آیا باید برجام را مرده بدانیم؟

آیا باید برجام را مرده بدانیم؟

روز جدید : یک هفته امید و خوش بینی و یک هفته دیگر یاس و ناامیدی، این اتفاق برای همگان تکراری و ملال آور شده است تا جایی که خیلی ها نسبت به پیگیری اخبار مذاکرات بی تفاوت شده اند، حالا بار دیگر فضای ناامیدی را فرا گرفته است. و ببینید چرا ما مدام شاهد اظهارنظرهای خوشحال کننده از سوی مقامات اسرائیلی هستیم.

تایمز اسرائیل به نقل از این مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشد، گزارش داد که دولت بایدن عملاً از مذاکره با ایران دست کشیده و هیچ مذاکره ای با تهران وجود ندارد. این مقام که نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در سفر به آلمان همراهی می کرد به خبرنگاران گفت که آمریکایی ها و بیشتر اروپایی ها می گویند توافقی صورت نخواهد گرفت. او گفت که اسرائیل به اروپا اطلاع داده است که تهران در جریان مذاکرات صادق نبوده است.

اما روز دوشنبه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش محرمانه است، گفت تلاش ها برای احیای برجام ادامه دارد.

این مقام آمریکایی افزود: ما به دنبال بازگشت متقابل به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوده و هستیم زیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معتقد است این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

این در حالی است که بلومبرگ در یادداشت هیئت تحریریه خود به دولت بایدن توصیه کرده است که طوری رفتار کند که انگار برجام مرده است و صادرات نفت ایران به چین را متوقف کند. این خبرگزاری آمریکایی هشدار داد که هرگونه تأخیر در این زمینه عواقبی خواهد داشت.

با این حال، به نظر می‌رسد حتی در صورت شکست مذاکرات، هر دو طرف نمی‌خواهند مرگ برجام را اعلام کنند و ترجیح می‌دهند اوضاع به شکل منجمد ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید