آموزش حضوری؛ شاید زمانی دیگر / مدارس در آستانه اوج ششم بازگشایی شوند. از سر تا پا

ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780087

به زمان بازگشایی مدارس نزدیک می شویم در حالی که شرایط بازگشایی از جمله واکسیناسیون دانش آموزان فراهم نیست و با نزدیک شدن به زمان بازگشایی، کشور در شرایطی قرار دارد که موج ششم تاج به تعداد قرمزها رخ می دهد. شهرها افزایش می یابد؛ در این شرایط تصمیم و تکلیف عقل چیست؟ آیا آموزش الکترونیکی باید در اولویت باشد یا باید عمدی ریسک کنیم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس تقویم آموزش و پرورش کشور رویدادی را آغاز کرده ایم که باید با آغاز افتتاح مدارس به پایان برسد. اما بازگشایی مدارس وعده داده شده از چند ماه پیش منوط به این است که در صورت عدم تحقق این شرایط، همه آنچه گفته شد تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

به عنوان مثال، مدارس باید در اواسط نوامبر بازگشایی شوند، در حالی که جامعه هدف دانش آموزان واکسینه شده بودند. اما با موج رسانه های هدفمند از سوی رسانه ها و شبکه های معاند، بسیاری از والدین تمایلی به واکسینه کردن فرزندان خود نداشتند.

02f8625f e12f 4fc2 8a87 29dff36cf72b خبر خاکستری

موج‌های رسانه‌ای که مردم را دچار تردید می‌کرد، در شرایطی شکل گرفت که اعتبار آن مدت‌ها به پایان رسیده بود. به عنوان مثال عقیم سازی دانش آموزان یکی از عوارضی بود که دشمنان ما درباره آن صحبت می کردند و از قضا عده ای به ویژه خانواده های دارای فرزند و دانش آموز برای دیدار با او آموزش شخصی می دادند. زیرا قوانین گفته بود واکسیناسیون دانش آموزان اجباری نیست و منوط به رضایت والدین است.

با این حال زمان گذشته است و به نیمه دوم مهرماه نزدیک می شویم اما مشکل اصلی یعنی واکسینه نشدن بخش قابل توجهی از دانش آموزان همچنان پابرجاست.

نکته عجیب در این ماجرا اصرار وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس است. در حالی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نظام آموزشی بازگشایی در چنین شرایطی را مقدمه ای برای شکل گیری فاجعه ای جدید می دانند.

289bb249 ac70 4eb9 83b2 8c44022cf1a1 خبر خاکستری

بویژه اینکه وزارت آموزش و پرورش به دلیل عدم رای اعتماد وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی موضع مشخصی در تصمیمات خود ندارد. به عنوان مثال می توان به مهم ترین عامل بازگشایی که تهیه و تحویل محصولات بهداشتی مانند الکل، ضدعفونی کننده و مواد ضدعفونی است اشاره کرد.

اما خبرگزاری دانا در گزارشی با عنوان 28 مهرماه امسال با عنوان: «بازگشایی مدارس» به امید بازگشایی جیب اولیا! بلاتکلیفی در توزیع بودجه اقلام بهداشتی مدارس/ سرانه 130 میلیاردی بهداشت در سال گذشته چه شد؟ بررسی نقاط ضعف در این زمینه منتشر شد.

اما برای جمع بندی بحث باید به این نکته اشاره کرد که سال گذشته 130 میلیارد تن لوازم بهداشتی توسط وزارت آموزش و پرورش تامین و به حساب مدارس واریز شد. اگرچه این مقدار از تقسیم تعداد مدارس ایران بر میانگین یک میلیون و 200 هزار تن برای هر مدرسه به دست می آید، اما این مقدار باید برای خرید لوازم بهداشتی در طول سال کافی باشد که با یک محاسبه سریع به این واقعیت خواهیم رسید. مدیریت منابع با چنین مقداری در طول سال بسیار دشوار و حتی غیرممکن می شود.

اما جالب است که آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 1401-1400 بودجه ای اختصاص نداده است و اگر هم هست حداقل افکار عمومی و رسانه ها از این خبر مهم اطلاعی ندارند.

86b5044a 5c7d 4f2a b0b3 cc4e3575f670 خبر خاکستری

حال این سوال پیش می آید که عدم واکسیناسیون و در واقع رعایت نکردن خانواده ها از واکسیناسیون فرزندان که میزان قابل توجهی از دانش را شامل می شود، مدارس بودجه و سرانه ای برای ضدعفونی کلاس و محیط مدرسه ندارند. .. نکنید، بنابراین این استدلال نظر برخی از پزشکان و پزشکان را تأیید می کند که بازگشایی مدارس باعث اتفاقات ناخوشایندی می شود.

نکته بعدی که در قالب زنگ هشدار هشدار می دهد که کارمندان هنگام بازگشایی مدارس باید با عصا حرکت کنند، افزایش تعداد شهرهای درگیر در وضعیت قرمز است که در سه هفته اخیر از 7 شهر به 22 شهر رسیده است! همانطور که توسط اپلیکیشن ماسک مرتبط با وزارت بهداشت گزارش شده است، تعداد شهرهای آبی زرد می شوند، شهرهای زرد به سرعت نارنجی می شوند و شهرهای نارنجی با بالاترین درجه خطر، یعنی. حالت قرمز در هالا، اند را تغییر دهید.

از طرفی اکثر خانواده ها با شنیدن زمزمه موج ششم آموزش مجازی را ترجیح می دهند. به خصوص بعد از اینکه بسیاری از مشکلات آموزش حضوری و مشکلات فنی پیام رسان هایی مانند شاد حل شد و دانش آموزان دانش فنی آموزش از راه دور و آموزش مجازی را فرا گرفتند. با این حال، شواهد نشان می دهد که بازگشایی مدارس به ناچار تا زمانی که واکسیناسیون جهانی به 85 درصد جمعیت کشور برسد، به تعویق خواهد افتاد. زیرا نظرات کارشناسان مصونیت جامعه را منوط به واکسیناسیون 85 درصد از کل جمعیت می دانند.

0c7f5f8d 9c7e 421b 94b5 c09c36bf4f93 خبر خاکستری

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که در جریان از سرگیری نسبی اخیر که با مجوز وزارت بهداشت صورت گرفت، کلان شهرهایی مانند تهران با مشکل ترافیکی دیگری مواجه شدند. افزایش غیرمنتظره ترافیک تهران نه تنها روند تردد درون شهری را با مشکل خاص خود مواجه کرده است، بلکه در پارک های حمل و نقل بین شهری مانند مترو و بی آر تی نیز آشفتگی بیش از حد ایجاد کرده است.

با این توضیح می توان تصور کرد که بازگشایی مدارس و تردد سرویس مدارس و تحمیل برخی دانش آموزان شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی که بدون این گروه نیز منفجر می شود; وضعیت چگونه خواهد بود و تا چه حد دانش آموزانی را که در دو سال اخیر در قرنطینه خانگی بوده اند در معرض ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب و حتی سایر بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و غیره قرار می دهد؟

db987424 faf8 49ca 9369 57106b4f2ead خبر خاکستری

با این حال، تعداد دقیق دانش‌آموزانی که واکسینه شده‌اند در دسترس نیست و مقامات بهداشتی جامعه در تلاش هستند تا سطح بالای واکسیناسیون را تضمین کنند، که بسیاری از روابط را تغییر داده و برنامه‌ریزی را با مشکل مواجه کرده است.

اما به نظر می رسد از آنجایی که در آستانه قله ششم قرار داریم، می توان با مدیریت به موقع و تدوین سیاست ها و پروتکل های بهداشتی، میزان عدم تمکین تاج را در این قله کنترل کرد. بنابراین در چنین شرایطی با به تعویق انداختن زمان بازگشایی می توان تعداد تاج ها را کاهش داد، از دانش آموزان حمایت کرد و فرصتی دیگر برای واکسیناسیون دانش آموزان واکسینه نشده ایجاد کرد. کاهش حجم ترافیک و … کمک زیادی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید