دور هم جمع کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران سخت است / سال 2015 سال نیست

ساعت: 20:37
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790127

این رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه سال 2015 نیست، می نویسد برای چین و روسیه سخت است که برای فشار بر ایران در مذاکرات هسته ای دور هم جمع شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رسانه های آمریکایی با اذعان به مشکلات پیش روی واشنگتن در اتحاد دو کشور برای اعمال فشار بر ایران، گفتند که دولت جو بایدن اکنون چشم به روسیه و چین دارد تا مذاکرات وین را در مسیر درست هدایت کنند.

وال استریت ژورنال می گوید دولت بایدن برای پایان دادن به مناقشه هسته ای خود با ایران در زمانی که مذاکرات در وین در آستانه سقوط است، ممکن است مجبور شود به چین و روسیه روی آورد.

مقامات غربی اذعان دارند که سریع ترین راه برای افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران از طریق مسکو و به ویژه پکن است.

وال استریت می گوید چین پس از لغو تحریم ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از برجام، به تهران کمک کرده است تا اقتصاد خود را باثبات کند. آخرین تحلیل های اقتصادی نشان می دهد چین در ماه های اخیر به طور متوسط ​​روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، پکن همچنین در شبکه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت کالاهای دیگر از قطعات خودرو گرفته تا ساخت راه‌آهن استفاده کرده است، کمک کرده است.

تنها چند هفته پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، روسیه و چین برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به توافق رسیدند. وال استریت ژورنال این رویداد را “هدیه دیپلماتیک” دو طرف به ایران توصیف کرد.

وال استریت ژورنال ابتدا اعلام کرد که مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدند چین و روسیه مخالف افزایش فشار بر ایران نیستند، اما کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که شرایط با سال 2015 (زمان برجام) بسیار متفاوت است. رویارویی این دو کشور با تلاش های ضد ایرانی اکنون با مشکلات بسیار بیشتری مواجه است.

مذاکرات لغو تحریم ها در وین از دوشنبه گذشته (8 آبان) در پایتخت اتریش آغاز شد و روز جمعه پایان یافت.

در جریان این مذاکرات، ایران دو سند در هر دو حوزه درباره لغو تحریم های آمریکا و تعهدات هسته ای به کشور مقابل ارائه کرد.

پس از ارائه این اسناد، طرف های اروپایی که انتظار نداشتند با پیشنهادهای مکتوب ایران در این دو حوزه مواجه شوند، خواستار بازگشت به پایتخت های خود برای رایزنی های بیشتر با مقامات کشورشان شده اند.

ایران گفته است که این برنامه ها بر اساس سند شورای امنیت سازمان ملل متحد و پروژه ای است که در شش دور قبلی مذاکرات در وین به دست آمده است.

پس از ارائه این اسناد از سوی ایران، کشورهای غربی که به دنبال تحمیل حداکثر تعهدات به ایران در ازای پایبندی حداقلی خود به توافق بودند، بازی احساس گناه علیه تیم مذاکره کننده ایرانی را در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند تهران را به مطالباتی خارج از سازمان ملل متحد وادار کنند. شورا. به دور قبلی مذاکرات اتهام فکر کنید.

در تحلیلی که ممکن است بخشی از کمپین کیفرخواست ایران باشد، وال استریت ژورنال استدلال می‌کند که دولت‌های غربی هشدار می‌دهند که مذاکرات یک قدم به سقوط نزدیک‌تر است.

این روزنامه می‌گوید: «با این حال، متحد کردن روسیه و چین برای راه‌اندازی یک کارزار چندجانبه علیه ایران احتمالاً کند و دشوار خواهد بود».

مایکل سینگ، مدیر مؤسسه واشنگتن گفت: رویدادهای ژئوپلیتیکی امروز ممکن است چین و روسیه را مجبور به حمایت قوی تر از هر زمان دیگری از ایران کنند، به خصوص اگر قرار باشد در اهداف روسیه و ایالات متحده برای جلوگیری از درگیری کارشکنی کنند. اولویت بالاتر در منطقه یا جلوگیری از تکثیر تسلیحات.

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

وال استریت ژورنال می نویسد که سیاست خارجی چین در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ نسبت به زمان حصول برجام در سال 2015 فعال تر و تهاجمی تر شده است.

این روزنامه نوشت: برای دیپلمات های چینی، تعامل با ایران مجموعه بسیار پیچیده ای از منافع امنیتی از جمله امنیت انرژی، عدم اشاعه هسته ای، روابط با ایالات متحده و روابط با نیروهای خلیج فارس را شامل می شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به توافق 25 ساله ایران و چین اشاره می کند، اما پکن می نویسد که روابط مهمی با برخی از دشمنان منطقه ای ایران از جمله امارات دارد. امارات در سال های اخیر به پورتال مهمی برای صادرات چین به خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل شده است.

دنیل راسل، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، به وال استریت ژورنال گفت: «این یک خیال است که انتظار داشته باشیم چین در سال های 2014 و 2015 به وین بازگردد. فکر می کنم آن روزها به پایان رسیده است.

دیپلمات ها به وال استریت ژورنال می گویند که چین در حال حاضر بیش از گذشته در مذاکرات وین پر سر و صداتر است. روابط اقتصادی چین با ایران نیز عاملی برای افزایش نفوذ پکن است.

این دور از مذاکرات در وین اولین دور مذاکرات در دولت سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به منظور راستی آزمایی، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات خواهد بود.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود.

آمریکا همچنین شرایط بازگشت ایران به برجام را بدون حضور ایران در این مذاکرات با 1+5 مطرح کرد، اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ماندن در برجام یا لغو همه تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد.

وال استریت ژورنال می نویسد که موضع چین در ماه های اخیر بر این واقعیت استوار است که خروج آمریکا از برجام عامل بحران بر سر برنامه هسته ای ایران است. بر این اساس، چین خواستار لغو تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران در دوره دونالد ترامپ شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز گفت: ایالات متحده به عنوان کشوری که این بحران را به وجود آورده است، باید تمامی تحریم های یکجانبه علیه ایران، چین و تمامی کشورهای ثالث را لغو کند و ایران نیز بر این اساس باید تعهدات هسته ای خود را از سر بگیرد. “بگیر. “

رسانه های آمریکایی گزارش دادند، با این حال، چین نیز همکاری با شرکای خود در گروه 1+4 در مذاکرات وین را افزایش داده است.

دو مقام اروپایی می گویند پس از ارائه اسناد و مدارک هیئت ایرانی در مذاکرات وین، مذاکره کننده ارشد چین با همتای ایرانی خود دیداری سه ساعته برگزار کرد تا در مورد این موضوع گفتگو کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید