عدم تعادل عمیق دخل و خرج صنعت طیور خراسان شمالی/ تعدادی از مرغداری ها از چرخه تولید خارج شدند.


ساعت: 11:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891161

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان طیور خراسان شمالی اعلام کرد؛

معصومه قربانی گفت: آزادسازی قیمت ها، چهار برابر شدن خوراک طیور و تعیین سقف قیمت خرید مرغ زنده از مرغداری ها، وضعیت درآمد و هزینه چرخه تولید جوجه های گوشتی در استان را به طور جدی متوازن کرده است. قیمت فروش جوابگوی هزینه های تولید نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معصومه قربانی، مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان طیور خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ توسط ستاد تنظیم بازار استان.

قربانی گفت: این اقدام پس از آزادسازی قیمت ها (اردیبهشت ماه سال جاری) اجرا شد و در صورت عدم رعایت این مصوبه، جریمه هایی برای بررسی موضوع در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه سقف تعیین شده برای قیمت خرید مرغ زنده از مرغداری منطقه کمتر از هزینه تولید مرغ زنده در مرغداری است، تصریح کرد: هزینه تولید یک کیلوگرم مرغ گوشتی در مرغداری ها. دستمزد کارگر، دارو، خرید مرغ و خوراک پرندگان بیش از 42 هزار تومان می باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی همچنین افزود: اگر هزینه های آب، برق و گاز را هم در نظر بگیریم، قیمت تمام شده یک کیلوگرم گوشت مرغ تولیدی در مرغداری حداقل به 47 هزار تومان می رسد.

وی گفت: این در حالی است که ستاد تنظیم بازار استان سقف قیمت خرید یک کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها را 40 هزار تومان تصویب کرده است.

قربانی افزود: در عین حال کشتارگاه ها نیز مرغ زنده را از تولیدکنندگان مرغ در استان کیلویی به قیمت 34 هزار تومان خریداری می کنند و این مرغ خریداری شده به عنوان مرغ گرم در فروشگاه های عرضه استان کیلوی به قیمت 49 هزار تومان به مصرف کنندگان فروخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه پس از آزادسازی قیمت ها، بازار باید معاملات خود را بر اساس عرضه و تقاضا انجام می داد، اعلام کرد: این اقدام برای تعیین سقف قیمت گذاری مرغ زنده در مرغداری ها خسارت مالی جدی به مرغداری ها وارد می کند. استان انجام داد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین انتظار مرغداران استان از ستاد تنظیم بازار استان برداشتن سقف قیمت برای خرید مرغ زنده از مرغداری ها و اجرای کف قیمت به جای خرید است. مرغ زنده از مرغداری ها حداقل قیمت مرغ نباید کمتر از سطحی باشد که هزینه های تولید مرغدار توسط محل فروش تامین می شود.

قربانی افزود: در صورت اصرار ستاد تنظیم بازار بر تعیین سقف قیمت، سقف قیمت باید به گونه ای تعیین شود که حداقل هزینه تولید مرغ زنده نیز تامین شود.


87a26bdc ee35 48a5 9dad ef61999acc12 خبر خاکستری




توقف تولید و کاهش جوجه ریزی ناشی از اثرات آزادسازی قیمت در طیور

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان طیور خراسان شمالی درباره قیمت خوراک پرندگان پس از آزادسازی قیمت کشور نیز اظهار کرد: قیمت خوراک پرندگان از اردیبهشت ماه تاکنون چهار برابر شده است.

قربانی بیان کرد: بر اساس این شرایط هر تولیدکننده مرغ برای ادامه تولید باید برای هر دوره جوجه ریزی چهار برابر قبل از اجرای بخشنامه آزادسازی قیمت ها سرمایه در گردش هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط تعدادی از مرغداری های طرف قرارداد در استان دست از کار کشیدند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی همچنین افزود: تعدادی مرغداری جدید در استان ایجاد شده و تعدادی از مرغداری های غیرفعال نیز که فعال بودند به دلیل آزادسازی قیمت، افزایش خوراک طیور و عدم کارکرد غیرفعال هستند. سرمایه برای تولید .شد

وی یادآور شد: در حال حاضر سازوکار مصوب پرداختی به مرغداری های استان تنها 50 درصد از کل سرمایه در گردش مورد نیاز هر مرغداری را بر عهده دارد.

قربانی افزود: پروسه تایید این تسهیلات طولانی و با بازپرداخت یک ساله و کارمزد بالاست.

وی گفت: این تسهیلات مصوب چرخه تولید مرغ گوشتی اقتصادی نیست.

همچنین مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با یادآوری این موضوع که کاهش قدرت خرید مردم بر تقاضای این محصول و قیمت خرید مرغ گرم نیز تاثیر منفی دارد، اعلام کرد: تعدادی از واحدهای مرغداری در استانی که اکنون آماده جوجه ریزی هستند، جوجه ریزی را متوقف کرده اند.

قربانی درباره میزان جوجه ریزی در مرغداری های استان نیز گفت: 106 واحد مرغداری فعال در خراسان شمالی وجود دارد که از فروردین 1401 تا 28 مرداد 1401، 3 میلیون و 774 هزار و 288 قطعه جوجه ریزی کرده اند و این در حالی است که که در مدت مشابه سال گذشته 4 میلیون و 94 هزار قطعه در استان ساخته شده است.


عدم انگیزه مرغداران برای تامین مرغ جامعه حمایتی دام و طیور

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه پس از آزادسازی قیمت ها تقاضا برای خرید مرغ گرم در استان نیز کاهش یافته است، افزود: در این راستا تقاضای بازار برای خرید گوشت مرغ زنده است. در منطقه 25000 قطعه جوجه گوشتی در روز بین 17 تا 20 هزار قطعه کاهش یافته است.

قربانی همچنین به بخشنامه های این شرکت برای حمایت از دام و طیور در کشور اشاره کرد و گفت: پس از آزادسازی قیمت ها، این شرکت در سراسر کشور حمایت از تولیدکنندگان مرغ، نگهداری مرغ مازاد و جلوگیری از کاهش قیمت مرغ زنده را در دستور کار دارد. قرارداد.

وی گفت: با توجه به اینکه این دستورالعمل اجرا شد اما اجرای آن با مشکلاتی همراه بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی تصریح کرد: شرکت ملی پشتیبانی امور دام و طیور طی 6 ماه 10 درصد از میزان مرغ زنده خریداری شده توسط مرغداران را بلوکه کرد و 90 درصد باقی مانده از میزان مرغ خریداری شده را پس از مدت ها مسدود کرد. از زمان، گاهی تا 50 تا 60 روز و به مرغدار پرداخت می کند.

وی افزود: این در حالی است که طبق قانون باید ظرف 20 روز این مبلغ به مرغدار پرداخت شود.

قربانی تصریح کرد: این رویه تمایل مرغداران استان را برای تجارت با شرکت پشتیبانی امور دام و طیور بسیار کاهش داده است و این مرغداران برای دریافت سریع پول خود ترجیح داده اند با بخش خصوصی تجارت کنند.


b407a945 3334 49d5 a338 edb67a0f81da خبر خاکستری


تحویل خوراک طیور به مرغداران در تسویه حساب از بخش دولتی و خصوصی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی همچنین به شکایت مرغداران استان در خصوص عدم تحویل خوراک پرندگان خریداری شده از شرکت های خصوصی مستقر در بنادر کشور به مرغداران استان اشاره کرد و گفت: حتی پس از گذشت پنج ماه، این محموله هنوز به مرغداران تحویل داده نشده است.” استان تحویل داده نشده است.

قربانی افزود: شرکت های خصوصی در واکنش به پیگیری های اتحادیه مرغداران استان اعلام کردند تا زمانی که ارز ترجیحی 4200 تومانی ناشی از واردات خوراک طیور توسط دولت تسویه حساب نشود، بارگیری انجام نخواهد شد.

وی تصریح کرد: این مشکل دوره جوجه کشی را به تاخیر می اندازد.

در ادامه مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی گفت: دولت اعلام کرد تا 31 اردیبهشت ماه سال جاری قیمت خرید خوراک پرندگان از سامانه بازار را با ارز ترجیحی محاسبه می کند اما دولت هنوز به وعده خود عمل نکرده است. .

وی با تاکید بر اجرای این ابلاغیه از سوی دولت، یادآور شد: در صورت عدم اجرای این ابلاغیه، مرغداران متحمل خسارات مالی سنگینی خواهند شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در خاتمه با بیان اثرات قطع برق بر صنعت طیور استان اظهار داشت: امسال اطلاع رسانی مرغداری ها مبنی بر زمان قطع برق مرغداری ها به درستی انجام نمی شود، در صورتی که برق استان باشد. به روز رسانی برنامه زمانبندی شرکت توزیع برای قطع برق در اختیار اتحادیه مرغداران استان قرار گرفت تا به موقع اطلاع رسانی شود، تعدادی از واحدهای مرغداری استان به دلیل قطعی برق دچار تلفات تعداد قابل توجهی از مرغ های خود نشدند.

قربانی افزود: امسال ابلاغ برنامه قطعی برق مرغداران استان به درستی انجام شد اما تعدادی از مرغداری های استان نتوانستند دیزل ژنراتورهای خود را به موقع آماده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید