انبوه کارگران هر روز کمتر از دیروز/ دخل و خرج که با هم خوانده نمی شود

ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793482

به دلیل گرانی و عدم افزایش دستمزد، سفره این قشر از جامعه هر روز سیراب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، طبقه کارگر همیشه زحمت کشیده اما کمترین درآمد را داشته است، طبقه ای که نقش مهمی در تولید دارد اما نگاهی به درآمد این کارگران نشان می دهد که میزان دستمزدی که هر ساله به این قشر مظلوم پرداخت می شود. .آنقدر کوچک محسوب می شود که کفاف زندگی را نمی دهد.

این روزها دخل و خرج کارگران تناسبی ندارد، هزینه های مسکن، خوراک و پوشاک، درمان و سایر مخارج آنقدر افزایش یافته است که روز به روز قدرت خرید کارگران کاهش می یابد، با شیوع تاج و تخت، بسیاری از این کارگران شرایط را بسیار دشوارتر از همیشه می یابند. آنها یا از دست دادن شغل یا متحمل شدن دو برابر هزینه زندگی خود را تجربه کرده اند.

در حالی که تورم نرخ بالایی را نشان می‌دهد و افزایش قیمت‌ها در همه بخش‌ها، توده کارگران را هر روز کوچک‌تر می‌کند، هر ساله معاملات زیادی برای افزایش چند درصدی دستمزد کارگران انجام می‌شود و هر سال تفاوت زیادی بین دستمزد و هزینه نیروی کار وجود دارد. .

اگرچه ادعا می شود دستمزد کارگران تنها 30 درصد از هزینه های زندگی آنها را پوشش می دهد، اما با توجه به افزایش قیمت کالاها و مسکن اجاره ای، به نظر می رسد کمتر از این درصد را پوشش دهد.

در دولت قبل با وجود همه مشکلات کارگران هیچ تلاشی برای افزایش دستمزد این قشر آنطور که انتظار می رفت صورت نگرفت و اکنون در دولت جدید کارگران انتظار دارند رقم دستمزد بخشی از فاصله بین دستمزد و هزینه های زندگی را پر کند.

معیشت کارگران در لرستان رکورددار تورم است

این در حالی است که معیشت کارگران لرستانی که در استان با بیشترین تورم در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند دشوار است و نیازمند توجه ویژه است و ماه‌هاست که حقوق برخی از این کارگران پرداخت نشده است. تجربه کردن آنها سخت تر است.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره روند تدوین و تصویب بودجه 1401 گفت: علاوه بر این، مجلس اصرار دارد تا در برنامه هفتم توسعه به این موضوع رسیدگی شود.

حاجی بابای با بیان اینکه قطعاً در بودجه سال 1401 بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ می شود، گفت: در بودجه 1401 قطعاً توزیع بودجه برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​و سازمان تأمین اجتماعی لحاظ خواهد شد. کما اینکه این موضوع در بودجه سال 1400 لحاظ شده و برای سال آینده مشکلی از این نظر وجود نخواهد داشت.

افزایش دستمزد کارگران باید متناسب با سطح تورم و معیشت سبد خانوار باشد.

محمدحسن موسیوند، دبیر خانه کارگر لرستان در گفتگو با سفیرافلاک گفت: هر ساله حقوق کارگران توسط شورای عالی کار تعیین می شود.

وی افزود: در حال حاضر خط فقر 11 میلیون تن تعیین شده است در حالی که میزان دریافتی کارگران بسیار کمتر از این رقم است و کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار دارند که پیش بینی می شود متناسب با سرعت تورم و این باشد. افزایش به درخواست یک شخص واقعی.

دبیر خانه کارگر لرستان گفت: باید با افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان شرایط برای افزایش قدرت خرید این قشر فراهم شود چرا که امروز حقوق کارگران تنها 30 درصد هزینه ها را پوشش می دهد. و کارگران باید شرمنده خانواده خود باشند یا برای گذران زندگی خود به مشاغل کاذب روی آورند.

موسیوند در خصوص همسان سازی دستمزد کارگران گفت: همسان سازی دستمزدها در سال گذشته حدود 75 درصد بوده و 25 درصد معوق بوده در حالی که حداقل دستمزد 4 میلیون و 200 هزار تن تعیین شده و برخی از بازنشستگان نیز 3 میلیون دریافت می کنند و 500 نیز دریافت می کنند. جلدها، که نیاز به بازنگری و بازنگری طرح تطبیق دارد.

وی گفت: سال گذشته با تلاش جامعه کارگری 89 هزار میلیارد تن برای همسان سازی حقوق تصویب شد و بازنشستگان خواستار همسان سازی دائمی این طرح هستند که به مجلس ارائه شد اما برخی نمایندگان مخالف هستند. حقوق بازنشستگی بسیار پایین است.

دبیر خانه کارگر لرستان گفت: تامین اجتماعی بیش از 400 هزار میلیارد تن فولاد از دولت می خواهد که در این سال ها انباشته شده است و در صورت بازپرداخت این بدهی، تامین اجتماعی نیز باید این طرح را اجرا کند و خدمات بهتری ارائه کند. نمایندگان نسبت به درخواست و پیگیری این موضوع اقدام نمایند.

موسیوند خاطرنشان کرد: نامه ای به وزیر کار ارسال شد و همه مشکلات را در قالب بند 15 قرار دادیم که یکی از مهمترین خواسته های ما به عنوان نماینده این قشر نجیب و نجیب افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان است. بر اساس قانون کار. همچنین بر ساخت و ساز تاکید کردیم، در استان لرستان حدود 230 هزار بیمه شده پایه وجود دارد.

18 واحد تولیدی مشکل دستمزد معوق دارند

علی آشتاب، مدیرکل تعاون کار، کار و رفاه اجتماعی لرستان به سفیر افلاک گفت: حقوق کارگران بر اساس مصوبه شورای عالی کار اعلام می شود و پس از آن همه کارفرمایان باید رعایت کنند.

وی افزود: امسال 5 هزار و 720 درخواست داشتیم که 58 درصد آنها با توافق دوجانبه تسویه شد و شرایط برای ادامه همکاری فراهم شد.

مدیرکل تعاون، کار و کمک اجتماعی لرستان گفت: بیمه شدگان اجباری 132 هزار نفر در استان که با جمعیت خانوارهایشان این رقم به 700 هزار نفر می رسد.

آشتاب با اشاره به بیمه بیکاری گفت: هم اکنون 1700 کارگر در استان با اخراج بیمه بیکاری دریافت می کنند.

وی با اشاره به معوقات کارگران گفت: 18 واحد تولیدی در استان با مشکل معوقه کارگران مواجه هستند که البته بیشتر معوقات مربوط به کارگران شهرداری است و کارگران این واحدها نیز معوقه دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان 17 جلسه برگزار کردیم و تلاش می شود مشکلات کارگران کاهش یابد.

به هر حال کارگران و بازنشستگان انتظار دارند دولت سیزدهم علاوه بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی نسبت به افزایش دستمزدها در چارچوب قانون برای این کارگروه که نقش ویژه ای در اقتصاد کشور دارد، اقدام کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید