آیا جداول بودجه در راه مجلس و دولت گم شد؟ | اظهارات متناقض درباره ابلاغیه بودجه 1402

آیا جداول بودجه در راه مجلس و دولت گم شد؟  |  اظهارات متناقض درباره ابلاغیه بودجه 1402

3 ماه از سال 1402 می گذرد و هنوز سرنوشت جداول بودجه 1402 مشخص نیست و اظهارات متناقضی از دولت و مجلس شنیده می شود و مشخص نیست چه تغییراتی در جداول رخ داده است. توجه داشته باشید که دولت مدعی بود جدول بودجه از سوی مجلس اعلام نشده است و خواستار بررسی سریع این موضوع شد.

نکته عجیب اینجاست که حتی در آستانه چهارمین ماه سال نیز برنامه ها و فعالیت های دولت در حوزه های مختلف بدون توجه به جدول و ارقام درج شده در آن انجام می شود! کارشناسان بر این باورند که این اتفاق کاملاً عجیب است که اگر در کشورهایی با نظام حکمرانی و اقتصادی قوی رخ داد، یکی از سران قوا و مسئولان باید مسئولیت جدی و عملیاتی در قبال این حادثه در سطح کلان را بر عهده بگیرد.

حکمرانی خوب برای حل مشکلات ضروری است

پازوکی، کارشناس بودجه در این باره به «آرمان ملی» گفت: رشد و توسعه اقتصادی در سایه حکمرانی خوب محقق می شود و این امر با برنامه ریزی دقیق و اجرای به موقع در بخش های کشور امکان پذیر است و البته این اتفاقات باید تحت پوشش قرار گیرد. سایه نظارت دقیق و روحیه پاسخگویی به کاستی ها و کوتاهی های احتمالی در حوزه قانونگذاری و امتناع دولت از عدم ابلاغ جدول بودجه و اصرار مجلس به این امر و اختلاف نظر نمایندگان باید عملیاتی شود. در صحن علنی مجلس در این زمینه یک اتفاق فوق العاده است که ممکن است در ایران رخ داده باشد و این موضوع باید به فوریت حل شود زیرا حتی اگر این مشکل پس از مدت کوتاهی برطرف شود نشان دهنده بی نظمی و بی نظمی است که قطعا یکی از عواملی است که اقتصاد کشور را بیمار می کند و باید منتظر وقوع بدترین شرایط باشیم.به شرایط حاکم و نابسامانی های مشابه توجه کنید.

لزوم رسیدگی جدی به ادعای عدم وجود جدول بودجه

وی افزود: جدول بودجه یکی از بخش های مهمی است که به دولت اجازه می دهد بر اساس قوانین و مصوبات و همچنین شرایط حاکم بر جامعه به فعالیت خود ادامه دهد و در آستانه چهارمین ماه از سال ما هنوز به دنبال این هستند که ببینند آیا اطلاع رسانی شده است یا خیر. باید جدی گرفته شود.

پازوکی درباره تغییرات و تحولات سیاسی اخیر و تأثیر آن بر بخش اقتصادی کشور و تأثیر آن بر تحقق درآمدهای بودجه گفت: ثبات سیاست‌ها و توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه و همچنین بهبود وضعیت موجود. روابط خارجی ایران با سایر کشورهای جهان و همچنین با خبرهای خوش این توافق حتی در کوتاه مدت می تواند تغییرات خوبی از جمله افزایش فروش نفت به همراه داشته باشد که منجر به افزایش درآمدهای بودجه و کاهش تدریجی آن می شود. بهبود وضعیت اقتصادی

جدول بودجه یکی از بخش های مهمی است که به دولت اجازه می دهد بر اساس قوانین و مصوبات و همچنین شرایط حاکم بر جامعه به فعالیت خود ادامه دهد و در ماه چهارم سال همچنان به دنبال این هستیم که آیا ابلاغ شده است یا خیر. یا نه سوالی است که باید جدی گرفته شود

ثبات سیاست ها و روابط شرط توسعه است

این کارشناس ادامه داد: بهبود روابط ایران با خارج به معنای حرکت در راستای منافع ملی و رونق تولید است و کاهش تورم نیز از دیگر نتایج این گونه سیاست ها در روابط خارجی است، اما اکنون نیز شاهد نسبی هستیم. بهبود کاهش قیمت میادین ارز، طلا، مسکن، خودرو، اگر مذاکرات توافقی پراکنده انجام شود، قطعاً قیمت ها بیشتر کاهش می یابد و نرخ رشد توسعه اقتصادی نیز افزایش می یابد.

پازوکی افزود: افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات در شرایط کنونی بر اساس نیاز و واقعیت های جامعه نیست و با توجه به کاهش ارزش پول ملی، مردم مجبور هستند نقدینگی خود را به سمت بازارهای جهانی سوق دهند. مثلاً بازار خودرو یا مسکن و بیشتر آنچه برای خرید در این مناطق نیاز دارند که از نظر اقتصادی به آن «احتکار» می گویند که البته آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند.

کاهش هزینه

وی تصریح کرد: کاهش هزینه‌های اضافی در هر یک از دستگاه‌های دولتی کشور می‌تواند به رونق بهتر و سریع‌تر کشور منجر شود، در حالی که به‌عنوان مثال سال‌هاست شاهد توسعه ساخت‌وساز مجلس با هزینه‌های گزاف هستیم. که تقریباً در آستانه اتصال مجلس به میدان شهداست یا راه اندازی دانشگاه های تخصصی برای برخی مناطق با ظرفیت کم درخواست نیز از دیگر هزینه هایی است که باید در فرآیند صرفه جویی لحاظ شود.

وی افزود: بسیار مطلوب است که ایران تلاش کند تا در تعامل مثبت و بهینه با سایر کشورها، شرکت های بزرگ فعال در حوزه های مختلف را به کشور دعوت کند تا علاوه بر انتقال فناوری، زمینه انتقال سرمایه را نیز فراهم کند. افزایش شاخص های توسعه اقتصادی در کشور همراه با اشتغال زایی و شاهد بهبود معیشت در ایران باشیم، هر چند ظرفیت های زیادی وجود دارد و بدیهی است که حکمرانی خوب که همه نقاط کشور را در برگیرد برای تحقق این امر ضروری است. یک چیز.

تکلیف جداول بودجه 1402 چه شد؟

این گزارش می افزاید: بر اساس اعلام شورای نگهبان، لایحه بودجه سال 1402 کل کشور در تاریخ 7 اسفند 1401 به تصویب رسید و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد، اما همچنان وجود دارد. از انتشار جداول بودجه خبری نیست، بنابراین هر ساله جداول نهایی بودجه پس از تصویب قانون در مجلس و اعمال تغییراتی در جداول و پس از آن مرحله جداول نهایی به دولت ارسال می شد. اما هنوز اتفاق نیفتاده است.

سکوت در برابر لایحه بودجه

برخی گزارش های نمایندگان حاکی از آن است که جداول نهایی به دولت ارسال شده و قرار بر این است که براساس دستور رئیس جمهور در قالب جزوه ابلاغ شود، اما یکی از نهادهای زیرمجموعه دولت، ادعا می کنند شورای اسلامی هنوز جداول بودجه دولت را ارائه نکرده است. به دلیل این ادعاهای متناقض، سرنوشت جداول بودجه و زمان انتشار آنها همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. با توجه به اینکه جداول نهایی بودجه و به ویژه تبصره 14 نقش مهمی در تحلیل بودجه دولت در سال جاری دارد، این انتظار وجود دارد که دولت و مجلس وضعیت نهایی جداول بودجه 1402 را شفاف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید