کاروانسرای شاه عباسی اوج یکی از آثار ارزشمند باقی مانده از دوره صفویه است که در شهر اوج واقع شده و در تاریخ 30 آذر 1376 با شماره 2177 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این کاروانسرا یکی از سکونتگاه‌های جاده‌های اصلی کشور است که ساخت آن به دستور شاه عباس آغاز شد و در سال ۱۰۴۰ قمری – سلطنت شاه صفی – به پایان رسید.

نمای بیرونی ضلع شرقی کاروانسرا – که ورودی اصلی است – دارای طاق نما بزرگ با طاق هفت در پنج در وسط و هفت غرفه در طرفین آن به صورت طاق نما است که برای تامین کالا مورد استفاده قرار می گرفت. بازرگانان

فضای داخلی کاروانسرا از دو طاق بلند شرقی و غربی تشکیل شده است که در جلوی آن ایوان و در پشت آنها اتاقی قرار دارد.

از ویژگی های این کاروانسرا می توان به وجود نیم برج های مخروطی شکل سنگی برای نگه داشتن دیوارهای بیرونی، ساخت طاق خلیل و طاق بزرگ سر در ورودی و سکوهای مشترک در راهروهای پشت اتاق ها برای قرار دادن اشاره کرد. کالاها و محموله های کاروان ها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید