آیا حقوق رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته تغییر می کند؟

آیا حقوق رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته تغییر می کند؟

در نظام آموزشی و سایر بخش‌های دولتی، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند به همه کارکنانی که به هر دلیلی بازنشسته می‌شوند، مبلغی را به عنوان غرامت محاسبه و پرداخت کنند، بر اساس سوابق کاری، سخت‌کوشی، یعنی حق الزحمه برای خیلی‌ها بسیار مهم است. معلمانی که در حال بازنشستگی هستند و در بسیاری از موارد آینده خود را پس از بازنشستگی بر اساس این جایزه برنامه ریزی می کنند. از آنجایی که مستمری دریافتی هزینه های نگهداری و درمانی آنها را که قطعا در این سن نیاز بیشتری خواهند داشت را پوشش نمی دهد، بنابراین دریافت این پاداش برای آنها نقش حیاتی خواهد داشت.

بر این اساس، در حالی که 14 ماه از بازنشستگی معلمان بازنشسته در سال 1401 می گذرد، اما همچنان پاداش پایان خدمت و اعمال رتبه در فیش های حقوقی آنان در پیچ و خم وعده ها، تاخیرهای طولانی مدت در پرداخت مطالبات و حقوق معلمان همیشه ثابت است این یکی از معضلاتی است که معلمان به آن معترض هستند و گاهی برای رسیدن به این مطالبات تجمعاتی در مقابل مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.
به گفته رضا مراد صحرای، در حال حاضر حدود 50 هزار نفر از بازنشستگان سال 1401 یعنی چهارده ماه پس از بازنشستگی همچنان در انتظار پرداخت پاداش پایان خدمت خود هستند. 31 آبان وزیر آموزش و پرورش گفت: به طور کلی پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش 21700 میلیارد تومان است و دولت نمی تواند آن را یکجا پرداخت کند و تاکنون شش هزار میلیارد تومان آماده است و بلافاصله این رقم ارائه می شود. ما جوایز را می دهیم کارشناسی این موضوع تمام شده است و پس از پرداخت آن، دولت یک روز معطل نمی کند و پاداش بازنشستگان را پرداخت می کند.

همچنین علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز چندی پیش با بیان اینکه چرا 30 درصد پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته واریز نشده است، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش قول داده است که واریز وجه مورد نیاز را انجام دهد. اعتبار 30 درصدی از پاداش پایان خدمت دفتر معلمان بازنشسته در سال 1401 تخصیص و به خزانه واریز شد اما تا 17 آذر این اتفاق نیفتاد و آموزش و پرورش و آموزش و پرورش تلاش زیادی برای تخصیص این اعتبار از برنامه و بودجه دارند. سازمان بودجه و شرمنده معلمانی هستیم که 14 ماه پس از بازنشستگی بازنشسته شده اند، هنوز پاداش خود را دریافت نکرده اند، تمام مزایای این افراد باید تا پایان سال تسویه شود.

در شرایطی که همچنان وضعیت پرداخت مزایای معلمان بازنشسته مشخص نیست، موضوع دیگر پرداخت حقوق آنان بر اساس رتبه تعیین شده است. به گفته معلمان بازنشسته در حالی که احکام رتبه بندی آنها از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر و رتبه ها مشخص شده است، سازمان بازنشستگی حقوق ها را بر اساس رتبه تعیین شده افزایش نداده است.

مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری تیرماه امسال اعلام کردند که اجرای رتبه بندی 63 هزار معلم بازنشسته در سال 1400، 51 هزار معلم بازنشسته در سال 1401 و 80 هزار نفر در سال 1402 حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برنامه – بودجه. سازمان به مدت دو ماه متعهد شده است در آینده کل مبلغ را جمع آوری خواهد کرد تا رتبه بندی معلمان بازنشسته تا قبل از شهریور ماه انجام شود. با وجود این وعده تا به امروز خبری از اجرای رتبه معلمان بازنشسته در فیش های حقوقی نیست.

در این شرایط رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش از پیگیری پرداخت پاداش بازنشستگی به مستمری بگیران آموزش و پرورش خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه قول داد به زودی مشکلات را حل کند.

وی درخواست پرداخت مزایای مستمری بگیران آموزش و پرورش را داد. خواهش می کنم مثل من خواهان پرداخت دائمی پاداش به مستمری بگیران آموزش و پرورش باشید. من در کنار مستمری بگیران هستم و بارها از رئیس سازمان برنامه بودجه خواسته ام که متوجه این موضوع شوند، آنها مشکلاتی دارند که قابل درک است و قول حل این مشکل را به زودی داده اند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی معلمان نیز اعلام کرد که مرحله اول رتبه بندی در مرحله نهایی است و تمامی ایرادات بررسی شده است.