آمریکا سلطه خود را در بازار راکتورهای هسته ای از دست داده است


ساعت: 07:47
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906648

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده سلطه خود را بر بازارهای تجاری راکتورهای هسته‌ای جهان به روسیه از دست داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گروسی در مورد تجارت فناوری انرژی هسته ای افزود: فکر می کنم این یک چالش برای ایالات متحده است و این کشور به طور سنتی بر این منطقه تسلط داشته و اکنون هژمونی خود را از دست داده است.

به گفته وی، در حال حاضر از نظر تجاری، روس اتم تامین کننده اصلی فناوری های هسته ای در بازارهای جهانی است.

گروسی افزود که جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی به من گفت که ما می خواهیم این رهبری را بازیابی کنیم و من راه حل های بسیار جالبی می بینم. [در ایالات متحده] برای حمایت از صنعت ملی هسته ای که البته هم در داخل به دلیل وضعیت انرژی و هم در سطح بین المللی مورد نیاز است، انجام می شود.

وی در این زمینه اظهار داشت که آمریکا پتانسیل علمی و فنی قابل توجهی دارد.

گروسی پیش بینی می کند: فرصت های بزرگی برای انرژی هسته ای غیرنظامی آمریکا وجود دارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: هسته ای روسیه تامین کننده اصلی آن است و شرکت ملی هسته ای CNNC چین نیز در این بازار بسیار فعال است. البته آنها از مدل تامین مالی متفاوتی استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد انعطاف پذیرتر حرکت کنند، از جمله در بازارهای بین المللی. بنابراین این یک چالش برای شرکت های آمریکایی خارج از کشور است.

گروسی افزود: شرکت‌های آمریکایی در اروپای شرقی، به‌ویژه در لهستان، جمهوری چک و رومانی، جایی که «بازیگران آمریکایی» حضور دارند، پیش‌تر فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها حضور داشتند، قدم برداشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید