کیهان: قاجار و دو شاه پهلوی و بازرگان و بنی صدر، هاشمی، خاتمی و روحانی در نزد غرب مشروعیت دارند.

کیهان: قاجار و دو شاه پهلوی و بازرگان و بنی صدر، هاشمی، خاتمی و روحانی در نزد غرب مشروعیت دارند.

مریخ نورد جدید:مدت‌هاست که فعالان جریان رادیکال اصلاحات داخلی، همسو با اپوزیسیون مهاجر، مدام در تلاش بوده‌اند تا بحث بحران مشروعیت در ایران را مثمر ثمر و به تدریج باورپذیر کنند.

کسانی که در بحران مشروعیت و مقبولیت سخت می سوزند، سخت تلاش می کنند تا حقانیت و مقبولیت نظام را نشان دهند. آنها حتی نظرسنجی گالوپ را نادیده می گیرند که نشان می دهد دولت سیزدهم 72 درصد محبوبیت دارد و بر سخنان فریبنده خود بر اساس رمزها و نقل قول های نادرست پافشاری می کنند.

علاوه بر وقایع صفویان، سلطنت صد و سی ساله قاجار با چراغ سبز سفارتخانه های انگلیس و آمریکا یک شبه به بهانه نوسازی سیاسی پایان یافت. رضاخان میرپنج در کت و شلوار قزاقی مرتبط با انگلیسی ها، تاج و تخت را از احمد شاه گرفت و کوره خاندان پهلوی را روشن کرد. چند سال بعد، زمانی که اوضاع سیاسی جهان تغییر کرد، آنها مجبور شدند برای حفظ نفوذ غیرقانونی خود به جزیره موریس اخراج شوند. پسر دیکتاتور با یک پدر قلدر جایگزین می شود.

دولت مذهبی ملی تجاری بیش از همه در سایه این چوب رشد کرد و علیه انقلاب و آرمان های آن قیام کرد. بنی صدر شرایط مشابه کمی متفاوت دارد. اما از زمان شهید رجایی، دولت ها تجربه های متفاوتی از مقبولیت و مشروعیت در مواجهه با پدیده ابزاری را تجربه کردند. برای غربی‌ها، مشروعیت دولت‌های منتخب را تنها می‌توان با تعادل آنها با غرب و فراموشی آگاهانه آرمان‌ها سنجید. دولت های خاتمی، هاشمی رفسنجانی و روحانی را می توان قانونی ترین دولت ها نامید.

دیدگاهتان را بنویسید