موسسه آموزشگاه مهرگیتی: فروش مدارس خیریه در طرح تولید; از کیف خلیفه پول می دهند؟/ بوی پول هم از مکتب قاجار و پهلوی می آید.

موسسه آموزشگاه مهرگیتی: فروش مدارس خیریه در طرح تولید;  از کیف خلیفه پول می دهند؟/ بوی پول هم از مکتب قاجار و پهلوی می آید.

خیرین وقت و اموال خود را وقف فرزندان این سرزمین می کنند به امید پیشرفت کشور. آنها مسئول جبران کمبود بودجه دولت نیستند. 70 درصد مدارس خیریه می شوند و سپس مدارس خود را برای فروش در لیست قرار می دهند که اعتبار آنها را از بین می برد.

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: شایعات حاکی از آن است که برخی از مدارس و املاک آموزشی با موقعیت تجاری قابل فروش و مشتریان قابل توجه در حال بازسازی هستند. . در آن زمان فضا باز بود و از آن استفاده می کردند. به تدریج شهرها گسترش یافتند و اکنون در مراکز شهرها قرار گرفته اند. مرکز شهرها معمولا تجاری هستند و ارزش املاک و مستغلات زیادی دارند.

به گزارش خبرآنلاین، خبر عجیبی است که مدارس خیرساز در فقیرترین استان های کشور در لیست واگذاری اموال مازاد به دولت قرار گرفته اند. هدایا و تلاش های خیرین توسط دولت نادیده گرفته می شود. این در حالی است که به دلیل کمبود شدید مدرسه، دولت ها در این سال ها دست به دامان خیرین مدرسه شده اند.

زهرا گیتی نژاد، مدیر عامل موسسه مهرگیتی که بدنه اصلی فعالیت های مدرسه سازی این موسسه است، ویدئویی از خود منتشر کرد که در آن تعجب کرده و تعداد زیادی از مدارس خیریه ای را که در لیست سازندگان برای فروش گذاشته شده زیر سوال می برد.

خیرین وقت و اموال خود را وقف فرزندان این سرزمین می کنند به امید پیشرفت کشور. آنها مسئول جبران کمبود بودجه دولت نیستند. 70 درصد مدارس خیریه می شوند و سپس مدارس خود را برای فروش در لیست قرار می دهند که اعتبار آنها را از بین می برد.

موسسه آموزشگاه مهرگیتی: فروش مدارس خیریه در طرح تولید; از کیف خلیفه پول می دهند؟/ بوی پول هم از مکتب قاجار و پهلوی می آید.

موسسه مهرگیتی در توییتی اعلام کرد: فروش این املاک بدون رضایت و اجازه خیرین عزیز مدرسه ساز از نظر شرعی، اخلاقی و قانونی صحیح نیست. مهرقیتی برای پیگیری این موضوع اقدام کرده است.

وی در تاریخ 30 بهمن 1401 طی نامه ای به وزیر آموزش و پرورش از وزارتخانه درخواست کرد تا فهرست ساختمان های تعیین شده برای واگذاری را منتشر و طی بخشنامه ای به خیرین اعلام کند که مدارس خیریه در فهرست واگذاری قرار ندارند. محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزش و پرورش به خبرآنلاین گفت: صحبت های خانم گیتی نژاد به مشکل عجیبی اشاره دارد. اگر مدارس مازاد داریم نیازی به خیرین برای ساخت مدرسه نیست. اگر خیرین مدرسه ای می ساختند، بنا بر ضرورت ساخته می شد. هزاران میلیارد تومان هزینه کرده اند. طبق شنیده ها خیرین مدرسه ساز سالانه 10 تا 15 هزار میلیارد تومان هزینه می کنند. چطور کسی جرات فروش اموال خیریه را دارد. کسانی که این کار را می کنند عقل سلیمی ندارند.»

اموال مال ملت است نه دولت!

نیک نژاد درباره فراگیر شدن آموزش می گوید: «آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان نهادهای عمومی محسوب می شوند. در تعریف جدید این اموال متعلق به دولت نیست، مال مردم است. هیچ دولتی حق سلب مالکیت را ندارد. آیا مدرسه متعلق به دولت است؟ هر 4 سال یک دولت جدید می آید پس این اموال متعلق به ملت است و نمی تواند متعلق به یک دولت باشد. آموزش، بهداشت و درمان کالاهای عمومی هستند. به عنوان مثال اردوگاه شهید باهنر یکی از املاکی است که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. این اموال باید در فرآیندی مانند ملی شدن صنعت نفت در سال 1332 ملی شود و به ملت بازگردانده شود».

و ادامه می دهد: 700 تا 800 زمین ورزشی داریم که برای دانش آموزان ساخته شد و امروز به دلیل کم استفاده بودن اجاره داده می شود. این موضوع به موضوع عملکرد امسال ارتباطی ندارد و در دو دهه گذشته رایج بوده است و دانشجویی که حق استفاده رایگان از این خدمات را دارد مجبور به پرداخت هزینه است.

آمار کمبود مدرسه و افزایش تعداد دانش آموزان

این کارشناس آموزش و پرورش تاکید می کند: بر اساس آمار اعلام شده از سوی دولت، جمعیت دانش آموزی رو به افزایش است. پیش بینی ها نشان دهنده افزایش رشد جمعیت دانش آموزی تا سال 1404-1405 است.آمار دانش آموزی به ازای هر 19 نفر یک معلم است. استاندارد جهانی بین 15 تا 20 دانش آموز است. اما در شهرستان ها کلاس ها معمولا 36 تا 40 نفر است. این بدان معناست که ما دو برابر استاندارد بین المللی دانش آموز در کلاس ها داریم. در نتیجه ما مدرسه مازاد نداریم، شاید با کمبود مدرسه مواجه هستیم. »

رابطه با ارزش گذاری زمین مدرسه و بهره وری

نیک نژاد درباره افزایش ارزش املاک مدارس می گوید: شنیده ها نشان می دهد که برخی مدارس و املاک آموزشی با موقعیت تجاری قابل فروش و مشتریان قابل توجهی در حال بازسازی هستند. به طور کلی مدارس قدیمی ساخته شده در اواخر دوره قاجار و پهلوی اکنون در مرکز شهر قرار دارند. در آن زمان فضا باز بود و از آن استفاده می کردند. به تدریج شهرها گسترش یافتند و اکنون در مراکز شهرها قرار گرفته اند. مرکز شهرها معمولا تجاری هستند و ارزش املاک و مستغلات زیادی دارند.

پولی شدن یا خصوصی سازی آموزش و پرورش؟

نیک نژاد از خصوصی سازی بخشی از مدرسه دولتی یاد می کند: «درد ما همین است. به مدرسه دولتی اکباتان تهران رفتم که سالن اجتماعات، غذاخوری و سالن ورزشی داشت. این مدرسه دو در داشت یکی از خیابان و دیگری از اتاق غذاخوری. یکی از درهای منتهی به ورزشگاه قفل شده بود و به بخش خصوصی اجاره داده شد.

وی تصریح کرد: این تولید هم اکنون به صورت اجاره آغاز شده اما بحث فروش مطرح نشده است. همه این موارد در چارچوب بین المللی پولی شدن آموزش است. خصوصی سازی در آموزش و پرورش اشکال مختلفی دارد که یکی از شدیدترین آنها توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید