آلودگی صوتی اطراف پاستور! | روز جدید

آلودگی صوتی اطراف پاستور!

روز جدید : آقای رئیسی تا دیر نشده مدیران دفتر و ستاد خود را زیر یک سقف جمع می کند و از یک استاد ارشد رسانه دعوت می کند تا قدرت، سرعت، دقت و ظرافت رسانه را در چند جمله توضیح دهد. شاید کابینه و مدیران ارشد دولت سیزدهم متوجه شده اند که در عصری زندگی می کند که در آن کتمان، تکذیب و «مهر» گذاشتن برخی اخبار و اظهارنظرها نه تنها آسان نیست بلکه غیرممکن است، به ویژه زمانی که بدانیم جامعه از دست رفته اعتماد کرده است. شک و تردید جدی دارد تا بتواند با شایعاتش این تکذیب را باور کند. چقدر نرفته و قضاوت نشده!

مثلاً اگر آقای ضرغامی می دانست که «نظر دادن به آرامگاه کوروش» با شوخی در هنگام «تنقلات معروف» کمی متفاوت است، در بیان برخی دیدگاه ها قاطعانه تر عمل می کرد یا یک بار برای همیشه وزیر جهاد کشاورزی; این شیرینی اعلام ارزانی را با این تلخی یا … از بین نمی برد.
سال‌ها و شاید دهه‌ها است که مردم ایران وقتی با پدیده‌ها و رویدادهایی روبه‌رو می‌شوند که در آن دولت‌ها یا دولت‌ها روی یک پا ایستاده‌اند، به همین جمله بسنده می‌کنند: «این کار خودشان است!» مانند شایعه‌ای در The دنیای اخبار در حال پخش است که: “انرژی گران می شود.” کمی بعد “تکذیب” شد اما این خبر تلخ در اذهان جامعه نشست (!) یکی دو
فردای آن روز هر جا که بروید می شنوید که «دارند زمینه را برای افزایش قیمت سوخت و انرژی فراهم می کنند» و شاید گران نباشد اما عواقب روانی این شایعه تلخ یک تا دو درصد خواهد بود. تورم و قیمت برخی کالاها و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد.

برگردیم به روزهای اول دولت سیزدهم، زمانی که آنها مجبور بودند چیزی نگویند و کاری انجام دهند تا اعتماد مردمی که به شدت آسیب دیده بودند، یعنی. قول ندهید که نمی شود، چیزی نگویید که حیثیت و شخصیت مردم و مسئولان را تهدید کند، یعنی دیگر «مال شما» نباشد و این گونه اظهار نظرها خبری نیست، بلکه …

> اول؛ فاطمی امین وزیر صمت

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده تولید خودرو به قدری افزایش می یابد که نیازی به قرعه کشی نیست. ما بر اساس 9 طرح در صنعت خودرو برنامه تفصیلی تدوین کرده ایم و به تدریج به سمت کاهش قیمت ها پیش می رویم که تا پایان سال محقق می شود.

مخاطب با شنیدن این اظهار نظر ناخودآگاه به یاد تولید واکسن کرونا می افتد که برای تبدیل شدن به اولین صادرکننده جهان باید شش واکسن تولید می کرد، اما آمدند و گفتند:! »

سپس یادآوری می‌کنیم که سال‌های متمادی صنعت خودروسازی ما که در دنیا بی‌نظیر است، یکی از زیان‌آورترین صنایع کشور است که سالانه ده‌ها میلیارد تن برای حفظ آن هزینه می‌کند، اما همچنان گران، ناایمن، کم تولید می‌کند. -ماشین های باکیفیت هیچ جا پاسخگو نیست!
حالا اومد وسط و ماشین ارزون نبود (!) دقیقا همون چیزی که میخواست بیفته; عذرخواهی از مردم، استعفای وزیر، استیضاح از مجلس یا …؟! مردم بر این باورند که خودرو نه تنها ارزان نمی شود، بلکه گران می شود و هیچ اتفاقی نمی افتد!

> دوم؛ فاطمی امین

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اتاق بازرگانی ایران گفت: قصد داریم اقتصاد ایران را از دلار خارج کنیم. قیمت آنها به دلار بستگی دارد که باید به دلار مرتبط شود
“بیا قطعش کنیم.”

اقتصاددانان و بانکداران می گویند: این سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت کشوری است که پایه های پول ملی کشور در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد و نه در تلخ ترین و فاجعه آمیزترین حالت. بازارها گفت. وضعیت احتمالی!

البته ممکن است افکار عمومی از مواضع این اقتصاددانان بی خبر باشند، اما وقتی دو چهار نفر نباشند، احتمالاً مردم کوچه و بازار خواهند گفت: «از اول نباید چیزی می شد!»

> سوم؛ عزت الله ضرغامی

او از ابتدا گفته بود که آمده است «زیر میز بزنم».
ضرغامی که در انتخابی عجیب و تامل برانگیز از 19 وزارتخانه بر دوراندیشان نشست.
دپارتمان یعنی اداره میراث فرهنگی؛ پس از ویرانی چاه و مقبره کوروش و کشاورزان پاسارگادی که آنها نیز متوجه شدند که به جای «زیر میز»، سفره را کاملاً سست کرده (!) در نزدیکی مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی، وزن کم کرد و برخی نوشتند که او “سکته مغزی” داشته است. اما معلوم بود که قبول نمی کند و البته به خیر گذشت.

وی پس از بازدید از اردبیل جنب برج میلاد تهران گفت: متاسفم که وقتی می خواهیم به فکر حل مشکلات مردم باشیم، علاوه بر حفظ همه ارزش ها، میراث فرهنگی، تقویت و حفاظت از آنها، برخی به دو قطبی سازی عادت کرده اند. و فکر کنید منافع مردم در تضاد است. میراث فرهنگی وجود دارد. یکی از جاهایی که باید پشت میز بنشینی و یک سری افکار را عوض کنی و میراث فرهنگی را با تمام وجود حفظ کنی و در عین حال جایگاه مردم را حفظ کنی.

اصولاً وقتی می گوییم یکی از پرمدعاترین جاها، یعنی این مواضع; اینکه مردم چه منافعی دارند و چه تعارضی با میراث فرهنگی دارند باید به دقت بررسی شود و حق با ضرغامی است اما هر جا که منافع مردم در میان باشد قطعاً برای میراث تاریخی و فرهنگی ضرر و زیان وارد می شود. این را با دو مثال توضیح می دهیم:

مثال 1: خیابان قیام یزد شاید یکی از با ارزش ترین خیابان های تاریخی کشور و شاید جهان باشد، خیابانی به جا مانده از قرن ها که هنوز نبض اقتصادی شهر را در اختیار دارد. در اینجا اگر مصلحت مردم بر حفظ طبیعت این خیابان غلبه کند، البته باید اجازه ساخت پاساژ و مغازه های چند طبقه در این خیابان داده شود، خیابانی که ارزش تجاری سازی آن قابل قیاس نیست. در شهر؛ حالا اگر آقای ضرغامی بخواهد بسم الله زیر میز بزند! این توپ و این میدان اما این خیابان که زیر میز باشد نه ارزش ارثی خواهد داشت و نه ارزش اقتصادی!

مثال 2: بوم گردی و رونق گردشگری روستایی، یکی از علایق نگارنده، گردشگری روستایی است. من به چشم خودم می بینم و به چشم خودم می فهمم که بوم گردی و تبدیل شدن برخی روستاها به مشاغل غنی روستاهای بکر را از بین می برد، بنابراین چند سال دیگر این روستاها به غیر از خالی بودن از سکنه بودن، گردشگر هم نخواهند داشت (!) نمونه این مشکل را می توان در بوانات استان فارس دید که نگاه تجاری، اقتصادی و درآمدزای بکرترین روستاهای این منطقه چه به ارمغان آورده است.

> چهارم؛ خندوزی

هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به هزینه هایی که ارز 4200 تومانی بر فعالان اقتصادی تحمیل می کند، گفت: بحث حذف ارز 4200 تومانی مدت هاست مطرح بوده اما اجرایی نمی شود و این روند باید انجام شود. تغییر کرده. “

در خدمت آقای هندوزی هستیم که; تک نرخی شدن ارز، حذف 4200 جلدی و تکیه بر واقعیت های بازار،
نه تنها آرزوی رئیس جمهور که رؤیای دولت روحانی و بخشی از تلاش های دولت های احمدی نژاد قبل از احمدی نژاد بود، بلکه نباید نادیده گرفته شود، اقتصاد وابسته به نفت تحت فشار شدید تحریم ها اگر قرار است همه کالاها و خدمات باشند. همان ارز رایج در بازار که همچنان حدود 27 هزار تومان در حال تردد است، در آن زمان تهیه و تحویل داده شد، پراید 500 میلیون تومان، برنج 100 هزار تومان و دلار 80 هزار تومان؛ در حالی که این ارز 80 هزار تومانی به فروش می رسد. اینها بدترین اتفاقاتی است که می توان دید، پس لطفاً طوری صحبت نکنید که دولت های قبلی می توانستند و نمی کردند و می خواهید آنچه را که روی زمین مانده انجام دهید. خیالتان را راحت کنم: “مافیای اقتصادی به دنبال حذف ارز از 4200 تومان است” حالا به قول این کشاورز طبسی: “خود و کشورتان را بشناسید!”

> پنجم؛ خندوزی

سید احسان هندوزی می گوید: ما به دنبال تغییر در وضعیت اقتصادی کشور هستیم و این امر از طریق تمرکززدایی در بودجه 1401 انجام می شود. تمرکززدایی می تواند به تکمیل پروژه های آسیب دیده و نیمه تمام در کشور کمک کند.

به قول آن شاعر بدبخت; رسانه ها سال هاست می گویند: «مدینه گفتی و مرا سوزاندی!» زیاده روی نکنید، پروژه را شروع نکنید، پروژه های نیمه تمام را تمام کنید. دوازده سال طول می کشد تا پروژه های نیمه تمام و با بودجه صدها هزار میلیارد تومانی تکمیل شود؟!

> ششم; صالح آبادی

رئیس کل جدید بانک مرکزی که آمد، بورس را ریخت، دوباره ریخت و بیشتر ریخت (!) این هم از بازار سرمایه، اما:
ابتدا رئیس کل بانک مرکزی خواستار تسریع در بازپرداخت وام های صندوق بین المللی پول شد.
دوم: خبر راه اندازی «رمزهای ملی» منتشر شد.
سوم: گزارش شده; اقتصاد ایران از رکود خارج شده است
این فقط در دو هفته اتفاق افتاد، اما اتفاق واقعی که در این مدت کوتاه رخ داد. این سقوط فاجعه بار بازار سرمایه بود، به طوری که اکنون حتی خوشبین ترین کارشناسان نیز امید خود را به این بازار از دست داده اند، اما بعید نیست که از آقای صالح آبادی بپرسیم: «اقتصادی که از رکود خارج شد چه بود و چگونه و با چه چیزی. مکانیزم ها؟! »

> هفتم؛ بنیاد سینمایی فارابی

خانه قوام السلطنه یکدفعه خبر شد، چرا؟! زیرا؛ با دستور وزیر فرهنگ؛ مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت، سعید محمد مشاور رئیس جمهور
و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، علی عسگری قائم مقام ستاد فرمان امام، علیرضا محترم پور گهرودی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن هژسته معاون سابق صداوسیما و تلويزيون، محسن مهاجراني، معاون سابق وزير صدا و سيما در زمان محمد هزايي مديرعامل جديد بنياد فارابي. گروه جدید اعضای مهم ترین بنیانگذاران و حامیان ایران صداهای بسیاری را حتی از سوی منتقدان رسانه ای و سینمایی نزدیک به اصولگرایان به دست آورده است. روزنامه خراسان انتصاب این سه مدیر اقتصادی را «مبهم» و «کاملاً» نامناسب برای سینما توصیف کرد و فریختگان در مطلبی با عنوان «شوخی فارابی» نوشت: «این کار بیشتر یک تجارت بود تا یک بنیاد سینمایی. در میان منتقدان سینما، اکبر نبوی، فعال رسانه ای اصولگرا، در توییتر نوشت که بنیاد سینمایی فارابی جایگاه و کارکرد گذشته را ندارد، اما اعضای هیئت مدیره آن «بسیار بی فرهنگ» هستند و سینما نیازی به تخصص ندارد و نوشته است. : جای وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، قدرت و سکوت واقعا خالی است تا سینمای ایران به اوج شکوفایی خود برسد.

> آلودگی صوتی اطراف پاستور!

اینها تنها چند خبر و اتفاق و اظهار نظر است که رفته رفته باعث ایجاد آلودگی صوتی در اطراف پاستور می شود، آلودگی که اگر مدیریت نشود، مطمئنا صدای حامیان اصولگرای دولت را بلند خواهد کرد. اینها را گفته ایم و نوشته ایم که با شعار درمان بگوییم، اگر می شود کشوری را اداره کرد که نیاز به تغییر دولت و کابینه ندارد، انتخابات برگزار شود و تیم جدیدی تعیین شود، یعنی راه حل های قبلی مشکلات را حل نکرد. همان پاشنه از 92 تا 1400 می چرخد، مگر اینکه به کاربر دلار، پنیر، مرغ، آدامس و امثال آن نشان داده شود!

دیدگاهتان را بنویسید