آیا تنش بین ریاض و بیروت بر مذاکرات با تهران تأثیر خواهد گذاشت؟

آیا تنش بین ریاض و بیروت بر مذاکرات با تهران تأثیر خواهد گذاشت؟

روز جدید : بحران دیپلماتیک بین لبنان و عربستان سعودی که جرقه سخنان جرج کارداحی درباره جنگ یمن را برانگیخت، بر درگیری ها و اختلافات بین ریاض و تهران تأثیر می گذارد، در حالی که اظهارات به ظاهر مثبتی بین مقامات دو طرف رد و بدل شده است.

الخلیج آنلاین در مقاله ای به قلم یوسف حمود می نویسد: بحران دیپلماتیک لبنان و عربستان که پس از اظهارات جورج کرداحی درباره جنگ یمن ایجاد شد، درگیری ها و اختلافات ریاض و تهران را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که اظهارات به ظاهر مثبت بین مقامات رسمی صورت گرفت. از هر دو کشور

وی افزود: در گذشته، عربستان سعودی بارها ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی مانند حوتوها در یمن و گروه‌های شیعه در عراق، علاوه بر حزب‌الله لبنان متهم کرده و برخی از این گروه‌ها را به حمله به تاسیسات نفتی عربستان متهم کرده است. می دانست.

دو قدرت منطقه ای چندین دهه است که از نیروهای سیاسی مخالف حمایت می کنند، اما این روزها به دلیل تسلط روزافزون حزب الله بر لبنان و حمایت تهران از این گروه، شاهد کاهش حمایت عربستان سعودی از لبنان هستیم.

لبنان و عربستان سعودی

روابط سیاسی بین لبنان و عربستان سعودی سال ها پس از نقش فزاینده حزب الله در دولت لبنان ضعیف شده است، زیرا ریاض حزب الله را یک سازمان تروریستی می داند که سیاست ایران را دنبال می کند. تنش ها میان عربستان و لبنان در حالی تشدید شده است که مذاکرات عربستان و ایران برای عادی سازی روابط میان آنها در جریان است.

پس از آنکه کرداحی وزیر لبنان جنگ یمن را بی فایده خواند و اقدامات حوثی های مورد حمایت ایران را «دفاع از خود در برابر تهاجم خارجی» توصیف کرد، سعودی ها عصبانی شدند و سعی کردند روابط دیپلماتیک خود را با لبنان قطع کنند.

این تنش می تواند تأثیر منفی بر لبنان بگذارد، لبنانی که در مرحله سختی به سر می برد زیرا برای کاهش بحران اقتصادی این کشور به دنبال حمایت و کمک مالی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی است.

مذاکرات به کجا می رود؟

محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در اظهاراتی جالب درباره بحران عربستان و لبنان گفت نشانه هایی از تمایل عربستان سعودی برای اصلاح روابط با ایران در حال از بین رفتن است.

در 5 نوامبر 2021، پایگاه خبری ایرانی «انتخاب» به نقل از مشکینی نوشت: «ما به دنبال تقویت روابط با دولت‌های همسایه و آغاز مذاکرات رسمی با عربستان هستیم. روابط در سطح کارشناسی باید بهبود یابد، اما شرایط هنوز فراهم نشده است.

وی افزود: ما نشانه هایی از سعودی ها دیده ایم که آنها می خواهند روابط با عربستان سعودی را بازگردانند. اما این اشارات به تدریج ناپدید می شوند.»

چند روز پیش عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که عربستان در مذاکرات با ایران کند پیش می رود.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در 30 اکتبر 2021 گفت: «تسلط حزب الله بر لبنان به تعامل بی فایده ما با لبنان منجر می شود. در عین حال، تسلط حزب الله بر نظام سیاسی لبنان ما را نگران می کند. با لبنان هیچ بحرانی وجود ندارد، اما بحران لبنان ناشی از هژمونی ایران است. مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران دوستانه است اما تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»

احمد زیدان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، تاثیر بحران عربستان با لبنان بر مذاکرات ریاض و تهران را واقعا منطقی دانست. وی تاکید کرد که اختلافات و مشکلات ایران و عربستان خارج از لبنان و یمن است و ایران با عربستان مشکل دارد.

زیدان در گفت و گو با الخلیج آنلاین افزود: مذاکرات ایران و عربستان کاهش یافته است، در این شرایط احتمالا تنش هوتوها علیه عربستان افزایش می یابد و قطعا این تنش تحت نفوذ ایران به وجود خواهد آمد. “

وی تاکید کرد که عربستان راهی جز تقویت جبهه داخلی و پیوستن به نیروهایی که بتواند ایران را در سوریه، لبنان و عراق کنترل کند، ندارد. این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: ایران رهبری ائتلافی را بر عهده دارد که عناصر آن حوثی ها، اسد، حزب الله و گروه های قبیله ای در عراق را تشکیل می دهند.

پایتخت عراق از ماه مارس میزبان مذاکرات مستقیم مقامات ایرانی و عربستانی با تمرکز بر جنگ یمن و موضوع هسته ای ایران بوده است.

پس از هفته ها سرپوش گذاری، دو طرف اعلام کردند که قصد دارند از طریق این گفت وگوها از تنش در منطقه بکاهند و مبنای مشترکی برای منافع ریاض و تهران فراهم کنند.

روابط ریاض و تهران از اوایل سال 2016 به دلیل حمله به سفارت عربستان در تهران که با اعتراض به اعدام نمر النمر، یکی از شخصیت های برجسته شیعه آغاز شد، قطع شده است.

جنجال ها بر سر مواضع دو طرف در قبال جنگ یمن و حمایت ایران از حوثی ها در جنگ با عربستان سعودی، اتهامات عربستان علیه ایران به حمایت از تروریسم و ​​تهدید کشتیرانی در خلیج فارس ادامه یافت.

دیدگاهتان را بنویسید