بوی توافق می آید روز جدید

بوی توافق

روز جدید توقف چند روزه مذاکرات در روزهای اخیر شایعاتی را به وجود آورده است که مقامات ایرانی در واکنش به اظهارات طرف های اروپایی مبنی بر اینکه «ایران می خواهد مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد» گفته اند که تاکنون همه مذاکره کنندگان خواستار ادامه مذاکرات هستند، اما چه چیزی رسیدن به توافق را به تاخیر انداخته است. توافق تاکنون تفاهم و توافق طرفین برای لغو تحریم‌ها علیه ایران است، اما زمزمه‌هایی که این روزها شنیده می‌شود امیدوارکننده است، در واقع چند روز اخیر بوی توافق می‌دهد، اما باید دید دوشنبه با از سرگیری تحریم‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد. از گفتگوها

> چه اتفاقی افتاد

پس از پایان دور هفتم مذاکرات و تمایل دو طرف برای ادامه، روس ها بر ادامه این روند برای حصول نتیجه تاکید کردند و بلافاصله پس از دور هفتم، نمایندگان چین و روسیه اذعان کردند که ایران در مذاکرات وین موضوع را مطرح کرد که می تواند مبنای توافق باشد. با این حال، در آستانه دور هشتم، ایالات متحده در حال برنامه ریزی سیاستی مبتنی بر استانداردهای دوگانه است. در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رسما تاکید کرد کشورش برای لغو تحریم ها آماده است، دیگر مقامات آمریکایی با اظهارنظرها و سفرهای خود تلاش می کنند تهران را تحت فشار قرار دهند. وزیر امور خارجه در واکنش به این رفتار با استناد به نشست خبری وزیر امور خارجه عراق، گفت: طرف های مقابل شک نداشته باشند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و 10 امتیاز بگیرند، جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی رود. برای آن روش.
از جمله اظهارات آمریکایی ها سخنرانی رابرت مالی در روز سه شنبه با بکی اندرسون مجری CNN بود. وی با بیان اینکه زمان باقی مانده برای احیای توافق هسته ای 2015 با ایران رو به پایان است، گفت: اگرچه ممکن است در آینده نزدیک هیچ نتیجه ای حاصل نشود، می توانیم نتیجه بگیریم که به یک توافق کاملاً جدید نیاز داریم. بحران “تشدید” را افزایش می دهد. مالی همچنین تاکید کرد که اگر آنها (ایران) با سرعت فعلی خود ادامه دهند، چند هفته فرصت داریم، اما بیشتر از این نیست، در این مرحله، فکر می‌کنم نتیجه این خواهد بود که توافقی برای احیا وجود ندارد. یک روز پس از این اظهارات، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با انتقاد از تصمیم دولت قبلی برای خروج از توافق هسته ای، موضع واشنگتن در مورد ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین را تشریح کرد. فلش می زند تا بگوید می خواهم کمی خرج کنم یا اعداد را به شما بگویم، با این تفاوت که بله.[زمان باقی مانده] خیلی خیلی خیلی کوتاه میشه علاوه بر این، با توسعه ای که ایران روزانه در برنامه هسته ای خود انجام می دهد، بازگرداندن همه منافع برجام با بازگشت به آنها به طور فزاینده ای دشوار خواهد شد. او توپ را در خاک ایران انداخت و گفت: ما تمایل زیادی داریم که ببینیم آیا می توان این برنامه هسته ای را به همان جعبه ای که داخل آن بود بازگرداند یا خیر. اما اگر به دلیل عدم مشارکت ایران نتوانیم با حسن نیت این کار را انجام دهیم، گزینه های دیگر را به طور جدی بررسی خواهیم کرد. از سوی دیگر اروپایی ها گفته اند که به همکاری نزدیک با آمریکا ادامه خواهند داد. اما در حالی که روسیه از پیشرفت هسته ای ایران ابراز نارضایتی کرده است، آمریکا را مقصر می داند نه تهران.
اولیانوف در 3 ژانویه توئیت کرد که توسعه سریع برنامه هسته ای ایران پاسخی به اقدام ایالات متحده است. وی در توئیتی نوشت: روسیه از پیشرفت سریع برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران خرسند نیست، اما این پیشرفت سریع پاسخی به ادامه سیاست فشار حداکثری آمریکا است.
ایران بیش از یک سال است که هیچ اقدامی در برابر تعهدات برجام انجام نداده است و به محض اینکه مشخص شد تصمیم ترامپ مشخص است، رویکرد متفاوتی نسبت به برجام آغاز شد و تنها او داوطلبانه تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد و بعداً اعلام کرد که از فناوری بیشتری استفاده می‌کنند. سانتریفیوژها می گوید به محض اینکه آمریکا به توافق برسد، ایران هم همین کار را می کند. این در قلب مذاکرات جاری در وین است. شش دور مذاکرات بین آوریل تا ژوئن انجام شد که ایران و ایالات متحده با میانجیگری مذاکره کردند که منجر به بسته ای از اسناد شد. پس از تشکیل دولت جدید در ایران، شرکای غربی ما از ایران خواسته اند که هر چه زودتر اقدام کند، اما به آنها یادآوری کرده ایم که بیش از یک سال است که منتظر آمریکایی ها هستیم. او گفت: «ایران در حال حاضر یک تیم جدید دارد و آنها پیشنهاداتی را آماده کردند که غرب در ابتدا آن را دوست نداشت، اما بعد متوجه شد که ارزش بررسی را دارد. ما معتقدیم که آمریکا اولین کشوری بود که از برجام خارج شد و آمریکا می گوید ایران اولین کشوری بود که تعهداتش را زیر پا گذاشت و معتقدند ایران باید اولین قدم را بردارد.

بوی توافق تهران

با این حال صدایی که از تهران درباره مذاکرات شنید
می تواند بسیار مثبت باشد و در دولت قبل چنین چیزی را ندیده ایم. در دولت روحانی هر چقدر تیم مذاکره کننده برای رسیدن به توافق تلاش کرد، صداهایی از تهران به گوش رسید.
می توان گفت مخالفت های شدیدی وجود داشت در حالی که اکنون جریان های مختلف به توافق وین اعتقاد دارند.

اخیرا حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با پیش بینی اتفاقات خوب در دور هشتم مذاکرات گفت: مناظره به این پایان نمی رسد. دوره یا اما اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران یک اتفاق بسیار مثبت است. ما می خواهیم مذاکرات هر چه سریعتر به نتیجه برسد تا اقتصاد از وضعیت خارج شود. همانطور که کار هسته ای ما به سرعت پیش می رود، طرف مقابل نیز به سرعت نیاز دارد.

از سوی دیگر، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با اسپوتنیک گفت:
تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافق‌نامه‌ها، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. ایران قصد ندارد با خلوص بیش از 60 درصد غنی‌سازی کند.» اینها کالاهای خاصی هستند.

عباس زاده در عین حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امید به توافق در این دوره از مذاکرات وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران برای یک توافق خوب تلاش می کند و ما معتقدیم که بهتر از توافق بد موافق نیستیم. نگاه ما به مذاکرات وین واقع بینانه است، به همین دلیل است که ما به توافقی که برنده می شود اعتقاد داریم.»

این ادبیاتی است که در 6 دور اول مذاکرات هرگز از سوی مجلس ارائه نشد، اما دولت دوازدهم همواره بر آن تاکید داشته است و نشان می دهد که امروز تهران بوی توافق می دهد.

ایران به دنبال راه حل است

محسن جلیوند در گفتگو با خبرنگار آفتاب یزد گفت: این یک واقعیت است که همه به دنبال توافق هستند اما باید دید کدام کشور به توافق بهتری دست پیدا می کند. این اواخر که مذاکرات بر عهده تیم دولت سیزدهم بود، سوال اصلی حول محور این بود که چه چیزی باید مورد مذاکره قرار گیرد؟ اکنون در دور جدید مذاکرات که قرار است از روز دوشنبه آغاز شود، مشخص است که طرفین می خواهند درباره چه موضوعاتی مذاکره کنند، اما تفاوت این دور آخر با دور قبلی این است که برای آن ضرب الاجل و مذاکره وجود دارد. باید در عرض ” 5 هفته طول بکشد.”

وی خاطرنشان کرد: همه طرف های مذاکره بر موضوع ضرب الاجل متمرکز شده اند و این بدان معناست که همه طرف ها در تلاش هستند تا به نقطه قابل قبولی در مذاکرات برسند که می تواند موقت یا دائمی باشد. ایران همچنین به دلیل اظهاراتی که در هفته های اخیر انجام داده است، به دنبال توافق است. ایران عمدتاً به دنبال راه حل است و مطمئناً راه حلی برای جلوگیری از مشکلات دیگر خواهد یافت.»

دیدگاهتان را بنویسید