آلمان: دستیابی به توافق در مذاکرات وین به ایران بستگی دارد

آلمان: دستیابی به توافق در مذاکرات وین به ایران بستگی دارد

روز جدید اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در پاسخ به سوالی درباره فاصله بین توافقات انجام شده در مذاکرات وین به واشنگتن پست گفت: این به ایران بستگی دارد. ما به آنها پیام روشنی داده ایم که اکنون زمان تصمیم گیری و پیشرفت است نه طولانی کردن این روند. ما توانایی ایران برای داشتن بمب قابل استفاده را قبول نداریم. لحظه حیاتی است و امیدواریم از این فرصت استفاده کنند. وقت زیادی نداریم زیرا ما از پیشرفت برنامه هسته ای ایران اطلاع داریم.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در مصاحبه با واشنگتن پست درباره مذاکرات وین، توپ را به ایران انداخت و گفت این به ایران بستگی دارد که در مذاکرات وین به توافق برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فاصله توافقات انجام شده در مذاکرات وین گفت: این به ایران بستگی دارد. ما به آنها پیام روشنی داده ایم که اکنون زمان تصمیم گیری و پیشرفت است نه طولانی کردن این روند. ما توانایی ایران برای داشتن بمب قابل استفاده را قبول نداریم. لحظه حیاتی است و امیدواریم از این فرصت استفاده کنند. وقت زیادی نداریم زیرا ما از پیشرفت برنامه هسته ای ایران اطلاع داریم.

صدراعظم آلمان در پاسخ به سوال شولتز درباره راهبردی که در صورت شکست مذاکرات در وین برای ایران استفاده می شود، گفت: ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که منتظر پاسخ هستیم. “بیا صبرکنیم.”

این مقام ارشد آلمانی در پاسخ به سوالی درباره لزوم گسترش مذاکرات هسته‌ای وین به موضوعات دیگر از جمله موشک‌های بالستیک ایران و مسائل منطقه‌ای، گفت: فکر می‌کنم همه ما می‌دانیم که وقتی به ایران نگاه می‌کنیم، باید با یک موضوع مقابله کنیم. بسیاری از مسائل . . ما در حال حاضر در حال بحث در مورد نحوه برخورد با این توافق هستیم [هسته‌ای] او پرسید آیا آینده ای وجود دارد که تأثیر خوبی بر صلح و وضعیت آن داشته باشد؟ «بنابراین قطعاً شنیدن این که آیا ایران می‌خواهد این مشکل را حل کند، بسیار مهم است.

شولتز: ما پیام روشنی به ایران فرستادیم که اکنون زمان تصمیم گیری است نه طولانی کردن روند. امیدواریم از این فرصت استفاده کنید.

با توقف یک هفته‌ای مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران، ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش در تلاش هستند تا از گزینه زمانی برای اعمال فشار بر ایران برای احیای برجام و مقامات آمریکایی در روزهای اخیر در موضوعات مختلف استفاده کنند. بارها گفته شده که فرصت کمی برای احیای برجام وجود دارد.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که برای احیای برجام عجله ای ندارند و اهداف جمهوری اسلامی از جمله لغو تمامی تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی باید محقق شود و آمریکا باید به وضعیت خود بازگردد. پایبندی کامل به تعهدات خود در برجام.

در همین راستا، ترویکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) روز شنبه بیانیه مشترکی درباره استثنائات معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای: تسهیل در وین صادر کردند. ما از ایران می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر از این فرصت استفاده کند، زیرا برنامه خروج بر دیدگاه مشترک ما با ایالات متحده تاکید می‌کند که زمان کمی برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات برجام باقی مانده است.»

دولت قبلی ترامپ، پس از بازنشستگی از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده بر اساس توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه سیاست‌های تحریک‌آمیز مانند ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه، سیاست «فشار حداکثری» را در پیش گرفت. انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.
تئوری ترامپ این بود که این سیاست ها می تواند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به مذاکره برای توافق جدید به جای برجام کند. او در 20 ژانویه سال گذشته پس از ناکامی در دستیابی به این هدف عقب نشینی کرد و به دلیل نداشتن استراتژی در قبال ایران، تشدید تنش ها با این کشور و جدایی ایالات متحده از متحدانش، به شدت مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید