لزوم سازماندهی «شبکه شاد» به موازات «آموزش حضوری» / با افول Omicron؛ مسئولان باید برای بازگشایی مدارس برنامه ریزی کنند


ساعت: 16:39
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811812

یک آسیب شناس گفت: دانش آموزان در مدارس درس می خوانند.

دکتر امرولا کارایی مقدم; جامعه شناس، آسیب شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص آسیب هایی که تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع تاج گذاری به سیستم آموزشی وارد کرده و مشکلات دیگری در این روند مانند ترک تحصیل و ترک تحصیل به وجود آورده است، گفت: باید از حرف عبور کرد و چاره اندیشی کرد.

وی افزود: به نظر من راه حل جلوگیری از گسترش افت تحصیلی این است که دولت و سایر ارگان ها و نیروها و تمامی ادارات و واحدهای مسئول این بلای خانمان سوز یعنی افت تحصیلی تمام تلاش خود را معطوف به بازگشایی مدارس کنند. “تا زمان؛ علاوه بر این، خوشبختانه خبرهای خوبی در مورد کاهش و کاهش شهرهای قرمز به گوش می رسد و برخلاف تصور عموم، به نظر می رسد پیک کرونای جدید مهمان چندان محبوبی در جامعه نیست و به زودی از بار آن کاسته خواهد شد.

این مدرس دانشگاه و کارشناس قتل عمد افزود: همه متولیان آموزش و پرورش باید از این پس به فکر برنامه ریزی و ایجاد ساختار قوی آموزشی حضوری باشند؛ البته منظورم این نیست که آموزش مجازی کنار گذاشته شود. خودسری با سازماندهی آموزش حضوری؛ نه! در عوض، تیمی از کارشناسان کوشا باید سازماندهی آموزش مجازی را شبانه روز قرار دهند و اپلیکیشن “شاد” را سرلوحه کار خود قرار دهند تا این اپلیکیشن در آینده نزدیک به یک اپلیکیشن قدرتمند ملی تبدیل شود، کدام آموزش، Connect و مناطق دیگر

قرایی مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با توجه به دستاوردهای آموزش حضوری باید بگویم که تحقیقات و آمار و ارقام و ارقام حکایت از اتفاقات تلخی دارد که قطعا شما مطبوعات و رسانه ها از آن مطلع هستید. برخی از مشکلات و مسائلی مانند افت تحصیلی و افراد این اصطلاحات را شنیده اند و متاسفانه اکثر والدین آنها را درک نمی کنند. بنابراین باید اذعان داشت که افت تحصیلی اخیر و عدم ارتباط بین برخی از دانش آموزان و خانواده هایشان آنها را به دلایل مختلف از جمله نداشتن سواد رسانه ای و سواد آموزش الکترونیکی مجبور به ترک تحصیل کرده است.

وی ادامه داد: جای بسی تاسف است که وضعیت تحصیلی ما به دلیل بیماری به چنین روزی رسیده است. اگر دقت کنید در چند دهه اخیر جشن بزرگی به نام ریشه کنی بی سوادی در کشور ترتیب داده ایم. در اوایل انقلاب نهضت سوادآموزی برای ریشه کنی بی سوادی راه اندازی شد و معلمان این سازمان به آموزش سالمندان در شهرها و روستاها پرداختند و با همه این محدودیت ها فرزندان ما مجبور به ترک تحصیل خواهند شد!

این جامعه شناس پیشکسوت افزود: واقعاً جای تاسف است که اکثر افرادی که ترک تحصیل کرده اند دانش آموزان فقیری بودند که با وجود تورم، گرانی و معیشت سخت خانواده به زور فرزندانشان به سر می برند. در خیابان کار کنید یا کودک باشید. تصور کنید کودکی مثل من و شما از صبح تا شب تحت فرمان عده ای سوداگر یا گدایی یا کیف گرفتن و دزدی های کوچک و در خوش بینانه ترین حالت در بازار کار بلعیده می شود. در حالی که این کودک برای اینکه در آینده فردی مفید برای جامعه باشد باید از دوران کودکی خود نهایت استفاده را ببرد تا در بزرگسالی روحیه و ذهنیتی سالم داشته باشد.

وی در خاتمه این بحث خاطرنشان کرد: مصداق تمام جنایاتی که امروزه در جامعه رخ می دهد و در صفحات روزنامه ها می خوانید ناشی از عدم سلامت روان مجرمانی است که هر کدام به دلایلی از جمله دوران کودکی در دوران کودکی رها شده اند. در بازار و کوچه و خیابان چیزهای ناپسندی را از همه یاد گرفته اند، به همین دلیل وقتی به سن بلوغ می رسند علل زیادی برای جنایت دارند و از ارتکاب جرم خوشحال می شوند، در حالی که اگر این مجرمان به موقع باشند در محیط مدرسه قرار گرفته اند. و با اینکه دانش آموزان بسیار ضعیف و تنبلی بوده اند، یقیناً خود را در بزرگسالی برای جامعه مفید می دانستند.

وی ادامه داد: با این حال از تمام سوالاتی که بارها گفته شده پرهیز می کنم و تنها حرفم خطاب به دولتمردان و سایر مراجع فعال در عرصه آموزش و پرورش و هرکسی که کوچکترین دلبستگی به فرهنگ و آموزش دارد است. و دلش برای این آب و خاک و فرزندان بی گناه می سوزد، من می گویم باید تلاش کنیم تا به آموزش شخصی برسیم و مدارس هر چه زودتر بازگشایی شود که تنها راه جلوگیری از فاجعه بزرگتر است.

این آسیب شناس به نکته ای اشاره کرد: در آموزش حضوری معلم، مربی، مدیر یا معاون مدرسه با کمترین رفتاری که از دانش آموز می بینند می توانند مشکلی را در دانش آموز پیدا کنند و این مشکلات را به خانواده او ارائه کنند. حرکت یا تلاش برای تعمیر در مدارس. تنها از این طریق است که در کنار «آموزش»، «آموزش» نیز محقق می شود و بحث آموزش مطرح می شود، در حالی که آموزش مجازی کاملاً از مقوله آموزش و پرورش فاصله دارد و امروزه موضوع آموزش کمتر از آموزش نیست. بنابراین، برای رشد و تکامل انسان، داشتن تحصیلات یا همان تحصیلات لازم است که از آغاز تمدن بشری همه کشورها، حاکمان و تمدن ها به تساوی و تقارن این دو توجه لازم را داشته اند. اما به هر دلیلی شکاف بین این دو شکاف و تمدن دچار مشکل است.

قرایی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: اگر مدارس با آموزش مجازی به پیشرفت خود ادامه دهند، مسلما دانش آموزان نمی توانند مهارت های زندگی را پرورش دهند و افراد خجالتی، خجالتی و به اصطلاح ساکت ظاهر می شوند؛ فقط در محیط مدرسه و در دور هم جمعی و صمیمیت یاد می گیرند. با همسالان و همکلاسی ها اما برای حفظ فرهنگ و تمدن بزرگ کشور، همه اقشار جامعه باید توجه ویژه ای به مدارس داشته باشند و مطمئن باشند که چراغ مدارس در هر شرایطی روشن بماند.

انتهای پیام/

دکتر امرالله قرایی مقدم، جامعه شناس، آسیب شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید