آیا تامین اجتماعی ورشکست شده است؟ / هیچ مستمری نمی خواهد برای 6 ماه حقوق دریافت کند

آیا تامین اجتماعی ورشکست شده است؟  / هیچ مستمری نمی خواهد برای 6 ماه حقوق دریافت کند

آیا سازمان تامین اجتماعی ورشکست می شود یا خیر؟” این سؤالات بارها در ذهن کسانی که مقید به تعهدات بیمه ای سازمان هستند و نیستند پرسیده می شود. مثلاً «وضعیت سازمان تأمین اجتماعی چطور؟ در بین کاربران فضای مجازی که هر روز ده ها سوال دیگر می پرسند، جایگاه ویژه ای دارد. البته نگرانی از وضعیت «صندوق بازنشستگی» تنها مختص ایران نیست، بلکه در کشورهای دیگر نیز مسائلی به ذهن مشترکان صندوق ها خطور می کند.

حتی اگر ورشکستگی در کار باشد، نباید فراموش کرد که صندوق ها مؤسساتی هستند که تحرک و پویایی خود را «بین نسلی» می یابند. این بدان معناست که ثبات یک صندوق به وضعیت درآمد مشترکین، حفظ اشتغال، ایجاد جمعیت جوان آماده ورود به بازار کار، افزایش نرخ زاد و ولد، تسهیل فضای کسب و کار و … برمی گردد. اگر این ساختارها فرو بریزد، منابع صندوق ها از جمله تامین اجتماعی که به بیش از 44 میلیون نفر خدمات رسانی می کند، فرو می ریزد.

حال در صورت برگشت کارت، صندوق ها می توانند بدون نیاز به وام مجدد به وظایف خود عمل کنند. بنابراین، استفاده از کلمه “ورشکسته” برای توصیف وضعیت منابع و هزینه ها چندان دقیق نیست. صندوق‌های بازنشستگی اساساً شرکت‌هایی نیستند که به دلیل زیان و ناتوانی در پوشش هزینه‌های خود ورشکسته شوند. به ویژه، صندوق ها دارای یکسری تعهدات دولتی هستند و برای دریافت حق اشتراک آنها، از همان اختیارات قهری حاکمیت در اخذ مالیات و غیره برخوردارند. اما به دلیل عدم تعادل منابع و مصارف خود، صندوق ها ممکن است به طور موقت برخی از تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورند و منابع لازم را از دولت ها برای ایفای تعهدات خود بخواهند.

کاهش تعداد بیمه گذاران

البته صندوق بازنشستگی ایده آل نسبت 10 به 1 است. یعنی برای 1 مستمری 10 بیمه گر بگیرید. اما بهترین صندوق بازنشستگی کشور، سازمان تامین اجتماعی، 4 به 1 افزایش یافت. در واقع توانایی جذب بیمه شده در سازمان 2.5 برابر با ایده آل فاصله دارد. قاعدتاً در این شرایط تأمین اجتماعی نمی تواند به تعهدات خود عمل کند. این در حالی است که نسبت حمایتی این صندوق نزدیک به 3.9 است و سال ها طول می کشد تا سازمان بتواند نسبت 10 را احیا کند.

اما سایر صندوق ها در فصل رفاه بودجه از کمک های دولتی بهره مند شدند. به عنوان مثال در لایحه 1401 بیش از 50 درصد بودجه رئیس سازمان بهزیستی با عنوان «کمک به صندوق های بازنشستگی» به صندوق های کشوری، لشکری ​​و غیر از تامین اجتماعی اختصاص یافته است. این رقم حدود 200 تریلیون تن از کل بودجه بیش از 300 تریلیون تنی فصل رونق است. در واقع دولت منابع مورد نیاز برای مبارزه با فقر و توانمندسازی فقرا را سلب کرده و آنها را در جیب صندوق های بازنشستگی می گذارد تا عدم تعادل آنها را پوشش دهد.

دریا در برابر قطرات

از این منظر مدیریت ناکارآمد و سیاسی صندوق ها، بیش از هر چیز صندوق مستقل بیمه را در مسیر دشواری قرار می دهد. ضمن اینکه دولت ها عادت ندارند بدهی های خود به سازمان را به صورت منظم پرداخت کنند و البته نرخ های آن را به روز کنند. به همین دلیل حجم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به حدود 400 هزار میلیارد تن رسیده و در سال آینده به رقم بی سابقه 500 هزار میلیارد تن خواهد رسید. البته تقاضای حسابرسی شده سازمان رقمی در حدود 200 هزار میلیارد تن است که در نتیجه تقریباً دو برابر آن حسابرسی و به روز نمی شود.

درج کمیسیون تلفیق در بودجه 1401

با توجه به اینکه دولت برای بدهی انباشته خود به تامین اجتماعی در بودجه 1401 دستوری درج نکرد، کمیسیون تلفیق بودجه 1401 شروع به کار کرد. کمیته تلفیق از بررسی 90 هزار میلیارد تومانی مطالبات این سازمان در لایحه بودجه خبر داد. البته تصمیم کمیسیون تلفیق تا زمانی که در جلسه علنی مجلس تصویب نشود در متن نهایی لایحه بودجه گنجانده نشده است و پرداخت بدهی عمومی به راحتی انجام نمی شود. به خصوص اگر انتقال شرکت های موضوع هنر. 44 قانون اساسی به این موضوع مربوط می شود. مانند 32000 میلیارد سال پیش که به تازگی در آخرین ماه سال به سازمان تحویل داده شده است.

هزینه های 1401 تامین اجتماعی

این در حالی است که سال آینده این سازمان در تامین هزینه های خود در هر ماه حدود 10 تا 11 تریلیون تن کسری دارد. این در حالی است که تنها رقم 150 هزار میلیارد تن شامل 30 هزار میلیارد تن سهم 3 درصدی دولت در حق بیمه کارگران (ماده 28 قانون تامین اجتماعی)، 78 هزار میلیارد تن برای اجرای تناسب و حدود 41 هزار میلیارد تن برای قانون. اجرا 26. تامینی که منبع آن باید توسط دولت تامین شود و هزینه های تامین شده (لایه های پاک) که جزو تعهدات کلی تامین اجتماعی نیز می باشد. در هر صورت؛ در صورت عدم توجه به سازمان و مشارکت سایر اعتبارات در این 90 هزار میلیارد تن، سازمان مسیر سخت و غیرقابل برگشتی را طی خواهد کرد.

صفر سهم مطالبات در بودجه 1401

علی عسگر عابستانی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) درباره نگرانی های سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی درخواست های معوقه ای از دولت دارد. ادعاهایی که سال ها به تعویق افتاده و دولت های مختلف هر سال تعداد کمی از آنها را می بینند و به این ترتیب در کنار هم می مانند و حفظ می شوند. تعدادی از مطالبات جاری است که به سهم 3 درصدی دولت از حق بیمه کارگران بازمی گردد. دولت موظف است این 3 درصد را پرداخت کند که به نظر من از ابتدای تشکیل تا امروز پرداخت نشده و جزو مطالبات سازمان است. همچنین تعدادی بیمه اجباری وجود دارد که قانونگذار برای تامین منابع در زمان های مختلف به دولت واگذار کرده است. – به عنوان بیمه رانندگان تاکسی.

وی افزود: همه اینها به مطالبات تامین اجتماعی از دولت تبدیل می شود. اگر این مطالبات پرداخت نشود، می تواند مشکلات جدی تامین اجتماعی ایجاد کند. تامین اجتماعی صندوقی است که حقوق بازنشستگان خود را از حق بیمه پرداخت می کند. طبیعتاً سازمان در صورت عدم پرداخت تعهدات و درآمدهای دولت در قالب پاداش، قادر به انجام این تعهدات نخواهد بود. در این شرایط طبیعی است که این صندوق دچار مشکل شود. از سوی دیگر هر ساله در بودجه پرداخت مطالبات بیمه ای از طریق تهاتر اموال دولتی، سهام شرکت ها و … پیش بینی می شود، اما در لایحه بودجه سال آینده دولت تعداد بیمه ای ارائه نکرده است. مانند رد دعاوی.

عابستانی افزود: با این حال کمیسیون تلفیق عددی را جزو وظایف دولت دانسته است، اما از آنجایی که اعتبارات کشوری و لشکری ​​نیز تعهداتی دارند و سهمی در بودجه دارند، نتیجه می تواند این باشد که تامین اجتماعی در دستان خود بماند. از سازمان خالی و سهم 90 هزار میلیاردی مصوب کمیسیون تلفیق کاهش می یابد. با این حساب هیچ یک از این پول ها به سازمان تامین اجتماعی نمی رسد. در این صورت باید مانند هر سال بودجه ای را به عنوان شماره ویژه تامین اجتماعی و الزامات آن در بودجه سال بعد تنظیم کنند. البته توزیع بودجه مشکلات تامین اجتماعی را حل نمی کند و باید اصلاحات ساختاری از جمله افزایش سن بازنشستگی و حذف بازنشستگی پیش از موعد انجام شود.

لزوم تعیین شماره ویژه تامین اجتماعی

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در این شرایط تامین اجتماعی دچار مشکل می شود و نسبت اعتبارات و هزینه های آن منفی می شود. وی توصیه کرد که دولت ها بر وضعیت سازمان تامین اجتماعی نظارت داشته باشند. به گفته وی، «از آنچه در کمیسیون مشترک دیده شد، هیچ چیزی برای سازمان به دست نمی آید». به همین دلیل به کمیته تلفیق و نمایندگان توصیه کرد که عدد خاصی را به عنوان بدهی دولت به تامین اجتماعی در بودجه لحاظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید