آیا آمریکایی ها هم شب یلدا را جشن می گیرند؟

آیا آمریکایی ها هم شب یلدا را جشن می گیرند؟

روز جدید : هالووین است و فضایی ترسناک بر دنیای مجازی و واقعی حاکم است. کافی است اینستاگرام را باز کنید و با حجم عظیمی از چهره ها با ماسک های ترسناک یا آرایش ترسناک روبرو خواهید شد که موضوع اصلی این تعطیلات غربی است. تزیینات هالووین که کدو تنبل جزء جدایی ناپذیر جای آن است. به نظر می رسد در این روزها در هالووین، اگر شخصی عکسی برای هالووین نداشته باشد، عقب مانده است. در واقع بهتر است بگوییم مردم ایران آنقدر غرق در هالووین، این وصله ناهنجار هستند که به جرات می توان گفت بهتر و دقیقتر از کشورهای خارجی که این عید برایشان خاص است، اجرا می کنند و به آن پایبند هستند.

هالووین یک تعطیلات غربی است که از 31 اکتبر سه شبانه روز ادامه دارد. در این عید مردم با چهره های عجیب و ترسناک یا آرایش افراد مشهور دور هم جمع می شوند و این روز را جشن می گیرند. چند سالی است که هالووین در ایران مورد توجه اقشار خاصی از مردم قرار گرفته است به طوری که برخی از فروشگاه ها لوازم و تجهیزات هالووین را به فروش می رسانند و یا حتی امروزه تورهای هالووین توسط آژانس های مسافرتی متعددی تبلیغ می شود. . جالب اینجاست که این روزها آتلیه‌ها و آرایشگاه‌ها در بازارشان رونق می‌گیرند، زیرا افرادی هستند که به آرایشگاه می‌روند تا چهره‌های خود را بیشتر هالووین کنند و از چهره‌شان عکس می‌گیرند تا در خاطراتشان بنویسند. به طور خلاصه، مردم طوری با هالووین برخورد می کنند که انگار بخشی از فرهنگ ماست. اما عده ای می گویند چون این عید جزو آیین ایرانی نیست، نباید در ایران رواج پیدا کند و معتقدند افرادی که این مراسم را دنبال می کنند اغلب افرادی هستند که نمی دانند این افراد چه می کنند. آنها می دانند که تازه به سن رسیده اند. از طرفی عده ای هم می گویند شادی مردم به بهانه خوشحالی اشتباه است و نباید این موضوع را اینقدر بزرگ کرد.

چرا هالووین؟

اما لیلا ماهریک، روانشناس به باشگاه خبرنگاران گفت: چرا مردم هالووین را جشن می گیرند: «به نظر من این که چرا مردم در ایران از هالووین استقبال می کنند، بی ارتباط با سنت و مدرنیته نیست. در واقع آنها باید در این فرهنگ به مدرنیته نزدیک شوند». وی ادامه داد: از یک طرف فناوری و ابزار آن منشأ غربی دارد، ما از این ابزارها استفاده می کنیم و ورود فرهنگ غرب و نفوذ جامعه یکی از سوغاتی هایی است که ابزارهای فناوری از دنیای غرب برای ما به ارمغان آورده است. ماهر ادامه داد: اما مهم ترین دلیل مشکل این است که برخی از جوانان خود را نمی شناسند و در نتیجه دچار نوعی بحران هویت می شوند. در این شرایط افراد به راحتی جذب آیین ها و نمادهایی می شوند که به نوعی می تواند خلأ هویتی آنها را پر کند.»عضو سازمان نظام روانشناسی گفت: به هر حال اگر جوانان به هویت خود نزدیک شوند، ما شاهد پایبندی بی قید و شرط آنها به این آداب و رسوم نخواهیم بود یا حداقل اگر آنها مایل به پذیرش آگاهانه این رسوم باشند. به این ترتیب بگذار قدمی بردارند.

> پاسخ کاربر

حالا اینکه جشن هالووین در ایران با این همه جدیت برگزار می شود، توجه کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرده و واکنش های آنها را برانگیخته است.

یکی از کاربران نوشت: من از مردمی که در این سرزمین زندگی می کنند و در عین حال هالووین را به طور جدی جشن می گیرند شگفت زده شده ام.

کاربر دیگری گفت: انگار مردم ایران هالووین را جشن می گیرند، انگار در اصل عید ما بوده و خارجی ها به ما ادای احترام می کنند.

دیگری نوشت: «این یعنی پر از عکس ایرانی برای هالووین! ما کاری به این نداریم که این روز تعطیلات ما نیست، اما چرا قیمه را در ما می ریزید؟ جشن هالووین بعد از پوشیدن ماسک. مردم لعنتی بیشتر از خود غربی ها هالووین را جشن می گیرند.

کاربران دیگر نوشتند: «شما که الان مثل این میمون در لس‌آنجلس، نیویورک، لندن، شب یلدا، چهارشنبه سوری و نوروز، جشن می‌گیرید، هالووین، کریسمس و عید پاک را جشن می‌گیرید، خیلی دورید، خیلی نامفهوم!»، «نمی‌توانم». اصلا جشن بگیر . هالووین را دریابید. نه بد و نه خوب. او گفت: “من نمی توانم یکی را جذب کنم.” “من فقط به خودم می گویم “آیا آمریکایی ها تولد مارما را به همین خوبی جشن می گیرند؟” دوستان و آشنایان من در ایران خیلی جدی تر از من هالووین را جشن می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید