برجام همانطور که در سال 2015 اتفاق افتاد مرده است

برجام همانطور که در سال 2015 اتفاق افتاد مرده است

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل درباره آینده برجام می گوید: توافقی که در سال 2015 با نام برجام به ثبت رسید و توسط تیم وزارت امور خارجه ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف و به ثبت رسید. مدیرعامل تخت روانچی و عراقچی به وضعیت قبلی بازنخواهند گشت. بعد از برجام، تحریم‌های سپاه بود و بعد آمریکا از برجام خارج شد، اما نتیجه این است که اکنون به دلیل فشارهای بین‌المللی، پرونده حقوق بشر ایران جدی‌تر از پرونده هسته‌ای است.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفتگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که اخیرا برخی مقامات ایرانی در اظهارات خود گفته اند که ایران آماده بازگشت به تعهدات خود در برجام است. اما غرب چندان از این اظهارات استقبال نکرد و حتی آقای بایدن هم اعلام کرد: به نظر ما برجام مرده است، اما نمی توانیم آن را اعلام کنیم.

به طور کلی، چه آینده ای برای برجام متصور است؟ وی تصریح کرد: آینده متشکل از روندها، رویدادها، تصاویر و کنش هاست که وجود این چهار مولفه نشان می دهد که آینده ای وجود ندارد اما ما در آینده هستیم. آینده قطعا خواهد آمد، اما آنچه قطعا در آینده اتفاق می افتد مشخص نیست، بنابراین باید به عدم قطعیت ها توجه کرد.

وی گفت: در میان بلاتکلیفی ها و امواج مختلف آن، بلاتکلیفی مانند تحول نظام فکری و سیاست خارجی ایران در عرصه های نظری و عملی، یک بلاتکلیفی است، به عبارتی ایران نشان داده که سیاست خارجی دارد. مبتنی بر نگرش های ایدئولوژیک و کلان محور است و تغییر نگرش او نسبت به دارالسلام و دارالکفر بسیار دشوار است، اما در نهایت جهت گیری انعطاف پذیری در جهت حرکت ایران در فشار یافت. تاریخ.

وی افزود: این معانی را در قطعنامه 598 در ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا یا به اصطلاح تسخیر لانه جاسوسی با ادبیات تهران شاهد بودیم. از سوی دیگر، ابهام دیگری در سراسر اقیانوس ها و در سمت آمریکا وجود دارد. آمریکایی ها عمدتاً به دنبال منافع ملی و اهداف معین خود هستند و از این رو به دنبال این هستند که از تغییرات و دگرگونی های ناشی از جنبه های مختلف موقعیتی به نفع خود بهره ببرند و طبیعتاً رفتار و اعمال خود را مطابق با آنها تغییر دهند. بر اساس این عدم قطعیت ها، سال گذشته چهار سناریو برای برجام پیشنهاد کردم. خط کیش و مات، خط قیصر، خط تیغه شکننده مقاومت و خط آفتاب شتا یا خورشید زمستان.

توافق دیگر تعریف مجدد عینی مطابق با سال 2015 نخواهد یافت

وی تصریح کرد که برجام دیگر بازتعریف عینی مطابق با سال 2015 نخواهد یافت و برجام مرده است و این درست است. هیأت اجرایی روانچی و عراقچی ثبت نام شد و به وضعیت قبل برنمی گردد. بعد از برجام، تحریم‌های سپاه بود و بعد آمریکا از برجام خارج شد، اما نتیجه این است که اکنون به دلیل فشارهای بین‌المللی، پرونده حقوق بشر ایران جدی‌تر از پرونده هسته‌ای آن است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط هلند تحریم شد و انگلیس اعلام کرد که کل سپاه را تحریم کرده است، بنابراین موج جدیدی از تحریم ها در مورد حقوق بشر به راه افتاده و به زودی کشورهای دیگری مانند آلمان نیز به این طرح خواهند پیوست.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی صحبت از برجام توسط ایران نشان از موفقیت فشارهای بین المللی به رهبری آمریکا و اروپا علیه تهران است به گونه ای که دولت انقلابی آقای رئیسی که انقلابی ترین دولت است. در میان دولت‌های پس از انقلاب، اکنون ناگزیر به انجام این کار است، هرچند همه شواهد نشان می‌دهد که تأثیر فشارهای بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه تهران و متحدان غربی و منطقه‌ای آمریکا، علیه ایران است. به گونه ای که پکن و روسیه در چهارچوب کسر امتیاز از ایران با آنها می خزند.

پرونده حقوق بشر ایران جدی تر از پرونده هسته ای است

مطهرنیا با بیان اینکه ایران در شرایطی قرار دارد که سیاست خارجی را به سیاست داخلی ترجیح می دهد و همه چیز را به برجام و مسائل سیاست خارجی گره می زند، گفت: امروز دلار در ایران رو به افزایش است و وزیر اقتصاد که در دولت قبل بود. در رابطه با کاهش نرخ تورم صحبت کرد و اختلال در بازار ارز را نه به یک کشور، بلکه به یک شبکه تلویزیونی منتسب به کشوری در منطقه خاورمیانه مرتبط دانست. نه به توطئه ها و ترفندهای امپریالیسم جهانی، یعنی ایالات متحده آمریکا در گفتمان انقلابی. بنابراین سطح رقابت و رویارویی با دشمن از رویارویی با آمریکا به رویارویی با شبکه تلویزیونی منتقل می‌شود. اینا چی نشون میدن؟! تحلیلگری که الفبای تحول را بداند و در سازمان های مختلف مرتبط با سیاست خارجی کشورهای رقیب و دشمن ایران حضور داشته باشد، متوجه می شود که وضعیت تهران چگونه است؟

استوی افزود: در صورت حصول توافق تنها در سایه برجام و برای توجیه آن در نظر افکار عمومی: دولتی که خود را گفتمان انقلابی می داند و برجام را ترکمانچایی می داند و حامیانش به صورت نمادین برجام را آتش زدند. در مجلس گذشته، اکنون به دنبال بازگشت به میز مذاکره است که عراقچی تقریباً آن را به پایان رسانده بود و ممانعت ناشی از آمدن دولت فعلی در ماه‌های اخیر منجر به پایان آن مذاکرات توسط دولت قبل شد. اکنون همان دولتی که برجام را از منظر گفتمان انقلابی مصالحه و خیانت می‌دانست، نه تنها با توپ تمام نتوانست به مذاکرات در وین ادامه دهد، بلکه اکنون با بازگشت به میز مذاکره موافقت کرد. ، در حالی که موفق به کسب امتیاز نمی شود. در حالی که رهبری جمهوری اسلامی ایران در دستور افتتاحیه خود اعلام کردند که مذاکرات نباید فرساینده باشد و همه تحریم‌ها به جز هسته‌ای باید در همه زمینه‌ها لغو شود، راستی‌آزمایی و اطمینان حاصل شد که ایالات متحده و سایر کشورها از برجام خارج نشوند. تعهدات آنها بر اساس برجام حالا که دولت انقلاب می خواهد به میز مذاکره برگردد کدام یک از این معناها اتفاق افتاده است؟! این منطقی است که نشان می دهد برجام مرده است و اگر توافقی صورت می گیرد فقط در سایه نام برجام و برای توجیه افکار عمومی است وگرنه برجام مانند سال 2015 مرده است.

دیدگاهتان را بنویسید