چالش های مذاکرات وین آیا آمریکا به تل آویو علیه ایران چراغ سبز نشان می دهد؟

چالش های مذاکرات وین  آیا آمریکا به تل آویو علیه ایران چراغ سبز نشان می دهد؟

روز جدید : به نظر می رسد دیپلماسی در آستانه شکست است و به دلیل سیاست های ترامپ و اعتمادش به نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، دری برای گزینه ها و سناریوهای دیگر باز می شود.

فضای غم انگیز و افسرده کننده مذاکرات هسته ای وین می تواند عواقب ناگواری برای خاورمیانه داشته باشد.

«مذاکرات برای نجات برجام 2015 ایران و قدرت‌های جهانی در وین از سر گرفته می‌شود، زیرا ایالات متحده به تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد، اسرائیل تهدید به جنگ می‌کند، اروپایی‌ها مذاکرات را تشویق می‌کنند و اعراب از حاشیه به تعویق و تعویق مذاکرات ایران نگاه می‌کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد دیپلماسی در آستانه شکست است و به دلیل سیاست های ترامپ و اعتماد وی به نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، دری برای گزینه ها و سناریوهای دیگر باز می شود.

در هر صورت ترامپ تصمیم گرفت توافق سال 2015 را “فاسد” و “فاجعه بار” خطاب کند و در سال 2018 از آن خارج شود. بدتر از آن، ترامپ تحریم های سختی را علیه ایران اعمال کرد. از جمله تحریم های ثانویه علیه کشورهای ثالث در تجارت با ایران و دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد. ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده است.

پس از روی کار آمدن بایدن از فرصت کوتاه مدت برای توافق با روحانی و بازگشت به برجام استفاده نکرد. تلاش های او برای تمدید تحریم های دوران ترامپ برای وادار کردن تهران به پذیرش شرایط جدید نتیجه معکوس داشته است. امروز تهران در دوران ریاست جمهوری خود اصرار دارد که بازگشت به توافق به لغو تمامی تحریم های اعمال شده پس از سال 2017 بستگی دارد. چه مربوط به برنامه هسته ای باشد چه نباشد. ایران از واشنگتن می خواهد که اطمینان حاصل کند که دولت بعدی آمریکا از توافق هسته ای خارج نمی شود. ایران همچنین هرگونه بحث در مورد برنامه موشکی و نقش خود در منطقه را رد می کند. واشنگتن همچنین انتظار دارد ایران به وضعیت قبلی بازگردد. ایالات متحده می گوید تنها پس از تغییر در رفتار منطقه ای ایران می تواند تحریم ها را لغو کند.

ایالات متحده خواهان یک توافق جامع تر و پایدارتر است. به طور خلاصه، از آنجایی که بی اعتمادی عمیق و پیش بینی بیش از حد، بازگشت به توافق هسته ای 2015 را بعید و بسیار ناکافی می کند، دولت بایدن در حال بررسی استفاده از طرح B برای اعمال فشار است. دیپلماسی قوی تر و تحریم های اقتصادی شدیدتر علیه ایران. اما این سیاستی است که بارها امتحان شده و شکست خورده است.

با علم به اینکه ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را تا 90 درصد سرعت بخشد در حالی که یک نخست وزیر اصولگرا به اقتصاد مقاومتی در برابر امپریالیسم آمریکا می بالد، نتیجه چنین سیاستی چه خواهد بود؟

الجزیره افزود: اگر ایالات متحده با دقت بازی نکند، ممکن است مجبور شود به تنهایی وارد عمل شود. روسیه و چین با توجه به تنش هایی که با دولت بایدن دارند، به کمپین جدید فشار آمریکا بر ایران نخواهند پیوست. بعید است اروپایی ها بدون چشم انداز واقعی به چنین کمپینی بپیوندند. به همین دلیل است که ایالات متحده اخیراً هشدار داده است که همه گزینه ها روی میز است، اما ما اظهارات مشابهی را از آمریکایی ها در مورد طالبان در افغانستان، اوکراین، تایوان، ونزوئلا، سوریه و کره شمالی شنیده ایم. اکنون گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت بایدن به اسرائیل فرصت جنگ را داده است و بایدن به تل آویو چراغ سبز نشان داده تا علیه برنامه هسته ای ایران اقدام نظامی انجام دهد که می تواند به یک جنگ منطقه ای تمام عیار منجر شود. سوابق تاریخی نشان می دهد که ایالات متحده به بهانه های واهی تصمیمات بدی اتخاذ می کند که منجر به عواقب ناگواری در خاورمیانه می شود. با این حال، این شک وجود دارد که ما هنوز به یک تصمیم احمقانه دیگر نزدیک هستیم. نه ایران و نه آمریکا علاقه ای به چنین تشدید اوضاع نظامی ندارند. استراتژی بایدن تا حد زیادی فاصله گرفتن نظامی از مناطق حساس خاورمیانه است، نه در باتلاقی فراتر از جنگ عراق.

از الجزیره؛ مقامات ایرانی نیز نشان داده اند که مراقب هستند ایران را وارد درگیری نظامی با آمریکا نکنند، زیرا چنین رویارویی ها باعث تضعیف نظام سیاسی کشور و آسیب به موقعیت منطقه ای ایران می شود. به همین دلیل است که واشنگتن برای یک راه حل دیپلماتیک فشار می آورد، زیرا می داند که ایران با تسریع غنی سازی خود در وین به کار خود ادامه خواهد داد.

یک تفاوت اساسی بین وین 2015 و وین 2021 وجود دارد. ایران ممکن است دیگر مانند قبل از توافق 2015 غنی سازی خود را برای استفاده از آن به عنوان اهرمی در مذاکرات تسریع نکند، بلکه به یک کشور “هسته پنهان” تبدیل شود. ایران دانش و منابع لازم را دارد تا به سرعت به کشوری «نهفته» تبدیل شود، مانند ژاپن که یکی از طرف‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است. با این حال، اسرائیل، یک “قدرت هسته ای” این معاهده را امضا نکرده است. در واقع ایران از مدت ها پیش می خواست مانند ژاپن باشد. ایران از این استاندارد دوگانه آگاه است که ژاپن می تواند چرخه سوخت هسته ای داشته باشد و از حضور در NPT خوشحال باشد، اما ایران تاکنون چنین حقی نداشته است. در این مرحله، ایران ممکن است بیشتر علاقه مند باشد که به یک کشور هسته ای نهفته مانند ژاپن تبدیل شود تا یک قدرت هسته ای مانند هند، پاکستان یا اسرائیل. این در راستای موضع رسمی ایران است که آن را غیراخلاقی می داند و سلاح هسته ای تولید نمی کند. با این حال، در آینده قابل پیش‌بینی، انتظار می‌رود اعراب بهای این جنگ سرد در خاورمیانه بین ایران و اسرائیل و ایالات متحده را بپردازند.»

دیدگاهتان را بنویسید