آیا بمب گران قیمت بعدی در پمپ بنزین منفجر می شود؟

آیا بمب گران قیمت بعدی در پمپ بنزین منفجر می شود؟

روزنامه شرق در شماره امروز خود در گزارشی از برخی گمانه زنی های قیمت سوخت، از تجمع دارندگان کارت سوخت خبر داد که به شایعات افزایش قیمت بنزین دامن زده است.

در این گزارش آمده است:

آیا بنزین دوباره گران می شود؟ در برخی پمپ بنزین ها گزارش هایی مبنی بر جمع آوری کارت سوخت مجموعه داران منتشر شده است. اما مقامات دولتی توضیحات ضد و نقیضی داده اند و حالا در میان مردم شایعه کرده اند که احتمالا دولت در حال برنامه ریزی یک طرح مخفی بنزین است!

*آنها به تجربه جمعی آبان 98 اشاره می کنند و می گویند با همه تکذیب ها قیمت بنزین به یکباره 1.5 تا 3 برابر افزایش یافته است و در 6 آذر 98 رئیس جمهور حسن روحانی گفت که من و مردم روز جمعه متوجه شدم. صبح که قیمت بنزین تغییر کرده است. !! تفاوت قیمت بنزین ایرانی با قیمت جهانی عذرخواهی دولت حسن روحانی برای سه برابر شدن قیمت بنزین به میزان 1.5 بود. در آن روزها آمریکا از برجام خارج شده بود و با افزایش قیمت دلار در چهارراه استانبول، ارزش ریال مدام در حال کاهش بود. اما دولت وقت بدون در نظر گرفتن کاهش ارزش ریال از اختلاف قیمت بنزین در ایران و جهان و همچنین قاچاق برای افزایش قیمت سوخت استفاده کرد.

* به نظر می رسد در این اتفاقات تجدید نظر شده است. مذاکرات در وین برای احیای برجام به بن بست خورده و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای علیه ایران صادر کرده است. روز گذشته دلار در بازار تهران رکورد جدیدی را ثبت کرد و قیمت آن به 33 هزار تن رسید. همزمان تصاویر و فیلم هایی از پیام های برخی پمپ بنزین ها در بین مردم دست به دست شد و بسیاری را به گمانه زنی مبنی بر افزایش قیمت بنزین از سوی دولت واداشت.

*دولت ابراهیم رئیسی که مانند دولت روحانی با کلید واژه های قاچاق و آزادسازی قیمت ها مدعی است از اردیبهشت امسال عملیات اقتصادی کرده است، به شایعات گرانی بنزین دامن می زند. این بار اما برخلاف دولت روحانی، 61 اقتصاددان طی نامه ای به رئیس جمهور هشدار دادند که رفتار دولت جراحی اقتصادی نیست و منجر به اصلاحات نمی شود. اما بازار گمانه زنی ها و شایعات قیمت بنزین در بین مصرف کنندگان ایرانی داغ است و همه چیز از گزارش های عجیب برخی پمپ بنزین ها آغاز شد.

* در زمان نگارش این مطلب هیچ گزارشی مبنی بر جمع آوری کارت سوخت در پمپ بنزین های تهران توسط جایگاه داران منتشر نشده است. با این حال، مقامات می گویند که مانند بسیاری از مردم، داستان را شنیده اند و نمی دانند چه اتفاقی خواهد افتاد. در همین حال، شانا، پایگاه اطلاع رسانی مرتبط با وزارت نفت، به نقل از علی اکبر نژادعلی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد که کارت سوخت کارکنان مجموعه نادرست است و اکنون به اندازه کافی جای خالی وجود دارد. کارت سوخت در جایگاه های سراسر کشور

* وی تصریح کرد: سیستم هوشمند سوخت مبتنی بر معماری آفلاین است و یکی از ویژگی های معماری آفلاین برای تحویل سوخت به مشتریان در محل است. بنابراین، اگر صاحب کارت رایگان نباشد، اگر شخصی بدون کارت سوخت وارد جایگاه شود، نمی تواند سوخت بگیرد. بنابراین کارت سوخت ثابت برای جایگاه عرضه سوخت و سامانه سوخت آفلاین سامانه هوشمند سوخت الزامی است. بنابراین کارت هوشمند سوخت جایگاه داران به گونه ای طراحی شده است که بنزین را با قیمت دوم بدون یارانه یا همان قیمت سه هزار تن در لیتر عرضه می کند. یعنی بدون کارت سوخت جایگاه داران مردم نمی توانند بنزین را آزاد بخرند.

* با این حال، اظهارات وی مورد قبول بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی قرار نگرفت و آنها به تجربه شخصی خود در برخورد با گزارش های حذف کارت سوخت توسط جایگاه داران اشاره کردند و گفتند که دولت ممکن است بخواهد سهمیه 1500 تنی بنزین را حذف کند و سوخت را در انحصار خود درآورد. بنابراین دیگر نیازی به کارت سوخت برای جایگاه ندارید.

*مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ادامه تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین صحیح نیست و تغییر قیمت فرآورده های نفتی از سوی دولت اعلام می شود و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز اعلام نکرده است. هر گونه اطلاعیه ای از دولت دریافت کرده است. همچنین در قانون بودجه افزایش قیمت بنزین، نفت، گاز و سایر فرآورده های نفتی مربوط به این حوزه پیش بینی نشده است.

*در حالی که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از دریافت کارت سوخت از جایگاه داران خودداری کرد، برخی شعب استانی شرکت پخش فرآورده های نفتی آن را تایید کردند! به گزارش فارس، فریدون یاسمی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان کرمانشاه فروردین ماه امسال در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس دستورالعمل موجود، به زودی بلیت قطار رایگان اخذ و 250 لیتر بنزین 30 هزار تن شارژ می شود. در صورت نیاز به سهمیه بیش از 60 لیتر از 1500 تن بنزین، می توانند از کارت خود برای شارژ بنزین رایگان استفاده کنند.

* وی دلیل این امر را کاهش قاچاق سوخت و مدیریت مصرف عنوان کرد. رئیس انجمن جایگاه داران سوخت نیز در گفت و گو با شرق همایون صالحی با تایید حذف کارت سوخت برخی جایگاه داران گفت: کارت سوخت کارکنان جایگاه داران استان های مرزی جمع آوری شده و دلیل آن این است. واضح است.”

وی ادامه داد: البته باید تاکید کنم که قاچاق سوخت کار مردم عادی نیست، بلکه کار کسانی است که 40 تا 45 کیلومتر خطوط لوله سوخت را قطع می کنند و چند میلیون لیتر سوخت حمل می کنند. وی همچنین می گوید که از شایعات افزایش قیمت بنزین اطلاعی ندارد و هنوز اطلاعی از جایگاه داران دریافت نشده است. اما حتی اگر بخواهند قیمت سوخت را افزایش دهند، ممکن است به سبک دولت قبل تصمیمی ناگهانی بگیرند.

* در این میان ابهام دیگری نیز وجود دارد و به نظر می رسد حذف کارت سوخت جایگاه داران تنها به استان های مرزی محدود نمی شود، نفت و طبق دستورالعمل کارت های رایگان در جایگاه های سوخت محدود و به تدریج جمع آوری می شود.

*بعد از سابقه این تناقضات و شایعات افزایش قیمت بنزین از مجلس یازدهم به جایی نمی رسد. فریدون عباسی‌وانی، رئیس سازمان انرژی گفت: افزایش قیمت بنزین درست نیست و دولت تا امروز لایحه یا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین به مجلس ارائه نکرده است و براساس سند بودجه 1401 قیمت بنزین تغییر نمی‌کند. کوسه گفت کمیسیون مجلس.

*اما دولت حسن روحانی لایحه ای برای افزایش قیمت بنزین به مجلس ارائه نکرد و مدیران وی تا آبان 98 این موضوع را تکذیب کردند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: این دولت حسن روحانی بود و حالا رفته است! آیا رئیس جمهور از اخبار متوجه افزایش قیمت بنزین می شود؟! مطمئناً او نمی دانست و احتمالاً بیش از دو سه نفر زمان دقیق پروژه را نمی دانستند!

* ابهامات فزاینده ای در هنگام دریافت کارت سوخت برای صاحبان جایگاه ها وجود دارد، اگر 250 لیتر سوخت 3000 تنی از کارت انفرادی شارژ شود، تکلیف رانندگانی که کارت سوخت ندارند، چه می شود؟ این در حالی است که رانندگان تاکسی می گویند مصرف ماهیانه آنها بیش از 250 لیتر است و این رانندگان با سقفی که برای تحویل 3000 تن سوخت طراحی شده است، چه باید بکنند؟ این تناقضات و ابهامات خیلی ها را به این فکر انداخته که دولت تصمیمات خاموشی می گیرد!

در همین حال سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر لزوم ذخیره سازی سوخت در کشور گفت: بحث افزایش قیمت بنزین در کشور و آنچه در رسانه ها درباره قیمت بنزین مطرح می شود مطرح نیست. و مجموعه در کارت سوخت رایگان بله، درست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید