برجام برای ما کارساز نیست، همانطور که در دوره آقای روحانی اینطور نبود

برجام برای ما کارساز نیست، همانطور که در دوره آقای روحانی اینطور نبود

روز جدید محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، در تحلیل خود از مذاکرات برای احیای برجام می گوید: احیاء یعنی به سال 95 برمی گردیم، آن زمان برجام احیا شد، اما فایده ای نداشت و کمکی به ما نکرد. به هر طریقی . زمانی که برجام توسط ایران پذیرفته شد، یک سال نفت فروختیم، اما نتوانستیم پول را بگیریم و فایده ای نداشت. اما اکنون نفت را می فروشیم و قیمت آن را به صورت طلا و کالا می گیریم، بنابراین نیازی به توافق نداریم.

یک فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل خود از مذاکرات برای احیای برجام می گوید احیاء یعنی به سال 2019 برمی گردیم، آن زمان برجام احیا شد اما فایده ای نداشت و هیچ کمکی به ما نکرد. زمانی که برجام توسط ایران پذیرفته شد، یک سال نفت فروختیم، اما نتوانستیم پول را بگیریم و فایده ای نداشت. اما اکنون نفت را می فروشیم و قیمت آن را به صورت طلا و کالا می گیریم، بنابراین نیازی به توافق نداریم.

محمدصادق کوشکی در تحلیل خود از دورنمای مذاکرات گفت: واقعیت این است که مذاکرات همان نتیجه مذاکرات دوران آقای روحانی را خواهد داشت. این بدان معناست که هیچ نتیجه مشخص و مشخصی برای ما حاصل نخواهد شد. دلیلش هم روشن است، آمریکایی ها به صراحت گفته اند که حاضر نیستند به ما امتیاز بدهند. همانطور که در دوره آقای روحانی امتیازی به ما ندادند. طبیعی است در چنین شرایطی چشم انداز مذاکرات همان است که در سال 2015 و 2016 دیدیم، یعنی هیچ منفعت و نتیجه ای برای ما وجود ندارد».

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ارزیابی منفی به معنای کنار گذاشتن ایران از خواسته های خود است، گفت: از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی تاکنون هیچ خواسته ای نداشته ایم. تمام خواسته های ما در دوره آقای روحانی 5000 سانتریفیوژ بود که کار کند اما آمریکایی ها و اروپایی ها به یک تعهد خود عمل نکردند و حتی تحریم ها را متوقف نکردند. الان هم هر چقدر هم که پایین باشیم، طرف مقابل امتیاز نمی دهد و به همین دلیل بی فایده است. به عبارت دیگر فرآیندی است که قبلاً آزمون خود را پس داده است و در این آزمون نتیجه رضایت بخشی برای ما نخواهد داشت. بنابراین ادامه آن سود خاصی ندارد.»

این تحلیلگر اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به احیای برجام وجود دارد، گفت: احیای برجام باید به چه کسانی کمک کند؟ احیا یعنی به سال 95 برگردیم، آن زمان برجام احیا شد، اما به درد ما نخورد و هیچ کمکی به ما نکرد. برجام یک پدیده کاملا یک جانبه است و تنها خواسته ها و خواسته های اروپا و آمریکا را برآورده می کند. برجام به هیچ وجه برای تحقق خواسته های ما نبوده و در این قالب منافع و امنیت ملی ما لحاظ نشده است. اکنون که برجام وجود داشت، برای ما چیز خاصی به ارمغان نیاورد، اما الان هم اگر نهایی شود، برای ما نتیجه ای نخواهد داشت.»

کوشکی در پاسخ به اینکه حداقل نتیجه احیای برجام این است که در مبادله و جمع آوری پول از فروش نفت مشکلی نخواهیم داشت، گفت: زمانی که برجام از سوی ایران پذیرفته شد، نفت را به قیمت فروختیم. یک سال، اما نتوانستیم پول او را بگیریم و فایده ای نداشت. پول ما در کره جنوبی، لوکزامبورگ و اروپا بلوکه شد. اما اکنون نفت را می فروشیم و قیمت آن را به صورت طلا و کالا می گیریم، بنابراین نیازی به توافق نداریم. ما روزانه تا یک میلیون بشکه نفت به هند و کشورهای مختلف می فروشیم و در ازای آن طلا و کالاهای مورد نیاز خود را دریافت می کنیم. ما مشکلی نداریم و پولمان بلوکه نیست.»

وی در خصوص گزارش دیوان محاسبات کشور مبنی بر اینکه حداکثر 15 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به ایران وصول شده است، گفت: در 6 ماه گذشته به ویژه پس از بحران اوکراین، فروش نفت را انجام دادیم. به یک میلیون بشکه نفت می رسد و پول آن را به صورت طلا یا کالا می گیریم.»

کوشکی در پاسخ به اینکه کالایی که در ازای فروش نفت دریافت می کنیم، یک سری کالاهای خاص است که ایران از نظر کیفیت و نوع حق انتخاب آن را ندارد، گفت: خیر این کالا خاصی نیست. تولید – محصول. الان مثلا کشور ما سالانه شش تن گندم نیاز دارد، اگر دلار داشتیم باید گندم می خریدیم. سالانه 16 میلیون تن علوفه نیاز داریم که از این طریق وارد می کنیم. همچنین با روغنی که عرضه می کنیم، حدود نیمی از برنج و شکر مصرفی کشور را وارد می کنیم. بالاخره نمی شود شکر، روغن، خوراک دام و مواد اولیه وارد نکرد، اینها نیازهای ماست که با روغنی که عرضه می کنیم از برزیل، هند و جاهای دیگر وارد می کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین در ارزیابی خود از عملکرد اطلاع رسانی و رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت: دولت بدون اقناع مردم ممکن نیست. مردم و جامعه باید نسبت به کاری که حاکم انجام می دهد متقاعد شوند. این اعتقاد یک امتیاز بزرگ است. چه تیم مذاکره کننده باشد و چه هر بخشی از دولت، وقتی نمی تواند مردم را نسبت به عملکرد خود قانع کند، حتی اگر عملکردش موفق باشد، مردم هیچ حس و درک خوبی از این موفقیت ندارند. بنابراین اقناع افراد شرط مدیریت موفق در هر زمینه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید