آیا حقوق بازنشستگی بیمه برابر است؟

آیا حقوق بازنشستگی بیمه برابر است؟

بازنشستگان کشوری مدت هاست که هر بار که برنامه ریزی و وعده افزایش حقوق می دهند، منتظر افزایش حقوق هستند، اما در شرایط تورمی کشور، چنین وعده هایی جوابگوی معیشت آنها نیست. گرفتن

یکی از این طرح ها که در سال های اخیر بسیار مطرح بوده و با جدیت بیشتری نسبت به سایر طرح ها ارائه شده است، همسان سازی دستمزدها بوده که امیدوار است با تحقق این درآمدها تا حدودی و در هر زمانی افزایش یابد. به بهانه تعویق افتاد.

اکنون با نزدیک شدن به هفته های پایانی سال، نمایندگان مجلس وعده اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان را می دهند. بنابراین حداقل دستمزد مستمری بگیران باید در سال 41 به پنج میلیون تن برسد و این پنج میلیون باید برای همه مستمری بگیران اعمال شود و هیچکس حق ندارد حقوق کمتر از این رقم را تصویب کند.

گفته می شود طبق قانون این مقایسه در سال آینده انجام خواهد شد. تصمیمات منابع نیز گرفته شده است. منابع ارائه شده کافی است و در صورت کسری از اوراق مشارکت استفاده می شود.

مستمری بگیران بیمه مشمول همسان سازی نمی شوند؟
در حالی که وعده همسان سازی داده شده است، درصد سبد معیشتی در سال 1400 به حدود 9 میلیون تن رسیده است. این مبلغ باید مبنای پرداخت مستمری و مستمری باشد. به عبارت دیگر مقایسه و افزایش مستمری سالانه باید به گونه ای باشد که حداقل ۹ میلیون تن را پوشش دهد.

اما این افزایش حقوق بازنشستگان مشمول قانون همسان سازی نمی شود که به گفته نمایندگان کارگری شامل وضعیت مستمری بگیران بیمه نمی شود. به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بودجه مورد نیاز برای تکمیل تعدیل مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد تن است.

در صورتی که کمیته تلفیق بودجه 1401 تنها 90 هزار میلیارد تن برای مطالبات سازمان تامین اجتماعی و 40 هزار میلیارد تن برای اجرای قوانین مربوط به بیمه ایثارگران اختصاص داده است. با این حساب، دولت باید متوجه شود که لایحه همپوشانی باید با الزامات سازمان تامین اجتماعی مطابقت داشته باشد و عنوان 1401 همپوشانی را در نظر بگیرد.

علی دهگان کیا، رئیس کانون بازنشستگان نیز گفت: هرگونه تغییر در لایحه همسان سازی دائمی مستمری ها باید در راستای خواسته های سازمان تامین اجتماعی باشد. ما از مجلس و دولت می خواهیم که بدون در نظر گرفتن مطالبات تامین اجتماعی و سهم منابع مناسب سازی، همسان سازی را تصویب نکنند. لایحه همسان سازی دائمی دولت قبل در خصوص پرداخت مطالبات تامین اجتماعی بود که به دلیل مخالفت جمعی از نمایندگان مجلس با تصویب آن و تمایل رئیس جمهور برای تهیه لایحه جدید به تصویب نرسید. در لایحه جدید باید پرداخت مطالبات به منظور تعدیل و تداوم اجرای آن لحاظ شود تا تامین اجتماعی بتواند در سال های آینده تعدیل را ادامه دهد.

به گفته وی، اگر سال 1401 اولین سال اجرای قانون همسان سازی دائمی حقوق بازنشستگان است، امسال باید 160 هزار میلیارد تن برای تامین اجتماعی در نظر گرفته شود تا 120 هزار میلیارد تن برای مناسب سازی هزینه شود. البته لازم به ذکر است که سازمان تامین اجتماعی در سال 1401 کسری 149 هزار میلیارد تن منابع داشته است که به سه منبع مناسب سازی، سه درصد سهم دولت از حق بیمه کارگران و 26 بیمه عامل قانون برمی گردد. که وظایف آن باید توسط تامین اجتماعی انجام شود. در نتیجه کمبود منابع سازمان مشکلی جدی و پرهزینه است که در صورت عدم رسیدگی در لایحه انطباق، چارچوب آن را متزلزل خواهد کرد.

سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین طلبکاران دولت است
هادی شوکت فعال کارگری در گفت و گو با نام ها در خصوص همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت: طبق آمار رسمی خط فقر در ایران حداقل 10 میلیون و طبق آمار غیررسمی 13 میلیون است. همان منبع رسمی نیمی از جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و طبقه کارگر و بازنشستگان آسیب پذیرتر هستند.

وی گفت: در بین کارگران کشور، کارگران و بازنشستگان بیمه وضعیت بدتری دارند. به خصوص بازنشستگانی که به سن بلوغ رسیده اند که علاوه بر هزینه های زندگی و درمان، مسافرت بیشتری می کنند.

این فعال اقتصادی گفت: این اقشار که به گفته مسئولان امیدوار به یکسان سازی حقوقشان بود، اکنون به دلیل تداوم بدهی دولت به تامین اجتماعی از یکسان سازی محروم هستند. زیرا بدهی مانع از جذب تامین اجتماعی می شود.

شوکت گفت: لایحه یکسان سازی حقوق بازنشستگان از دولت قبل به مجلس تقدیم شد، اما به دلایل زیادی علیرغم وعده های فراوان به تصویب نرسید. امسال نیز در بودجه 1401 در خصوص توزیع بودجه تامین اجتماعی پیش بینی نشده است که به معنای بی توجهی به سهم این سازمان است. دولت بیش از 100 هزار میلیارد تن تامین اجتماعی بدهکار است و متاسفانه عدم پرداخت این بدهی مشکلاتی را برای این سازمان ایجاد کرده است که قربانیان نهایی آن کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی هستند.

وی گفت: کارگرانی که سال ها زحمت کشیده اند تا در دوران بازنشستگی احساس راحتی کنند اما با شرایط اقتصادی و بیماری های مختلف سنی مواجه هستند که حقوق بازنشستگی ناچیز آنها حتی بخشی از این هزینه ها را پوشش نمی دهد.

وی گفت: به دلیل این وضعیت اخیرا تجمعات اعتراضی توسط تامین اجتماعی و مستمری بگیران در سراسر کشور برگزار شده است. تداوم اینگونه تجمعات در شأن کشور نیست و باید برای رفع مشکلات خانگی و اقتصادی این قشر تدابیری اندیشید.

تعلل نمایندگان در تساوی
همچنین سید حسن هاشمی رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگی کارگران اصفهان با اشاره به کاهش قدرت خرید بازنشستگان به نام ها گفت: افزایش تورم منجر به کاهش شدید قدرت خرید این مرکز شده است. گروه

وی با تاکید بر جامعه بزرگ بازنشستگان کشور گفت: شهر اصفهان به تنهایی علاوه بر سایر شهرستان های استان 165 هزار بازنشسته دارد و این قشر در این شرایط نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند که متاسفانه هنوز اینگونه نیست. .

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگی کارگران استان اصفهان افزود: پیش بینی می شد لایحه یکسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و اجتماعی در دولت قبل به تصویب مجلس برسد. اما لایحه دولت که در نیمه اول مردادماه تقدیم مجلس شده بود، رد شد. آنچه در حال حاضر در حال تصویب است افزایش حقوق مستمری بگیران لشکری ​​و کشوری است که از بودجه دولتی استفاده می کنند اما هنوز برای مستمری بگیران تامین اجتماعی که جیب دارند اقدامی صورت نگرفته است.

هاشمی یادآور می شود: در حالی که سال گذشته چنین لایحه ای در مجلس مطرح شد و امسال باید این همسویی انجام می شد، اما متأسفانه امسال نه تنها این موضوع اجرایی نشد، بلکه به دلیل تاخیر و خروج لایحه از مجلس برای نامشخص بودن. به دلایلی این موضوع برای سال آینده نیز حل نشده است و بارها نامه‌ها و درخواست‌های زیادی از سوی نمایندگان اتحادیه‌های صنفی و انجمن‌های مربوطه مبنی بر این تعدیل صورت گرفته که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان می کند: این بی توجهی ها در شرایطی اعمال می شود که افزایش بی رویه قیمت کالاها امروز بازنشستگان را به آسیب دیده ترین قشر جامعه تبدیل کرده و به مرور زمان امکانات مالی آنها افزایش یافته و به فقر بیشتری دچار شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید