ریشه اصلی افول تاریخی آمریکا «اجتماعی» است. ستون های سلطه آمریکا توسط چین به چالش کشیده شده است


ساعت: 08:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907712

افول موقعیت هژمونیک آمریکا در جهان به قدری واضح است که برخی نخبگان سیاسی افول آمریکا را به غرق شدن کشتی تایتانیک نسبت می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; تضعیف و افول قدرت آمریکا مشکلی غیرقابل انکار است و در حال آشکار شدن است. افول موقعیت هژمونیک آمریکا در جهان به قدری واضح است که برخی نخبگان سیاسی افول آمریکا را به غرق شدن کشتی تایتانیک نسبت می دهند.

مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند: «امروز دنیا در آستانه نظم جدیدی است. بر خلاف نظم دوقطبی که بیست سال پیش وجود داشت – آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی – یک نظم بین المللی جدید برای جهان در حال آمدن است. غرب و شرق – و در برابر نظم تک قطبی که بوش پدر بیست سال پیش اعلام کرد پس از تخریب دیوار برلین و نابودی نظام مارکسیستی جهانی و دولت های سوسیالیستی، بوش گفت که جهان امروز، دنیای دنیای جدید است. نظم، نظم تک قطبی آمریکاست، یعنی آمریکا در اوج است، دنیا همان جایی است که هست، البته اشتباه می کرد. او متوجه نشد از بیست سال پیش، بیست و چند سال پیش تا امروز، آمریکا روز به روز ضعیف تر می شود. او روز به روز ضعیف تر می شود. آمریکا هم در درون خودش و هم در سیاست داخلی اش، در سیاست خارجی و اقتصادش، در امنیتش، در همه چیز، از بیست سال پیش تا امروز ضعیف تر شده است، اما به هر حال امروز دنیا در آستانه نظم جدیدی است. ” (06/02/1401)

رهبر فرزانه انقلاب نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در خصوص زوال آمریکا فرمودند: اینها دشمن ما هستند و با ما مخالفند، خودشان هم اعتراف می کنند که با یک نقطه ضعف روبرو هستند و با این حال، دارند. غرور آنها را فراموش نکن یعنی همان روح استکباری را که در دو، سه، سه، چهار قرن اخیر آموخته اند که همیشه با دنیا و همه بالا صحبت کند، هنوز هم دارند و با وجود این همه رسوایی ها و بدبختی ها، آن روحیه استکبار را از دست نداده اند. اما این یک واقعیت است که به قول خودشان به اشکال مختلف سقوط می کنند.» (1397/07/04)

در سال های اخیر بسیاری از متفکران با انتشار مقالات و گزارش هایی به افول آمریکا اشاره کرده اند.

فرانسیس فوکویاما؛ نظریه پرداز مشهور آمریکایی ریشه اصلی انحطاط تاریخی آمریکا را اجتماعی می داند و تاکید می کند که شدت تضادها و تضادها در جامعه آمریکا در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به حدی رسیده است که آمریکا به ساختمانی زیبا تبدیل شده است که همه چیز در آن وجود دارد. از درون امکان پذیر است.collapse تفاوت بین دموکرات ها و جمهوری خواهان نمونه کوچکی از تضاد در آمریکا است، جایی که نیمی از جمعیت آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن اعتقادی ندارند.

از این منظر، این گروه از تحلیلگران و نظریه پردازان آمریکایی که زمانی با افتخار از قدرت جهانی آمریکا صحبت می کردند، اکنون به رهبران آمریکا توصیه می کنند خود را برای جهانی چند قطبی آماده کنند که در آن حوزه مانور و عمل آمریکا به شدت محدود خواهد شد. ، خود را آماده کنید

نوام چامسکی؛ متفکر و نظریه پرداز مشهور آمریکایی در سخنانی گفته بود که افول آمریکا آغاز شده است و رجزخوانی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه این کشور قدرت بلامنازع جهان باقی خواهد ماند، «خیال» نیست.

تد گالن نجار؛ این استاد دانشگاه و عضو اندیشکده کاتو برای اولین بار اصطلاح “زوال موریانه” را برای اشاره به افول تدریجی قدرت آمریکا به دلیل جنگ های متعدد و عقب افتادن از رقبا ابداع کرد. این اصطلاح بعدها در مقاله ای توسط کریستوفر لین استفاده شد.

جیمز پتراس؛ او که استاد و مدرس دانشگاه بیرمنگام است، صدها مقاله و ده ها عنوان کتاب نوشته است. یکی از حوزه های تحقیقاتی پتراس نقش لابی صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا است و سیاست های تحمیلی این لابی را عاملی برای افول قدرت آمریکا می داند.

دیوید رینی استاد دانشگاه ایلینویز و نویسنده بیش از 100 مقاله و کتاب است. او در یکی از کتاب های خود به نام «آنارشی جدید جهانی: افول قدرت آمریکا» به مفهومی به نام «بحران ارزش ها» اشاره می کند و می نویسد که این مشکل از زمان بحران اقتصادی سال 2008 گریبانگیر جامعه آمریکا شده است. رانی معتقد است که بحران ارزش ها در طول تاریخ سرمایه داری وجود داشته و پدیده ای ذاتی سرمایه داری است.

مک کوی، استاد تاریخ در دانشگاه ویسکانسین مدیسون، نویسنده کتاب معروف «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است. مک کوی مقالات متعددی در مورد افول قدرت آمریکا نوشته است و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون هژمونی آمریکا استقبال می کند.

کریستوفر لین در مقاله ای که در اندیشکده چتم هاوس منتشر شده است، توضیحات مفصلی درباره عوامل و ریشه های افول هژمونی آمریکا ارائه می دهد. او ظهور چین را اولین و مهمترین عامل این نزول می داند. لین نوشت: «امروز، ستون‌های نظامی، اقتصادی و سازمانی که از Pax Americana (سلطه آمریکا) حمایت کردند، توسط چین به چالش کشیده شده‌اند.

منابع:

https://b2n.ir/m40113
https://b2n.ir/t03526

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید