آمریکا: آماده بازگشت فوری به توافق هسته ای با ایران هستیم

آمریکا: آماده بازگشت فوری به توافق هسته ای با ایران هستیم

این وزارتخانه با نادیده گرفتن خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، استدلال کرد: ایران باید از موضوعاتی که فراتر از آنچه توافق شده است دست بردارد.

این گزارش به ادعای وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد، در حالی که مقامات ایرانی گفتند محتوای درخواستی خارج از توافق هسته ای نیست.

در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز پیشتر گفته بود: آنچه هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب به سایر کشورها ارائه کرده است، کاملاً در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از آنچه در برجام در این متون توافق شده وجود ندارد. از طرف ایرانی درخواست نشده است.وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد: هیچ توافقی با ایران در صورتی که با منافع امنیت ملی آمریکا سازگار نباشد امضا نخواهیم کرد.

اظهارات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران موضوعاتی خارج از برجام را مطرح می کند در حالی است که وزارت خارجه روسیه از موضع اتحادیه اروپا در تعیین تکلیف برای طرف های مذاکره در وین برای پذیرش متن پیشنهادی یا پذیرش شکست مذاکرات به شدت انتقاد کرده است.

در حالی که نمایندگان کشورهای طرف برجام که به تازگی دور جدید مذاکرات را در وین به پایان رسانده اند، اکنون برای تصمیم گیری به پایتخت های خود بازگشته اند. در این دور از مذاکرات، پیشنهادهای متعددی از سوی انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین ارائه شد که رسانه های غربی از آن به عنوان متن نهایی یاد کردند.

گزارش‌های رسانه‌های غربی به طور خاص بر ماهیت «نهایی و غیرقابل مذاکره» متن مذکور تاکید کرده و مدعی شدند که این متن مبنای تصمیم‌گیری طرف‌های گفتگو بوده است.

در ابتدای این دور از مذاکرات، مواضع و دیدگاه‌های اصلی جمهوری اسلامی در مورد موضوعات مورد مناقشه از جمله لغو قطعی تحریم‌ها، تضمین‌های لازم در حوزه لغو تحریم‌ها و موضوعاتی که این آژانس مدعی است، بیان شد. به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و انریکه مورا پیشنهاداتی را روز دوشنبه ارائه کرد. خود را در مورد مسائل بحث برانگیز معرفی کرد.

وزیر امور خارجه ایران دیروز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با همتای ترکیه ای خود گفت: ما از طریق اروپایی ها پیام خود را به آمریکا رساندیم و امیدواریم طرف آمریکایی واقع بین و عمل گرا باشد و خواسته های مشروع را بپذیرد. ” ایران مبنای توافق در متن نهایی را فراهم کرد.

غزه

وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نقش مخرب این کشور در تضعیف امنیت در سرزمین‌های اشغالی، استدلال کرد که پذیرش توافق آتش‌بس غزه توسط واشنگتن امکان ارسال کمک‌های حیاتی به نوار غزه را فراهم می‌کند.

آمربقا از مصر، قطر، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان ملل به خاطر نقش آنها در برقراری آتش بس تشکر و قدردانی کرد.

آمریکا که حامی کامل جنایات رژیم صهیونیستی با هر حمایتی است، اعلام کرد که از تحقیقات جامعه درباره گزارش‌های ویژه درباره مرگ غیرنظامیان در غزه استقبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید