آیا حقوق شهروندی بی حجاب و با حجاب را نمی دانید؟

آیا حقوق شهروندی بی حجاب و با حجاب را نمی دانید؟

حمیدرضا خالدی: تنها چند روز پس از انتشار لایحه جدید عفاف و حجاب که یکی از بندهای آن بی‌خبری به زنان و دختران باحجاب بود، ویدیویی عجیب در فضای مجازی برای جلوگیری از حجاب زنان محجبه پخش شد. ورود به پارک چمران کرج واکنش های زیادی را در فضای مجازی و مسئولان در پی داشت. در پی تعطیلی چندین واحد صنفی و فروشگاهی در سراسر کشور برای ارائه خدمات به زنان محجبه، بسیاری از کاربران، شهروندان و کارشناسان فضای مجازی این ممانعت را سهل انگارانه و خلاف حقوق شهروندی اعلام کردند. این در حالی است که چند روز پیش مفاد قانون جدید حیا و حجاب منتشر شد که در آن تاکید شده بود ابتدا به صاحبان مشاغل و مغازه هایی که به افراد غیر حجابی رسیدگی می کنند تذکر داده می شود و در صورت تکرار واحدشان پلمب می شود. اما اکنون در اقدامی عجیب ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده که در آن در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) ورود زنان محجبه به پارک چمران کرج ممنوع شده است. خبری که باعث شد گروهی از کاربران فضای مجازی او را در حمایت از زنان محجبه محکوم کنند. اما این ماجرا در عرض چند ساعت چنان پر سر و صدا شد که تعدادی از مسئولان کرجی را به واکنش واداشت. سعید جابری انصاری دبیر شورای اطلاع رسانی و مدیریت روانشناختی اقلیم استان البرز از جمله مدیرانی بود که از شورای اسلامی و انقلاب کرج خواست تا در اسرع وقت نسبت به این حادثه واکنش نشان دهد.

لایحه ای که تبدیل به معیار و معیار شده است!

وی همچنین با اشاره به صدور لایحه جدید عفاف و حجاب و پیش بینی مجازات های قانونی برای افرادی که مرتکب اعمال خلاف حقوق عمومی جامعه می شوند، به سخنان نماینده ولی فقیه در استان البرز نیز اشاره کرد. وی درباره حجاب و عفاف گفت: بر اساس ماده 10 قانون جدید عفاف و حجاب، اگر شخصی در اماکن عمومی یا معابر حجاب داشته باشد یا با الفاظ و حرکاتی که با حیثیت و حیثیت او مغایرت دارد به پوشش زن توهین کند، در علاوه بر مجازات مقرر در ماده 619 قانون مجازات اسلامی، کتاب پنجم مجازات ها و مجازات های بازدارنده، محرومیت از حقوق اجتماعی پایه هفتم یا یکی از مجازات های تکمیلی ماده 23 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است. به عمل انجام شده انتظار می رود شورای انقلاب کرج و متولیان امر اماکن عمومی و پارک های سطح شهر پاسخ روشنی به ظاهر این رفتار در خدمت شهدا بدهند. کرج تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.» اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، مریم گرمانی صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز در واکنش به این ماجرا گفت: پس از حادثه ای که در پارک بانوان رخ داد و تاثیرات مخربی در شبکه های اجتماعی برجای گذاشت، شهرداری خواهشمند است مطالعات دقیق انجام شود.تصاویر دوربین های مداربسته پارک و فیلم های موجود را بررسی کنید و متخلفان را شناسایی کنید. رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج افزود: در صورت اطلاع از صحت موضوع، برکناری رهبر خاطی کافی نیست و باید به کمیته انضباطی معرفی و با آن برخورد شود. موضوع تکرار نمی شود.»

نقض حقوق شهروندی

اما چهره حقوق شهروندی در این داستان چیست؟ آن طور که کاربران فضای مجازی ادعا می کنند، آیا این رفتار می تواند نقض حقوق شهروندی تلقی شود؟ دکتر حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس در این زمینه معتقد است: «اصولاً این تبعیض ها با سیاست های رسمی ایجاد می شود. کسانی که اعلام می کنند؛ بدحجابی از دریافت خدمات اجتماعی منع می شود. مسلم است که در چنین شرایطی طرف مقابل نیز واکنش نشان خواهد داد».

وی درباره تحولات جامعه ایران گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه ایران دستخوش تغییرات مهمی شده است. گروه های جدیدی به وجود آمده اند که مطالبات جدیدی دارند اما متأسفانه مسئولان یا آن ها را نمی بینند یا ترجیح می دهند نبینند و نشنوند.

اگرچه چنین تعاملاتی برای جامعه مبتنی بر دموکراسی فال خوبی ندارد. زمانی که جامعه ما ترکیب ساده ای داشت، مقامات سنتی مانند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها تداوم خانواده ها را تضمین می کردند.

اما اکنون با شهرها و کلان شهرهایی مواجه هستیم که از این تغییرات عبور کرده و وارد عصر جدیدی شده اند. جامعه ای هوشمند که به رفتار مسئولان و احزاب مختلف واکنش نشان می دهد».

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کارکنان باید انتخاب کنند که در کار با این جامعه از روش گفت و گو و تعامل استفاده کنند یا رویکرد قهری و سلبی. وی گفت: اگر قرار است قدرت جامعه در نظر گرفته شود باید بپذیریم که اینگونه مشکلات با دستورات و اقدامات قهری حل نمی شود و مردم را مجبور به اطلاع رسانی نمی کنند. جاگرمی افزود: در حادثه پارک چمران در تضییع حقوق شهروندی شکی نیست اما احتمالاً این اقدام فردی و خودسرانه بوده است. یعنی مامور یا عوامل این پارک برای برخورد با آدم بدها این کار را کردند. اما در هر صورت این سوال می تواند تاییدی بر این باشد که چنین رفتاری از طرفین تنها به تقابل مردم منجر می شود!

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید