دخل و خرج کشور در دست نادانان؟

دخل و خرج کشور در دست نادانان؟

محبوب اما

سال گذشته در همین روز ویدئویی از غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران منتشر شد که در جلسه ای به تجربه و سواد نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: «بعضی از نمایندگان مجلس بسیار جالب هستند. نماینده شهر من بالاترین سمت محافظ آقای صالحی را دارد، ایشان رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بودند. چنین نمایندگانی در این مجلس کم نیست.

در بخشی دیگر از این ویدئو، رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: عمق نمایندگان مجلس در مسائل اقتصادی آنقدر کم است که آدم درمانده می شود چون این افراد می خواهند کشور را اداره کنند. دولت این نمایندگان را کم ندارد.»

شفیع به خاطر این ویدئو و این اظهارات به خصوص از سوی مردم بهارستان مورد هجمه زیادی قرار گرفت. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در نشست علنی گفت: آقای شفیع حرفی زد که از دهانش بزرگتر بود.

در نهایت رئیس اتاق بازرگانی مجبور شد توضیح دهد که فیلم سخنان وی در جلسه قطع شده و انتشار نسخه بریده شده غیراخلاقی است. شفیعی همچنین با تشریح ادعای خود درباره عمق سواد و دانش اقتصادی نمایندگان، قصدش این است که برخی از نمایندگان اطلاعات کافی در زمینه مسائل تخصصی اقتصادی نداشته باشند.

دیروز سایت انتخابات گزارشی از کمیسیون تلفیق بودجه منتشر کرد و نوشت: «از 45 عضو این کمیته، تنها چهار نفر فارغ التحصیل رشته اقتصاد هستند و از اعضای هیأت رئیسه، تنها رئیس کمیته است. یک اقتصاددان دانشجو”!

چشم انداز نگران کننده ای از سال 1402

این حاشیه مربوط به روزهایی بود که مجلس بزرگترین سند درآمد و هزینه کشور را تصویب کرد. در همان روز مجلس که احساس می‌کرد رئیس اتاق بازرگانی و هرکس دیگری که دانش اقتصادی بهاران را خدشه‌دار می‌کند حرف‌های «کثیف‌تر از دهنشان» زده است، لایحه تورمی ۱۴۰۱ را تصویب کرد تا رکورد ۲۰۰ میلیونی را ثبت کند. دلار و 40 هزار تومان.

همین مجلس در حال بررسی لایحه بودجه 1402 امسال نیز است. گزارشی که روز گذشته مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد بسیار ناامیدکننده و نگران کننده بود. در این گزارش پیش‌بینی شد که «تورم سال آینده همچنان بالای 40 درصد خواهد بود و با وجود نرخ پایین رشد اقتصادی و نرخ بالای تورم، کاهش سطح فقر دور از انتظار خواهد بود».

با توجه به اینکه این گزارش مربوط به مرکز پژوهش های مجلس است، به خوش بینانه ترین وضعیت ممکن نگاه می کند. آنچه این گزارش را وحشتناک تر می کند این است که سال آینده افزایش دستمزدها 20 درصد است که نصف تورم حداقلی است و دریافت مالیات از مردم نیز نزدیک به 60 درصد است!

چنین اعداد و ارقامی چشم انداز بسیار بدی را از سال آینده ترسیم می کنند. چشم انداز سالی که تورم افسارگسیخته و فشارهای اقتصادی از امسال افزایش یافته و نارضایتی و فریادهای اعتراضی و ناآرامی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

گزارشی که روز گذشته مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد بسیار ناامیدکننده و نگران کننده بود. این گزارش پیش بینی می کند که “تورم سال آینده همچنان بالای 40 درصد خواهد بود”. بدتر از آن این است که افزایش دستمزدها 20 درصد است که نصف تورم حداقلی است

در این توصیف با هزار اندوه باید گفت که وضعیت مالی کشور در سال آینده به شدت زیر بار فقر و نارضایتی گروه های بیشتری از مردم خواهد بود.

به همین دلیل محسن رنانی، یکی از اعضای هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان روز یکشنبه در پاسخ به درخواست مرکز پژوهش های شورای اسلامی برای همکاری در تهیه سند هفتم از دانشگاه اصفهان نوشت: چشم انداز توسعه: زمانی که هیچ چیزی در کشور وجود ندارد و در همه زمینه ها بی ثباتی وجود دارد و چشم انداز باثباتی برای کشور وجود ندارد و قصد گشایش افق ندارد و تقریباً می توان پیش بینی کرد که در ماه های آینده آیا با اعتراضات جدید سیاسی و اجتماعی و تحولات شدید اقتصادی مواجه هستید، در چنین شرایطی نوشتن برنامه توسعه چه فایده ای دارد؟»

آفتی که مختص مجلس یازدهم نیست

در غیاب اقتصاددانان نخبه و صاحب نظران که ناامیدانه برخی اسناد مهم اقتصادی را به دست سیاستمداران سپرده اند، این بودجه های تورمی در مجالسی حبس می شود که از نظر علمی ضعیف هستند و دستشان از هر نسخه ای که می تواند مشکلات اقتصادی را درمان کند خالی است. .

البته این آفت مختص مجلس فعلی نیست. جلسات قبلی هم همینطور بود. محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس دهم در سخنان یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت: بدترین و کسل کننده ترین دوره مجلس زمانی است که بودجه بررسی می شود و از آنجایی که اکثر نمایندگان شرایط لازم را ندارند. اطلاعات، آنها فقط باید به آنچه که نمی دانند گوش دهند.”

او حتی قبل از اینکه نمایندگان معرفی شوند، برای تعیین کیفیت آنها پیشنهاد آزمایش علمی داده بود، اما پیشنهاد او به جایی نرسید.

انتقاد از بی سوادی و ناآگاهی مردم بهارستان در مجلس یازدهم حتی بیشتر از مجلس قبل بود. دو سال پیش که هنوز دولت رئیس جمهور بر سر کار نبود، چون دولت با مجلس همسو بود و حسن روحانی رئیس جمهور بود، زمانی که مخالفت نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون تلفیق برای بهارستان به شوخی تبدیل شد، قاسم میرزایی کو. نماینده مجلس دهم گفت: سطح مجلس یازدهم از نظر تخصص و سواد نامتعادل است و به همین دلیل این مسائل دوباره مطرح خواهد شد.

البته مجلس در برابر این گونه انتقادات «کثیف تر از دهن» موضع قاطعانه ای اتخاذ خواهد کرد، اما از وضعیت بودجه و اقتصاد چیزی جز ناتوانی علمی و کارشناسی بهارستان و پاستور در ساماندهی اقتصاد نمی توان گفت.

گزارش اندیشمندان الهیات و حقوق بسته شدن بودجه

دیروز سایت انتخابات گزارشی از کمیسیون تلفیق بودجه منتشر کرد و نوشت: «از 45 عضو این کمیته، تنها چهار نفر فارغ التحصیل رشته اقتصاد هستند و از اعضای هیأت رئیسه، تنها رئیس کمیته است. یک اقتصاددان دانشجو”!

این گزارش با عنوان «سرنوشت بودجه 1402 در دست نمایندگان حوزه های علمیه، فقهی و سطح 3»، تحصیلات و تخصص 45 نماینده شرکت کننده در آن را تا تصویب نهایی لایحه بودجه سالانه منتشر می کند. کشور به نقل از مرکز پژوهش های مجلس. نوشته حمیدرضا حاجی بابایی، دارای مدرک دکترای الهیات و وزیر آموزش و پرورش و عضویت در کمیته برنامه و بودجه، توسط سامیه محمودی، کارشناس ارشد جامعه شناسی و همچنین عضو کمیته برنامه و بودجه توسط امان کلیچ شادمهر که در رشته زبان و ادبیات عرب تحصیل کرده و دارای دکترای تاریخ اسلام است و محمود عباس زاده و ابراهیم رضایی که سوابق و تحصیلاتشان در زمینه ارتباطات و رسانه است.

بقیه نمایندگانی که باید دخل و خرج یک سال را مشخص کنند به جز آن چهار نفر که اقتصاد یا یک شاخه اقتصاد خوانده اند یا علوم سیاسی یا مدیریت، دکترای پزشکی و عمران خوانده اند.

ستون فقرات ثروت و ملت شکسته!

فقدان مسئولانی که با سواد و دانش در امر اقتصاد مسلط باشند، حتی از سوی علما و شاعران بزرگ نیز بارها ذکر شده است. این توییت اوایل ماه جاری در صفحه توئیتر آیت الله جوادی آملی منتشر شد: «اگر اختلاس و بی تفاوتی صورت نگیرد، اقتصاد کشور با فناوری پیش خواهد رفت. اقتصاد علم آسمانی نیست که قرآن به ما یاد دهد.

این مرجع تقلید روز گذشته در نشست اعضای بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس استان قم برای چندمین بار تاکید کرد که «اقتصاد رکن کشور است». کیف و جیب شما ستون شماست. فقیر مردمی هستند که جیبش خالی است و فقیر کسی است که کمرش شکسته است».

وی در جایی دیگر از بهار امسال با تاکید بر اینکه «ملتی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت و مقاومت در برابر اقتصاد»، تاکید کرد: ثروت کشور نباید به دست نادانان سپرده شود. اگر حماقت بر ستون فقرات ملتی چنگ بزند، آن ستون را می شکند و آن ملت را به خاک می اندازد.

حال باید از خود بپرسیم که صاحب ثروت ایران کیست که اینگونه ستون فقراتش شکسته می شود؟!

دیدگاهتان را بنویسید