1.5 میلیون تومان میانگین قیمت یلدا برای هر سرپرست / جزئیات قیمت اجناس یلدا در بازار

1.5 میلیون تومان میانگین قیمت یلدا برای هر سرپرست / جزئیات قیمت اجناس یلدا در بازار

بررسی های میدانی بازار نشان می دهد که یک خانواده چهار تا شش نفره اگر بخواهند سفره یلدا ترتیب دهند باید حداقل یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه کنند. اما برخی از اقلام بسته به کیفیت و تنوع ممکن است قیمت این سبد را افزایش یا کاهش دهند.

خرید شبانه در یلدا تقریباً رونق دارد و کسانی که در یلدا نیاز به چیدن سفره دارند حتماً از قبل به فکر خرید خود بوده اند. اگرچه امسال به دلیل گرانی بسیاری از اجناس، خانوارهای ایرانی کمتر قادر به خرید این سنت دیرینه ایرانیان خواهند بود. اما در هر صورت بازار روال خود را طی خواهد کرد و با قیمت های متفاوت بسته به کیفیت کالایی که در سبد خرید مردم قرار می گیرد، در جیب آنها استقبال می شود.

گلمرضا خدامی رئیس اتحادیه آجیل فروشان در گفتگو با خبرنگار اختاز آنلاین گفت: قیمت آجیل ویژه شب یلدا با بهترین کیفیت 480 هزار تومان است که شامل پسته، گردو، بادام درجه یک می شود. فندق، آجیل اکبری، انجیر، توت و باسلوک.» این نرخ اعلامی و مصوب است.

وی افزود: برای سایر آجیل ها قیمت ثابتی وجود ندارد و بسته به مقداری که مخلوط می شود قیمت آن متفاوت است. قیمت پسته نیز متفاوت است; زیرا پسته اکبری به تنهایی ده رقم دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

20 درصد کاهش قیمت آجیل نسبت به عید

وی ادامه داد: قیمت خشکبار نسبت به شب عید 10 تا 20 درصد ارزان شده است. انواع پسته 15 تا 25 درصد و تخمه ژاپنی تا 35 درصد کاهش قیمت داشته و همین امر باعث شده مردم در آستانه شب یلدا امسال میوه خشک را بهتر از عید بپذیرند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: مردم از اتحادیه هایی که مجوز کسب اتحادیه دارند خرید کنند. میادین دارای مجوز از اتحادیه های دیگر فرصت طلب هستند و اجناس بی کیفیت در شب یلدا عرضه می کنند.

برای شب یلدا میوه کم نداریم

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه فروشان و تربارفروشان نیز به خبرنگار اختاز آنلاین گفت: افزایش تقاضا در شب یلدا توسط بخش خصوصی پیش بینی می شود.

این کارگر با بیان اینکه انار، هندوانه و خرمالو در اولویت خرید مردم برای شبی است، گفت: قیمت انار تا 6 آذر به ترتیب 20، 30 و 55 هزار تومان در سه سطح کف، سقف قیمت و قیمت ممتاز است. قیمت هندوانه 10، 15 و 22 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه فروشان و تربار فروشان گفت: قیمت خرمالو در شمال 15، 20 و 30 هزار تومان است. البته قیمت خرمالو و شهریار بیشتر است و 25، 40 و 60 هزار تومان است. قیمت کیوی 20، 35 و 40 هزار تومان است.

قیمت هر کیلو شیرینی 180 هزار تومان است

همچنین علی بهرمند، رئیس قنادی ها، قنادی ها و کافه قنادی ها در تهران از عدم افزایش قیمت شیرینی در شب یلدا خبر داد. وی با بیان اینکه در صنعت نانوایی و شیرینی پزی هیچ گاه در آستانه شب یلدا قیمت یکباره افزایش نمی یابد، زیرا مواد اولیه زیادی وجود دارد.

در گزارشی که ایرنا منتشر کرده، قیمت آب نبات های شیرین و خامه ای بین 140 تا 185 هزار تومان و آب نبات، زبان و پاپیون دانمارکی بین 120 تا 160 هزار تومان است.

به گزارش اختاز آنلاین، بر اساس آنچه اتحادیه ها رسما اعلام کردند، در حداقل شرایط خرید آجیل کیلویی یلدا 480 هزار تومان، شیرینی کیلویی 180 هزار تومان، انار دو کیلویی 100 هزار تومان است. پرتقال دو کیلویی حدود 80 هزار تومان، خرمالو دو کیلویی 80 هزار تومان و هندوانه سه کیلویی حدود 60 هزار تومان در مجموع حدود یک میلیون تومان می شود. این در حالی است که در این گزارش قیمت سایر اقلام مصرفی در آن شب مانند خشکبار که قیمت بالایی نسبت به سایر تنقلات شب یلدا دارند، لحاظ نشده است.

همچنین برای شام یلدا برای یک خانواده چهار نفره حداقل 500 هزار تومان هزینه دارد.

همچنین لازم به ذکر است مشاهدات میدانی بازار نشان می‌دهد که اقلام با قیمتی بالاتر از قیمت اعلامی اتحادیه‌ها به فروش می‌رسند و رقم نهایی قیمت شب یلدا بیشتر از آن خواهد بود که سازگاری ندارد. با حقوق 7 میلیون تومانی کارگران.