متناقض دخل و خرج بودجه 1402

متناقض دخل و خرج بودجه 1402

صدیقه بهزادپور: روزهای پایانی تقدیم بودجه و تلاش دولت برای تهیه بودجه سال 1402 نزدیک می شود، در حالی که به گفته کارشناسان، اگر بودجه سال آینده مانند سال قبل تهیه شود، باید منتظر عدم تعادل های مختلف پولی و مالی باشیم. روند افزایش قیمت ارز، باز نشدن برجام و مبادلات اقتصادی بین‌المللی، تداوم تحریم‌ها، معافیت‌ها و فرار مالیاتی از جمله شاخص‌هایی هستند که چشم‌انداز روشنی از بودجه سال آینده و بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده ترسیم نمی‌کنند.

جای خالی نخبگان در تهیه بودجه 1402

مهدی پازوکی، کارشناس بودجه در این باره به «آرمان ملی» گفت: منابع درآمدی و هزینه ای دولت در بودجه 1401 دارای چالش ها و مشکلاتی است که اگر به آنها رسیدگی نشود و راهکارهای عملیاتی در این زمینه ارائه نشود قطعا وجود خواهد داشت. مشکلاتی در تهیه بودجه سال آینده خواهیم داشت زیرا بودجه مهمترین سند مالی سالانه دولت محسوب می شود و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه برخورد اصولی و استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. نظر کارشناسان و نخبگان در این زمینه. پازوکی افزود: افزایش هزینه های دولت در سال گذشته به حدی بود که بیشتر بودجه را گرفت، بسیاری از پژوهشکده ها در نهادهای رسمی و سازمان های دولتی، نیروی انسانی زیادی را به کار گرفتند و برای تامین تجهیزات لازم هزینه کردند. هزینه بسیاری از منابع مالی که نتیجه مشخصی ندارند که از جمله آنها می توان به دو سازمان پژوهشی درون سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد که با توجه به عملکرد خود به راحتی با یکدیگر ادغام می شوند. و ادامه داد: ایجاد بسیاری از سازمان ها و نهادها در سایر وزارتخانه ها نیز مشمول این رویکرد است که برای صرفه جویی در بودجه سال آینده باید تصمیم جدی برای ادغام یا حذف آنها گرفته شود.

معافیت و فرار مالیاتی

این کارشناس اضافه کرد: معافیت مالیاتی یکی از عواملی است که در بسیاری از موارد مانع از کسب درآمد دولت می شود در حالی که هیچ شخص یا سازمان دولتی و غیردولتی نباید از اخذ مالیات معاف شود زیرا این مشکل تاکنون باعث ایجاد رانت شده است. متنوع شود که علاوه بر ایجاد موانع در اخذ مالیات و دریافت درآمد دولت، نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد. پازوکی معتقد است: فرار مالیاتی یکی از احتمالاتی است که دولت می تواند در سال آینده با استفاده از فناوری اطلاعات نوین و ابزارهای نظارتی دقیق از آن جلوگیری کند، زیرا در حالی که بسیاری از دولتمردان و فعالان اقتصادی برخی افراد با درآمد بالا با استفاده از رانت یا کلاهبرداری از پرداخت مالیات های کلان به دولت اجتناب می کنند. این نیز باعث نارضایتی عمومی می شود.

ادغام ردیف های بودجه

وی تصریح کرد: تجمیع ردیف های بودجه در سال جاری یکی از مواردی بود که مورد انتقاد متخصصان، متخصصان و دست اندرکاران این حوزه قرار گرفت زیرا منجر به عدم شفافیت در تخصیص بودجه شد ادامه اعتراضات در این حوزه. . این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت علیرغم چالش های مختلف اقتصادی بیشترین دارایی های منقول و غیرمنقول را در اختیار دارد و باید نسبت به شناسایی و فروش آن اقدام کند، به مالکیت خانه های شخصی که در آن اسکان یافته اند و مدارسی که در آن مستقر شده اند اشاره کرد. تنها در برخی از مناطق تهران مخروبه است یا ساختمان هایی که فقط در اختیار برخی وزارتخانه ها و سازمان ها هستند و کارکرد مؤثری ندارند، در حالی که همه این املاک قابلیت تبدیل به دارایی های پولی را دارند. دارند یا می توانند در مناطق نیازمند به روشی مفید مورد استفاده قرار گیرند. پازوکی ادامه داد: تعدیل افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال آینده از دیگر مواردی است که می تواند تخصیص و هزینه بودجه سال آینده را بهبود بخشد و از آن جمله می توان به افزایش متوازن اقلام و کالاهای اساسی نسبت به سال آینده اشاره کرد. بنزین . شاهد رشد اقتصادی مناسب در فضایی آرام و معقول و نه فضایی بی ثبات باشیم و البته همه این موارد زمانی به نتیجه می رسد که تیم اقتصادی تقویت شود تا بتوانیم شرایط اقتصادی را درک کرده و از منابع موجود استفاده بهینه کنیم. در سایه تهیه معقول و مصلحتی بودجه سال آینده با نظر کارشناسان این حوزه به حداقل ثبات اقتصادی دست خواهیم یافت.

انتشار اوراق بهادار

علی اکبر نیکواکبال، کارشناس بودجه معتقد است دولت به ماه های پایانی بودجه سال 1402 نزدیک می شود که همچنان با کسری بودجه امسال دست و پنجه نرم می کند و طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال از سررسید اوراق بهادار اطمینان حاصل شود. حدود 70. باید هزار میلیارد تومان اوراق جدید منتشر کند و این موضوع ممکن است بر بودجه سال آینده نیز تاثیر بگذارد و همچنان با کسری بودجه امسال دست و پنجه نرم می کند و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال. حدود 70 هزار میلیارد تومان اوراق برای اطمینان از سررسید اوراق منتشر می شود که باید اوراق جدید منتشر شود و این موضوع ممکن است بر بودجه سال آینده نیز تاثیر بگذارد زیرا باید فکری برای پرداخت یا تمدید این اوراق در سال آینده وجود داشته باشد. بودجه. این کارشناس با اشاره به مشکلاتی که دولت با کسری بودجه دارد، درباره راهکارهای برون رفت از این مشکل گفت: در شرایط کنونی به دلیل ادامه تحریم ها، دولت تحت فشار اقتصادی است، چرا که از یک سو درآمد نفت کاهش یافته است از طرفی هزینه های جاری دولت به دلیل تورم رو به افزایش است و مشکلاتی مانند از دست دادن صندوق های بازنشستگی و غیره. دامن زدن به این مشکلات است، به همین دلیل تعادل درآمد و هزینه در تهیه برنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نیکو اقبال اضافه کرد: دولت در گام اول نیاز به کاهش هزینه های خود دارد و یکی از اتفاقاتی که می تواند در بازه باقی مانده به دولت کمک کند، ورود پول بلوکه شده ایران به کشورهای دیگر است که از این طریق دولت می تواند اعتبار لازم را دریافت کند تا در غیر این صورت دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی شود و این مشکل عواقب تورمی برای اقتصاد داشته باشد، به همین دلیل در این مرحله بهترین راه حل کاهش هزینه های اضافی و کاهش هزینه های اضافی است. بر اساس اقتصاد پایداری مدیریت شود. وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران کاملا متاثر از سیاست های پولی و بودجه ای است، تصریح کرد: در شرایط فعلی حمایت از تولید و صادرات می تواند بخشی از مشکلات کنونی اقتصاد را حل کند چرا که از یک سو کشور مجبور به واردات و توزیع ارز کمتری است. از طرفی درآمدهای صادراتی بخشی از نیاز ارزی کشور را جبران می کند و این موضوع باعث تقویت سیاست های پولی و بودجه ای می شود.

ارائه وام ساختمانی از طریق اوراق قرضه

این کارشناس تصریح کرد: بخشی از مشکلات بودجه کشور به میزان تامین اعتبار مورد نیاز پروژه های عمرانی برمی گردد و از آنجایی که سهم دولت از اقتصاد کشور همچنان بالاست، زمانی که پروژه های عمرانی اجرا نمی شود، منعکس کننده و بر فعالیت است. از واحدهای تولیدی وی تصریح کرد: انتشار اوراق یکی از ابزارهایی است که دولت می تواند برای تامین اعتبار پروژه های عمرانی استفاده کند. در تمام دنیا، دولت ها وقتی با کمبود بودجه برای اجرای پروژه های عمرانی مواجه می شوند، اوراق بهادار منتشر می کنند، زیرا اوراق قرضه منجر به افزایش نقدینگی در جامعه نمی شود، دلیل آن این است که وارد بخش های مولد اقتصاد می شود و پس از چند سال. می توانند به منبع درآمدی برای دولت تبدیل شوند یا زیرساخت های توسعه اقتصادی را فراهم کنند، در واقع منافع بلندمدتی برای اقتصاد و کشور دارند و دولت می تواند سررسید اوراق را به همین ترتیب بازپرداخت کند. وی با تاکید بر اینکه بدهی ایجاد شده از طریق اوراق با استقراض از سیستم بانکی بسیار متفاوت است، گفت: در حال حاضر دولت هایی مانند ژاپن و آمریکا بیشترین بدهی را از اوراق قرضه دارند و ایران نیز در این بخش بدهی چندانی ندارد و چون معمولا از اوراق قرضه استفاده می شود. برای بخش های مولد اقتصاد استفاده از این روش توسط دولت برای پوشش کسری اعتبار می تواند اقدام موثری باشد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید