۲۶ آذر، روزی که شاه فرار کرد / پهلوی; حکومت پایگاه مردمی و مشروعیت لازم برای بقا را ندارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; 26 آذر 1357 سالروز فرار موذیانه شاه و نقطه عطفی در گسترش نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی است، وی به ایران بازنگشت..

پس از خروج شاه از ایران موجی از شادی بر مردم جاری شد و ملت با حضور در خیابان ها و ابراز شادی و پراکندگی گل و شیرینی این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند. رژیم در 13 فوریه 1979 گرفتار استبداد 2500 ساله امپراتوری شد..

امام فرار شاه را اولین مرحله پیروزی خواند و آن را رویدادی مهم در حرکت تکاملی ملت دانست. امام به فرار شاه به عنوان آغاز پیروزی اشاره کردند و فرمودند: «خروج شاه پیروزی نیست، آغاز پیروزی است. و البته این کشف را به ملت ایران تبریک می گویم. «و توجه داشته باشند که همانطور که این مقدمه پیروزی است، مقدمه سرنگونی بیگانگان است. که در (صحیف امام، ج 5، ص 484

f16867d8 9c20 4079 86e3 a3a7b884a7a4 خبر خاکستری

شاید تمایل و بی حوصلگی پادشاه برای فرار در زمان بحران چندان عجیب نباشد. او قبل از آخرین فرار تجربه شغلی دیگری داشت که برایش موفقیت آمیز بود و با بازگشت به قدرت با حمایت آمریکا همراه شد. این تجربه مربوط به کودتای 28 مرداد 1332 آمریکا است. شاه برای فرار از پیامدهای کودتا، وحشت زده از ایران گریخت..

بر اساس همین تجربه موفق بود که شاه به این فکر افتاد که شاید خروج او از کشور زمینه را برای بازگشت و تثبیت مجدد قدرت با کمک آمریکا و غرب فراهم کند. اما شرایط باخمن 57 با مرداد 32 متفاوت بود و این بار ملت ایران با بیداری اسلامی خود آرزوی بازگشت پهلوی و غربی ها را بدون تعبیر به ایران در سر می پروراند.

رژیم پهلوی فاقد پایگاه مردمی و مشروعیت لازم برای بقا بود

رژیم پهلوی فاقد پایگاه مردمی و مشروعیت لازم برای بقا بود و پهلوی ظهور خود را مدیون قدرت خارجی بود. مؤید این واقعیت است که آنها در مواقع اضطراری و بحران های شدید مجبور به فرار می شدند..

بحران مشروعیت را می توان عمیق ترین چالش پیش روی پهلوی در 53 سال حکومتش دانست..

رضاشاه و پسرش از جامعه ایران فاصله عمیقی داشتند و به عقاید و آرزوهای مردم بی اعتنایی جدی داشتند. اما به دلیل رویکرد استبدادی نتوانستند عمق این فاجعه را درک کنند. طبیعتاً این بیگانگی از ملت باعث بی اعتمادی متقابل آنها و مردم می شود و ارتکاب جنایات فراوان و بازی بر اساس نیروهایی که مردم ایران از آنها متنفر و استعمار آنها هستند، نفرت و بی اعتمادی عمومی نسبت به شاه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. ..

خیانت های رژیم پهلوی به ایران جبران ناپذیر است

خیانت های رژیم پهلوی به ایران غیر قابل جبران است. غارت آثار باستانی و باستانی ملی، تقلید از مظاهر تمدن غرب (یونیفرم و …)، متلاشی شدن مناطق وسیعی از کشور مانند بحرین، کوه آرارات، دشت مستأصل، سرکوب قومی، غارت اراضی بی دفاع، اجرای اقدامات مضر و نقشه های تحمیلی در کشور، تخریب هویت ملی و اجرای نقشه های اسرائیل برای تصاحب بخشی از کشور، بخشی از خیانت های رژیم پهلوی به کشور است..

در یک نمونه، فایننشال تایمز گزارش داد که محمدرضا شاه پهلوی 35 میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرد که 20 میلیارد دلار آن توسط دولت آمریکا مسدود شد. به نظر می رسد این رقم مربوط به خروج مستقیم دارایی ها به صورت ارز از کشور باشد و اموال و سهام خاندان پهلوی در خارج از کشور در آن محاسبه نشده است..

اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه ایران و آخرین سفیر ایران در آمریکا در زمان محمدرضا، شاه پهلوی نیز نوشت: «در این فهرست، اعلیحضرت تاکنون 31 میلیارد دلار از کشور خارج کرده‌اند.

07d57a9a 291b 4635 a580 0ff97dfe2448 خبر خاکستری

وقایع و اتفاقاتی که به مرور زمان رخ می دهد و پس از مدتی تبدیل به معضلی به نام «تاریخ» می شود، اگر با روشنگری و تحلیل هوشمندانه همراه نباشد، دایره ای به نام «تحریف» در تاریخ باقی می گذارد، نه در تاریخ، بلکه به آن «شبح تاریخ» می گویند. و در واقع «دستکاری تاریخ» و «قلب حقیقت به خاطر واقعیت» خواهد بود..

اگرچه فساد و نابودی رژیم پهلوی بر هیچکس پوشیده نیست، اما سال هاست که اپوزیسیون مردم و نظام سعی در تحریف تاریخ و فراموشی حافظه تاریخی ملت به نفع خود دارند..

مقام معظم رهبری در 17 آذر 1393 در این خصوص فرمودند: «می خواهند حقایق انقلاب تحریف شود، فراموش شود. پول خرج می کنند، کار می کنند. کسی که با دنیای کتاب و مطبوعات و مقاله آشنا باشد می بیند که دشمنان چه می کنند. امروز می کوشند وجهه خاندان منحوس پهلوی را خدشه دار کنند، رژیم فاسد، وابسته، خبیث و طاغوتی که سال هاست کشور ما را رانده و ملت ایران را به دردسر انداخته است.»

گویا حافظه تاریخی ملت ایران را این چند نفر بسیار ضعیف می دانند، معتقدند مردم مسلمان ایران یا درس نخوانده اند و یا کسانی که به دوره پهلوی می رسند این دوره را فراموش کرده اند!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید