آماده سازی وزارت اقتصاد برای اجرای طرح تحول در اقتصاد کشور


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820014

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: امیدواریم با استقرار مدیران جدید در ستاد، بخشداری و زیرمجموعه این وزارتخانه، برنامه تحول در اقتصاد کشور را مثلا با هماهنگی مجلس آغاز کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان هندوزی در گفت و گو با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: کار دولت سیزدهم در هفت ماه گذشته بسیار سخت بوده و سخت ترین شرایطی را که می توانیم برای یک دولت در ابتدای کار تصور کنیم. .

وی پیشرفت های صورت گرفته در هفت ماه گذشته را مرهون همکاری و نزدیک شدن تیم اقتصادی و دیپلماسی بسیار خوب دولت دانست و گفت: با همدلی بی سابقه هیئت دولت مواجه شده ایم.

وزیر اقتصاد، تدوین نقشه راه «رشد غیرتورمی برای کاهش فقر» از سوی وزارت اقتصاد را ناشی از این همگرایی بی سابقه دانست و ابراز امیدواری کرد بر این اساس سال 1401 سال اجرای چندین برنامه تحول در کشور باشد. . اقتصاد

وی با اشاره به سخنان صریح رئیس جمهور مبنی بر اینکه آمادگی پرداخت هر هزینه ای برای اصلاح مشکلات ساختاری اقتصاد کشور را دارد، گفت: امکان پذیر نیست، اکنون ظاهر شده و نتیجه آن عزل برخی مدیران و رویه های ناکارآمد طی هفت سال گذشته است. ماه ها.

هندوزی دستاوردهای وزارت اقتصاد و دولت در تسهیل صدور پروانه کسب را از مصادیق اصلاح این رویه های ناکارآمد برشمرد و گفت: و در این زمینه اگر رئیس جمهور به میدان نیاید و تاکید نکند که برای کسب و کار نه پروژه وزارت اقتصاد، بلکه پروژه دولت است و همه موظف به همکاری هستند.»

وی در ادامه با بیان اینکه دولت قبل مجوز بودجه 1327 هزار میلیارد تنی را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است، گفت: راهبرد ما با دولت قبل متفاوت بود و به همین دلیل هزینه ها را کاهش دادیم و شاهد بودیم که در سال، کل هزینه های دولت بود. تنها حدود یک هزار و چهار هزار میلیارد تن که 53 درصد آن سهم هزینه های جاری بوده است.

وزیر اقتصاد افزود: از این رقم حدود 707 میلیارد تن (معادل 70 درصد) هزینه جاری است و به ویژه 700 هزار میلیارد برای حقوق لشکری ​​و کشوری و بازنشستگان پرداخت شده است.

وی میزان هزینه های تخصیص یافته ساخت و ساز در سال 1400 را 136 تریلیون تن اعلام کرد که با توجه به بحران اقتصادی کنونی رشد نسبتا خوبی دارد.

هندوزی با اعلام اینکه برای اولین بار در سال 1400 رکورد 110 درصدی دریافت مالیات را با رقم خالص 300 تریلیون تن شکستیم، از افزایش 250 درصدی درآمدهای مربوط به «سایر درآمدهای دولت» خبر داد که با رایزنی ها و کارگاه های آموزشی محقق شده است. تعداد زیادی با مقامات از مکان هایی مانند سود سهام دولتی در شرکت های دولتی و سهم دولت در معادن دریافت شد.

وی گفت: حدود هفت درصد درآمد دولت در دهه 1400 از محل صندوق توسعه ملی، 20 درصد (معادل 199 میلیارد تن) از فروش نفت و 30 درصد از فروش اوراق پولی و غیر پولی و اسناد خزانه بوده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در پایان شهریور 1400 همه 88 تریلیون اوراق بودجه فروخته شده است، گفت: در شرایطی کار را انجام دادیم که فقط می توانستیم به 54 هزار میلیارد اوراق بفروشیم. تن ها حقوق دولتی در شهریور خرج شد، ما شروع کردیم و دیدید که در پایان سال حتی این رقم برای حقوق ها تسویه شد.

وی با اشاره به برخی دیگر از دستاوردهای وزارت اقتصاد در نیمه دوم سال گذشته، انتصاب دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال را پس از سال ها اتفاق بسیار مهمی برشمرد که اگرچه از نظر دولت چیزی به دولت اضافه نکرد. این امر اثرات مثبت پایداری بر جامعه ورزش کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/
منبع: وزارت اقتصاد و دارایی

دیدگاهتان را بنویسید