کرمان موتور; مونتاژکار چینی متعلق به عجیب ترین موسسه خیریه ایران!

کرمان موتور;  مونتاژکار چینی متعلق به عجیب ترین موسسه خیریه ایران!

در این میان شرکت کرمان موتور واقعیتی قابل توجه دارد، روی کاغذ این شرکت متعلق به یک موسسه خیریه است که هدفی جز کمک به نیازمندان و مستمندان ندارد. مالک نیمی از سهام شرکت کرمان موتور موسسه خیریه مولی المحدین است. شرکت هواپیمایی ماهان نیز متعلق به همین موسسه خیریه است، اگرچه نیمی دیگر از شرکت کرمان موتور متعلق به سازمان عمران کرمان است که 49 درصد از سهام صنعت خودرو کرمان را شامل می شود، اما در واقع این نوع سهام شرکت مشترک محسوب می شود و مالک اصلی همان موسسه خیریه است.

درگیری شورای رقابت با مونتاژکاران چینی ادامه دارد. یک مقام مسئول در شورای رقابت گفت: این شورا شکایات مردمی زیادی مبنی بر عدم اجرای مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی توسط مونتاژکاران دریافت کرده و اطمینان داده است که شورا از ظرفیت قانونی خود برای اجرای مجمع تصویب قیمت خودروهای مونتاژی استفاده خواهد کرد.

قیمت های اعلام شده از سوی شرکت های مونتاژ برای خودروهای بی کیفیت چینی اغلب بین 500 تا 900 میلیون تومان بیشتر از قیمت های مصوب شورای رقابت بود. شورای رقابت سود 17 درصدی را برای این شرکت ها تصویب کرد. شرکت های مونتاژی 38 هزار تومان ارز از صرافی دریافت می کنند اما شورای رقابت مبنای قیمت گذاری آن ها 42 هزار تومان ارز در نظر گرفته است که با توجه به تفاوت این دو نرخ ارز با بازار آزاد، ارز هنگفتی را در پی خواهد داشت. سود برای این شرکت ها

شرکت کرمان موتور به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه مونتاژ کشور، عملاً در بیانیه‌ای به مصوبات شورا سرپیچی کرد و از احتمال توقف تولید ۴ مدل خودرو خبر داد.

کرمان موتور در اطلاعیه خود اعلام کرد: شورای رقابت در جلسه مورخ 1402/02/16 قیمت 4 مدل از محصولات سواری این شرکت را تعیین کرد که مبنای محاسبه آن کاملاً خلاف واقعیت های امروز کشور است.

این شرکت همچنین مدعی شد: «در صورت اصرار شورای رقابت بر قیمت‌های اعلامی که مبتنی بر فرضیات غلط است، تولید محصولات خود را متوقف می‌کند». برخی کارشناسان این اطلاعیه را دلیلی بر کوبیدن درهای این شرکت در شورای رقابت تفسیر کردند.

شرکت های مجمع در بدنه دولت نفوذ قابل توجهی دارند، اخیرا عبدالله توکلی لاهیجی مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت ایمنی برخلاف نظر بسیاری از اعضای این نهاد کارشناسی در نامه ای رسمی به این وزارتخانه اعلام کرد. ایمنی در نقش مدافع شرکت های مونتاژ ظاهر شد و به همین دلیل شورا می خواست به آنها اجازه دهد تا خودروهای خود را گرانتر از آنچه که هستند بفروشند.

در این میان شرکت کرمان موتور واقعیت قابل توجهی دارد که روی کاغذ این شرکت متعلق به یک موسسه خیریه است که هدفی جز کمک به نیازمندان و مستمندان ندارد. مالک نیمی از سهام شرکت کرمان موتور موسسه خیریه مولی المحدین است. شرکت هواپیمایی ماهان نیز متعلق به همین موسسه خیریه است، اگرچه نیمی دیگر از شرکت کرمان موتور متعلق به سازمان عمران کرمان است که 49 درصد سهام صنعت خودرو کرمان را شامل می شود، اما در واقع این نوع سهام شرکت مشترک محسوب می شود و مالک اصلی همان موسسه خیریه است.

موسسه خیریه مولی المحدین توسط حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تاسیس شد، در این موسسه نمایندگانی از نهادهای خاص و چهره های اصولگرا مانند محمدرضا بهنار حضور دارند.

طهماسب مظاهری وزیر وقت اقتصاد درباره نحوه تامین اموال این خیریه می گوید: یک روز در جلسه شورای دولت سندی را به آقای شیبانی رئیس وقت بانک مرکزی دادند و ایشان امضا کردند. آی تی. کاغذ را از جلسه بیرون آوردند و برای امضای نهایی برای من آوردند. صورتجلسه هیئت امنای حساب ذخیره ارزی را دیدم و مبلغی حدود 150 میلیون دلار ارز برای خرید 3 فروند هواپیما تخصیص یافت. و این مشکل سه ایراد داشت: اول اینکه در دبیرخانه حساب ذخیره ارزی مراحل کارشناسی را طی نکردند و مستقیماً برای گرفتن امضای اعضا آمدند. ثانیاً هیچ یک از نهادهای ذیربط و بانک مشمول برای گرفتن این وام نیامدند و آقای مرعشی که نماینده مجلس هستند آمدند تا این مصوبه را بگیرند. معلوم نیست آنها در این قطعنامه چه مسئولیتی دارند. ثالثاً این اعتبار برای خرید 4 فروند هواپیمای دست دوم با عمر مفید حدود 15 سال درخواست می شود و رقم در این مصوبه هزینه 4 فروند هواپیمای تقریبا نو است. به گفته وی، حسین مرعشی با نوشتن متن استیضاح در مجلس و جمع آوری امضای وزیر اقتصاد، تهدید به اجرای مصوبه مربوطه کرد.

حسین مرعشی در گفت و گو با روزنامه پایتخت با اشاره به خیریه بودن این موسسه، ارائه گزارش عملکرد مالی را برای موسسات خیریه غیر ضروری و ضروری خواند و گفت: آیا خیریه ها هم گزارش نمی شوند؟

واقعیت درهم تنیده فساد و رانت و سوء استفاده از موقعیت و نفوذ در نهادهای دولتی نشان می دهد که فساد فراجنایی ترین پدیده در کشور است در حالی که در فضای سیاسی کشور برخی از سیاستمداران رودرروی یکدیگر قرار می گیرند اما در جلسات هیئت رئیسه مدیران موسسات خیریه به طرز عجیبی در کنار هم هستند از هدایای سفره انقلاب نیز بهره مند می شوند.

باید پرسید این خیریه چگونه است که در این سطح فعالیت اقتصادی دارد و سودش به جیب مردم واریز می شود، از قضا این خیریه به احتمال زیاد از پرداخت مالیات معاف است.

دیدگاهتان را بنویسید