توافق هسته ای مرده است و بایدن باید آن را مرده اعلام کند


ساعت: 01:23
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1842976

نماینده سابق آمریکا در ایران با انتقاد از رویکرد دولت باراک اوباما در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت که برجام مرده است و بایدن باید در نشستی در عربستان مرگ خود را اعلام کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران به ایندیپندنت گفت: سیاست باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، شکاف عمیقی بین واشنگتن و کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کرده است و منطقه از عواقب آن در امان نمانده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس قابل مشاهده است.

وی افزود: همزمان با تلاش جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای احیای توافق هسته ای که در نتیجه این سیاست مورد انتقاد کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است، نگرانی از متحدان واشنگتن در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است.

نماینده سابق آمریکا در ایران با اشاره به سفر ترامپ به ریاض در سال 2017 گفت: زمانی که عربستان میزبان دو اجلاس تاریخی بود، آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس و جهان عرب و اسلام دیدار کرد و من آن را برای مدت کوتاهی به یاد دارم. بعد از سخنان ترامپ تعداد زیادی از وزرای خارجه آمدند و گفتند بالاخره فردی پیدا شده که منطقه را درک کرده است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: در حالی که سیاست های ترامپ در کشورهای حاشیه خلیج فارس محبوبیت داشت، وی پس از خروج از توافق هسته ای مورد انتقاد بی رحمانه متحدان غربی واشنگتن قرار گرفت، بنابراین دولت بایدن علیه وی موضع گیری کرد. بازگشت به کار خود با روس‌ها و اروپایی‌ها برای احیای توافقی برای محافظت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطوح مشخص.

وی در پاسخ به تردید دولت بایدن در مورد احتمال اتخاذ سیاست سختگیرانه ترامپ در قبال تهران، گفت: سیاست فشار حداکثری بسیار موفق بوده است زیرا روحانی اذعان داشته است که تحریم های واشنگتن 200 میلیارد دلار برای اقتصاد ایران هزینه داشته است.

معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بهترین کاری که دولت بایدن می تواند در وین انجام دهد اعلام مرگ مذاکرات هسته ای و تحمیل سیاست خارجی بازدارنده، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک بر تهران و با دوستانمان در ایران است. منطقه به ویژه عربستان سعودی، امارات، اسرائیل و بحرین.

این مقام سابق وزارت امور خارجه گفت که خوشبین است که مذاکرات کنونی به بن بست رسیده است و توافق هسته ای مرده می تواند دولت بایدن را مجبور به یافتن یک طرح جایگزین کند، اگرچه به نظر نمی رسد در عمل برنامه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه فشار بهترین گزینه است نه گفت و گو که در روابط با ایران بی فایده بوده است، گفت: اگر ایران تحت فشاری باشد که بیش از دو سال است که اعمال می کنیم، تهران چاره ای جز امتیاز دادن ندارد. . این برنامه هسته خودش را نخواهد داشت.

یکی از مقامات سابق آمریکا می گوید که توافق هسته ای باعث ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه شده است: «سایر کشورها به دنبال استفاده از همان توافقی هستند که با ایران حاصل شد، زیرا او می گوید اگر به یک کشور خلیج فارس بگوییم می توانید انرژی هسته ای بدون آن داشته باشید. غنی سازی، پاسخ آنها این خواهد بود که همان امتیازاتی را که شما به ایران داده اید به ما بدهند، بنابراین تاکید بر جلوگیری از غنی سازی برای تقویت ثبات در منطقه و ایجاد یک سیستم منسجم ضروری است.

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره جنایت آمریکا علیه سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد که منجر به شهادت وی و هیأت همراهش شد و اینکه آیا جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا مخالف این عملیات بود، گفت: فراموش نمی کنم. که بایدن آیا او در این مورد نظری داشت؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید