آیا اسکوچیچ به استقلالی ها چراغ سبز نشان می دهد؟

آیا اسکوچیچ به استقلالی ها چراغ سبز نشان می دهد؟

هجوم گرد و غبار و آلودگی هوا به ایران هفته گذشته دردسرساز لیگ برتر شد. اگرچه امکان برگزاری در برخی شهرها وجود داشت، اما نیاز به برگزاری مسابقات همزمان باعث شد تا در هفته بیست و نهم روز سه شنبه به جز دیدار استقلال و مس رفسنجان در رفسنج، تمامی مسابقات لغو شود.

این در حالی است که لیگ فقط روز سه شنبه موظف به اعمال ماده 20 3 3 آیین نامه مسابقات شد زیرا با ادامه آلودگی هوا در روز چهارشنبه تنها نیمی از مسابقات را لغو کرد و علاقه ای به جنگ برای بقای لیگ برتر نداشت. البته شاید مسابقه عنوان دومی که به احتمال زیاد شامل سهمیه لیگ قهرمانان نمی شود، برای کمیته مسابقات لیگ مهمتر از جنگ بقا در انتهای جدول بود و به همین دلیل برای سپاهان و پرسپولیس در بازی برنامه ریزی شده بود. اما نفت مسجد سلیمان، فجر سپاسی و شهر خودرو به صورت همزمان بازی نمی کنند.

اما آیا مشکل به همین سوگیری در سازمان لیگ محدود می شود؟ پاسخ منفی است چرا که اکنون تکلیف برگزاری هفته سی ام مشخص نیست و حالا استقلالی ها نمی دانند در چه تاریخی جشن قهرمانی خواهند گرفت. ضمن اینکه حضور پنج ملی پوش استقلالی در دیدار فینال و جشن قهرمانی در هاله ای از بلاتکلیفی است. به همین دلیل می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا سازمان لیگ چاره‌ای جز شکستن تقویم تعطیلات آخر هفته نداشته است یا مدیریت ضعیف آنها باعث این امر شده است.

استاندارد دوگانه برای سازمان لیگ
اصولاً در این صورت می توان حق برگزاری لیگ را داد یا خیر. آلودگی هوا و طوفان گرد و غبار برای لیگ فوتبال غیرقابل پیش بینی بوده و نمی توان به لغو مسابقات ایراد گرفت، اما رفتار دوگانه این سازمان در لغو مسابقات در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشان از ضعف مدیریتی کمیته مسابقات دارد.

روز سه شنبه، سازمان لیگ فوتبال به بهانه اینکه بازی های حساس باید همزمان برگزار شود، مسابقات غیرواگیر را لغو کرد، اما در لغو بازی های چهارشنبه این موضوع را در نظر نگرفت. در نتیجه نفت مسجد سلیمان و فجر سپاسی 29 بازی انجام دادند اما شهر خودرو 28 بازی انجام داد. ضمن اینکه با عدم انجام همزمان بازی ها، شهر هودرو از قبل می داند که سقوط فجر سپاسی بازی دیگری را رقم زده و اکنون تنها نفت مسجد سلیمان در رقابت برای بقا در لیگ برتر است.

سازمان لیگ فوتبال که مجبور به رعایت قوانین مسابقه نبود، روز سه شنبه به آن عمل نکرد، بنابراین حداقل بخشی از سردرگمی قبل از آن باز شد. با این حال رئیس کمیته مسابقات شب گذشته (جمعه) باز هم از برگزاری همزمان بازی ها در هفته گذشته صحبت کرد تا اینکه در هفته بیست و نهم این قانون را زیر پا گذاشت.

خروج از سازمان لیگ از بوکس
سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در اظهاراتی تلویزیونی اعلام کرد که استقلال برای حضور پنج تیم ملی در فیفا باید با اسکوچیچ به توافق برسد و سازمان لیگ نمی تواند کاری در این خصوص انجام دهد. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که هم اکنون سازمان لیگ فوتبال بدون توجه به برنامه تیم ملی مسئول دیر شروع لیگ برتر و همچنین برنامه ریزی قطره ای این مسابقات است.

راه حل چیست؟
همه چیز به نظر سرمربی تیم ملی بستگی دارد، با توجه به اینکه سازمان لیگ فوتبال به طور کامل از این موضوع کناره گیری کرده است تا استقلال و اسکوچیچ خودشان به توافق برسند. حالا اسکوچیچ می تواند به استقلال چراغ سبز نشان دهد یا با ملی پوشان استقلال تماس بگیرد تا بعداً اردو بزنند یا اجازه حضور در هفته سی ام استقلال و تعطیلات قهرمانی را بدهد تا مشکل حل شود.

در غیر این صورت یا استقلالی ها باید بدون ملیت در 21 خرداد به پای صندوق های رای بروند که سه پیامد دارد. اول اینکه اگر در هفته سی ام مسابقه بقا برای نفت مسجد سلیمان خودرو و شهر نفت برگزار شود، نفت مسجدسلیمان با تیم دوم استقلال به گونه ای بازی می کند که نسبت به شهر خودرو بی انصافی باشد. دوم اینکه رکورد شکست ناپذیر استقلال در خطر است و سه پنج نفر از بهترین بازیکنان استقلال که یک سال برای قهرمانی این تیم زحمت کشیده اند، در جشن قهرمانی تیمشان غایب هستند.

البته ممکن است استقلال طبق قوانین مسابقات به دلیل حضور بیش از سه تیم ملی بازی خود را بعد از فیفا دی به تعویق بیاندازد و 27 یا 28 خرداد به میدان برود اما 20 روز دیگر برای حفظ تیم. آمادگی جسمانی و روحی در پایان فصل. به نظر کار سختی است.

دیدگاهتان را بنویسید