آمریکا هنوز هیچ اقدامی علیه کره شمالی در شورای امنیت انجام نداده است

مقامات دفاعی آمریکا روز جمعه به وقت محلی گفتند، موشک بالستیک قاره پیمای پرتاب شده توسط کره شمالی که قادر به حمل کلاهک هسته ای است، بردی دارد که می تواند به هر نقطه از ایالات متحده حمله کند.

این موشک در 130 مایلی سواحل ژاپن سقوط کرد و فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا گفت که در تماس نزدیک با مقامات ژاپنی و کره جنوبی است.

این مرکز بلافاصله آزمایش موشکی پیونگ یانگ را محکوم کرد و از کره شمالی خواست از اقدامات غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده بیشتر خودداری کند.

مقامات دفاعی آمریکا افزودند که آزمایش موشکی کره شمالی تهدیدی فوری برای ایالات متحده یا متحدانش محسوب نمی شود، اما ایالات متحده به نظارت بر اوضاع ادامه خواهد داد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «در حالی که این آزمایش بسیار نگران‌کننده بود، ما آن را تهدیدی برای ایالات متحده نمی‌دانیم».


سازمان ملل: تنش ها در شبه جزیره کره در حال افزایش است

معاون دبیرکل سازمان ملل از افزایش تنش ها در شبه جزیره کره پس از آزمایش های جدید کره شمالی در نشست شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه به وقت محلی درباره عدم اشاعه هسته ای و وضعیت کره شمالی، به خطرات مرتبط با عدم تمایل این کشور به ارائه مقدماتی اشاره کرد. اطلاعات مربوط به آزمایشات موشک او مورد هدف قرار گرفت.

معاون دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که کره شمالی فعالانه برنامه هسته ای خود را دنبال می کند.

دی کارلو تصریح کرد: تنش ها در شبه جزیره کره همچنان در حال افزایش است و دستیابی به راه حلی برای کاهش این تنش ها دست نیافتنی است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح با تاکید بر اینکه وحدت شورای امنیت ضروری است، خواستار اتحاد همه اعضای این شورا شد.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین بر آمادگی سازمان ملل برای کمک به بحران پزشکی و انسانی در کره شمالی تاکید کرد و گفت: دسترسی بدون مانع به ارسال کمک به کره شمالی همچنان ضروری است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در 27 نوامبر این ماه پس از آزمایش های موشکی کره شمالی از پیونگ یانگ خواست از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند و به تعهدات بین المللی پایبند باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیمای دیگر توسط کره شمالی را به شدت محکوم کرد و گفت که مجددا از کره شمالی خواسته است فورا از هرگونه اقدام تحریک آمیز بیشتر خودداری کند.

گوترش همچنین از کره شمالی خواست تا به طور کامل به تعهدات بین المللی خود بر اساس تمام قطعنامه های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و گام های فوری برای از سرگیری مذاکرات منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی آزمایی شبه جزیره کره بردارد.

وزیر امور خارجه کره شمالی روز دوشنبه در بیانیه ای، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را دست نشانده آمریکا توصیف کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از آساهی شیمبون، چوی سونهوی با انتقاد از گوترش که اخیرا آزمایش موشک های قاره پیما کره شمالی را محکوم کرده بود، وی را به همدستی با واشنگتن متهم کرد و افزود: گوترش بازیچه آمریکاست.

وزیر امور خارجه کره شمالی خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی سازمان ملل نشان دادن بی طرفی در همه امور است. وی همچنین ابراز تاسف کرد که دبیرکل سازمان ملل در قبال پیونگ یانگ موضع اشتباهی اتخاذ کرده است.

آمریکا چین و روسیه را مقصر دانست
سفیر آمریکا و نماینده سازمان ملل در واکنش به آزمایش های موشکی کره شمالی، روسیه و چین را به کمک به این کشور متهم کردند.

لیندا توماس گرین‌فیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، از آزمایش‌های بی‌سابقه موشکی کره شمالی با «بی‌اعتنایی کامل» به مردم منطقه و قطعنامه‌های شورای امنیت انتقاد کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت کره شمالی در سال جاری 63 بار قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده و سعی کرده رژیم منع اشاعه را تضعیف کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت کره شمالی باید چند موشک دیگر شلیک کند تا بتوانیم به عنوان یک شورای متحد پاسخ دهیم و گفت: شورای امنیت باید اظهارات دبیرکل سازمان ملل را تقویت کند.

سفیر آمریکا دو عضو شورای امنیت را به ممانعت و کمک به آزمایش های کره شمالی متهم کرد و به اعضای شورای امنیت گفت: این برای دهمین بار است که بدون اقدام معنادار با یکدیگر ملاقات می کنیم. دلیل آن ساده است، دو عضو دارای حق وتوی شورا، کره شمالی را جسور کردند و به آن اجازه دادند تا بی‌احتیاطی آزمایش‌های موشکی انجام دهد که جان ژاپنی‌ها را به خطر انداخت و تنش‌ها را در منطقه افزایش داد.

وی تصریح کرد که وقتی اعضای سازمان ملل در مورد سوء استفاده از وتو صحبت می کنند، این یکی از موضوعات اصلی است که در نظر دارند.

گرینفیلد خواستار محکومیت یکپارچه کره شمالی توسط تمامی 15 عضو شورای امنیت شد و گفت که ایالات متحده به رویکرد دیپلماتیک متعهد است.

سفیر واشنگتن در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه ایالات متحده آماده دیدار با کره شمالی بدون پیش شرط است، از پیونگ یانگ خواست تا دیپلماسی جدی و قوی داشته باشد.


چین خواستار پیشنهادات معقول از ایالات متحده شد

پس از آزمایش های موشکی کره شمالی، سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد از آمریکا خواست از اقدامات تحریک آمیز در شبه جزیره کره خودداری کند و با آمریکا صادق باشد و پیشنهادهای منطقی از واشنگتن ارائه کند.

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره کره شمالی گفت که تنش در شبه جزیره کره به نفع کسی نیست.

دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی انجام دهد.

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل توصیه کردند که اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند و از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند.

نماینده چین در سازمان ملل از ایالات متحده خواست که صداقت نشان دهد و پیشنهادات منطقی و واقع بینانه ای برای حل مسئله کره شمالی ارائه دهد که نگرانی های مشروع کره شمالی را برطرف کند.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین گفت: شورای امنیت باید نقش سازنده ای ایفا کند و محکومیت کره شمالی را به حداقل برساند.

وی ادامه داد که چین می‌خواهد گام‌های هماهنگی برای ترویج راه‌حل سیاسی در شبه جزیره کره بردارد.


روسیه از آمریکا به دلیل نادیده گرفتن خواسته های کره شمالی انتقاد می کند

پس از آزمایش های موشکی کره شمالی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل از آمریکا به دلیل نادیده گرفتن خواسته های این کشور انتقاد کرد.

آنا اوستیگنوا، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت درباره کره شمالی گفت: روسیه متاسف است که کشورهای غربی همچنان به خواسته های کره شمالی برای توقف خصومت ها و آغاز گفت و گو نادیده می گیرند.

وی تصریح کرد: همتایان غربی ما به طور مستمر خواسته های پیونگ یانگ برای توقف اقدامات خصمانه آمریکا را نادیده گرفته اند و ما از این موضوع عمیقا متأسفیم.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: توقف فعالیت‌های خصمانه آمریکا فرصت‌هایی برای گفت‌وگو ایجاد می‌کند.

نماینده روسیه خاطرنشان کرد که با تمام اقدامات نظامی در داخل و اطراف شبه جزیره کره، از جمله تمرینات نظامی تحریک آمیز آمریکا و کره جنوبی برای خلع سلاح یکجانبه کره شمالی مخالف است.

وی ادامه داد که این رزمایش ها انگیزه دور جدیدی از آزمایش های موشکی کره شمالی را فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید