آیا بوی توقف برجام و شکست مذاکرات می آید؟

آیا بوی توقف برجام و شکست مذاکرات می آید؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اگرچه مقامات ایرانی در مذاکرات برجام گفتند در حال بررسی پاسخ آمریکا به سوالات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند، اما رسانه ها به طور غیررسمی متنی را منتشر کردند که بخشی از آمریکا را در بر می گرفت و نشان می داد. پاسخ طولانی به مسائل ایران موارد مهمی از خواسته های ایران از سوی آمریکا پذیرفته نشده است.

اگر واقعاً این متنی باشد که آمریکا در پاسخ به ایران به اتحادیه اروپا فرستاد، به نظر می رسد مذاکرات برجام دوباره به بن بست می رسد و وعده مذاکره کنندگان به عنوان نمایندگان کشورهای عضو برجام مبنی بر امضای توافق در هفته جاری. ، شکست خواهد خورد..

تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مورد برجام نامه‌ای به انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا ارسال کرد و نوشت: «اول، ما آن را با امضای توافق‌ها تضمین می‌کنیم. ثانیاً، ما این توافق را در کنگره تصویب خواهیم کرد تا رئیس جمهور بعدی، هر که باشد، نتواند به راحتی به طور یکجانبه از آن خارج شود.»

این نقطه قوت واکنش آمریکا به مسائل ایران است، چیزی که هیئت آمریکایی تاکنون اعلام آمادگی نکرده است. تصویب توافق در کنگره آمریکا برای اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا نتواند به طور یکجانبه از برجام خارج شود، همان چیزی است که هیئت ایرانی در گذشته و اکنون خواستار آن بوده است، اما هیئت آمریکایی به آن عمل نکرده و اکنون وعده داده است. اگر آمریکا به این وعده عمل کند، یکی از الزامات مهم برجام ایران محقق خواهد شد و این گامی رو به جلو در جهت دستیابی به توافق تلقی خواهد شد.
نکته مهمی که باقی می ماند این است که آمریکا در ازای این یک قدم به جلو، سه گام به عقب رفت و سه خواسته مهم ایران را که مربوط به فعالیت شرکت های خارجی، تحریم نکردن شرکت های چند ملیتی و … است، نپذیرفت. امکان ورود ایران به سوئیفت وجود دارد و تضمینی برای آنها نداده است.

هیئت آمریکایی مذاکره کننده برجام در مورد این سه موضوع گفت:
1- با توجه به اینکه ایران از ما می‌خواهد به شرکت‌های خارجی اعم از اروپایی، آمریکایی و آسیایی به جز شرکت‌های تحت تحریم آمریکا اجازه داد و ستد با ایران را بدهیم، این مجوز را صادر می‌کنیم اما شرط ایران برای امضای قرارداد و ادامه آن است. بستگی به این دارد که شرکت های اروپایی برای کار و سرمایه گذاری در ایران بیایند، از نظر ما این قابل قبول نیست. غول های نفتی و شرکت های مهندسی اروپایی و آسیایی در اختیار ما نیستند که به آنها دستور بدهیم که به ایران بروند. آمدن یا نبودن شرکت ها و سرمایه گذاری هایشان به آنها و ارزیابی خودشان از سودآوری بستگی دارد، شاید برخی از شرکت ها به دلایلی مایل به کار یا سرمایه گذاری در ایران نباشند.

2- تقاضای ایران مبنی بر اینکه شرکت های اروپایی یا چند ملیتی را بیمه کنیم و در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها با پرداخت خسارت آنها موافقت کنیم. برای تعهد، هیچ تضمینی وجود ندارد که رئیس جمهور بعدی بتواند تحریم ها را لغو کند یا تحریم های ثانویه را بر شرکت هایی که با ایران کار می کنند، بر خلاف تصویب اکثریت کنگره اعمال کند. پرزیدنت بایدن تنها می تواند به شرکت هایی که می خواهند تا پایان دوره ریاست جمهوری خود با ایران تجارت کنند، تضمین رسمی بدهد که مانع کار آنها نخواهد شد.

3- با توجه به امکان ورود ایران به سوئیفت بلژیک و تجارت با دلار آمریکا، طبق آنچه قبلاً در وین به توافق رسیدیم، رسماً اجازه آن را می‌دهیم، اما ایران باید پیش‌شرط دسترسی به سوئیفت (FATF) را طبق مفاد قانون بپذیرد و انجام دهد. دستور کار این مرحله مربوط به خود مرکز است.

نکته جالب اینکه تیم مذاکره کننده برجام آمریکا پس از این سه پاسخ منفی اعلام کرد: ما به همه خواسته های ایران پاسخ مثبت داده ایم، انتظار داریم ایران این فرصت را از دست ندهد.

برخلاف این جمله نامه هیئت آمریکایی به «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام، آمریکا به سه خواسته مهم ایران (براساس این خبر غیررسمی) پاسخ منفی داده است. به عبارت واضح تر، بر اساس این خبر، پاسخ آمریکا یک گام به جلو و سه گام به عقب است، به ویژه اینکه هر سه مورد مربوط به بهره وری اقتصادی ایران از برجام است و اگر آمریکا در این موارد تضمین نکند، احیای برجام خواهد بود. ایران را به سمت بدون منفعت اقتصادی سوق دهد. موضوع سوئیفت برای استفاده بانک های بین المللی توسط ایران مهم است. اگر ایران به FATF نپیوندد، چون آمریکا شرط دسترسی ایران به سوئیفت را در دستور کار این مرکز به تعویق انداخته است، استفاده از بانک های بین المللی غیرممکن می شود. از این رو، از سرگیری برجام و لغو تحریم ها تا حصول توافق بر سر این سه موضوع به حالت تعلیق در می آید و تا زمان توافق در این زمینه ها، این تعلیق ادامه خواهد داشت، به ویژه پس از آن که رسانه های رژیم صهیونیستی روز گذشته گزارشی از این رژیم منتشر کردند. تلاش برای شکست برجام

دیدگاهتان را بنویسید