درخواست غرب برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره کره شمالی

ساعت: 06:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801737

کشورهای غربی خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد کره شمالی برای پرتاب موشک شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک منبع در شورای امنیت به تاس گفت که هیئت های غربی درخواست نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در 20 ژانویه را به دلیل گزارش های مربوط به پرتاب موشک های کره شمالی کرده اند.

این منبع گفت: «این نشست به درخواست آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلبانی و ایرلند پشت درهای بسته برگزار خواهد شد».

وزارت دفاع ژاپن پیشتر اعلام کرده بود که کره شمالی در 17 ژانویه دو موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت شرق شلیک کرد و در سواحل شرقی کره شمالی خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد.

در 5 و 11 ژانویه، کره شمالی نیز موشک هایی را آزمایش کرد که پیونگ یانگ آنها را مافوق صوت توصیف کرد. در 14 ژانویه، کره شمالی دو موشک از راه آهن شلیک کرد.

ایالات متحده می گوید این آزمایش ها تحریک آمیز بوده و قطعنامه های سازمان ملل را نقض می کند و می گوید ممنوعیت های موشک های بالستیک دوربرد شامل موشک های مافوق صوت می شود. آمریکا همچنین به دنبال آزمایش های موشکی در کره شمالی، پنج شخصیت کره ای را که چهار نفر از آنها در چین و یک نفر در روسیه کار می کنند، تحریم کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است که تحریم ها به پیونگ یانگ در «تامین غیرقانونی کالا برای تسلیحات موشکی» کمک کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز جمعه با انتقاد شدید از آنچه “منطق گانگستری” در ایالات متحده خواند، گفت: تقویت توان دفاعی این کشور حق مشروع یک کشور مستقل است و هدف این موشک هیچ کشور یا نیرویی نیست. کمکی به امنیت کشورهای همسایه نکرده است.

ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا برنامه های موشکی هسته ای و بالستیک خود را کنار بگذارد، اما پیونگ یانگ می گوید در غیاب توافق صلح دائمی با سئول و واشنگتن، برای تضمین امنیت خود به توانایی موشکی نیاز دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید