حاکمیت مردم و حقوق ملت/ حمایت از حقوق شهروندی شعار نیست

حاکمیت مردم و حقوق ملت/ حمایت از حقوق شهروندی شعار نیست

وزارت دادگستری به مدت یک سال با دولت مردمی، حفظ حقوق شهروندان، چه ایرانی در کشور باشند و چه کسانی که از وطن دور هستند، فقط یک شعار نیست. وزارت دادگستری در توسعه عدالت و رعایت تعهدات قانونی خوش می درخشد و تلاش برای رعایت و صیانت از حقوق شهروندی در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی موضوعی است که سرلوحه اقدامات این وزارتخانه بوده است. از عدالت

تدوین لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور، حمایت اجتماعی از قربانیان جرم و کمک مالی به بزه دیدگان از طریق پرداخت غرامت و خسارت بر اساس احکام مربوط، گسترش روابط حقوقی و قضایی، امضای قراردادها، موافقت‌نامه‌ها، سازش‌ها و قراردادهای قضایی با سایر دولت‌ها. هدایت فرآیند بررسی و مدیریت گزارش های ایران و سایر کشورها با همکاری سایر نهادهای ذیربط در زمینه فساد اداری از جمله نهاد ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، نظارت مستمر بر بازار، تسریع در رسیدگی به تخلفات در مجرمان. شعب و افزایش گشت های مشترک نهادهای کیفری برای حفظ حقوق، توسعه اقتصادی مردم و ثبات و آرامش بازار، تشکیل دفاتر استانی مربوطه برای احقاق حقوق کودک و همکاری قوای سه گانه در پیگیری و پاسخگویی به خواسته ها و خواسته های مردم نشانه اصلی است و وزارت دادگستری

طرح دولت سیزدهم برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور

یکی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم حمایت حقوقی و قضایی از ایرانیان خارج از کشور به عنوان ظرفیت بالقوه برای توسعه علمی و اقتصادی کشور است و در همین راستا رئیس اولین جلسه شورای عالی امور از ایرانیان خارج از کشور، وزارت دادگستری به عنوان متولی کارگروه حقوقی و قضایی آن شورا، موظف شد «لایحه ای جامع برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور تهیه کند».

تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور به منظور حمایت از حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور توسط وزارت دادگستری در دولت سیزدهم انجام شد. این طرح بر اساس سیاست های مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و نگارش شده تا زمینه ساز رشد و دستاوردهای عالی کشور و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در عرصه های علمی، فناوری باشد. ، اقتصاد، سرمایه گذاری و به اصطلاح و پیشنهاد مذکور در حال حاضر در کمیته سیاستگذاری و دفاعی دولت در دست بررسی و تصمیم گیری کارشناسی است

انتقال محکومین و استرداد مجرمین

البته در راستای حفظ حقوق ایرانیان خارج از کشور، حقوق ایرانیانی که در زندان های کشورهای دیگر به حبس محکوم می شوند در حال پیگیری است و در این راستا وزارت دادگستری همکاری های حقوقی و قضایی را با سایر کشورها گسترش داده است. بازنگری در موافقتنامه های دوجانبه انتقال محکومان با کشورها و موافقتنامه های معاضدت حقوقی در پرونده های مدنی و استرداد مجرمان با کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفت و فتح احمدی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: این وزارتخانه چهار قرارداد «انتقال محکومین» برای انجام دیپلماسی قضایی، «استرداد مجرمان»، «معاونت حقوقی در پرونده‌های کیفری» و «معاونت حقوقی در پرونده‌های مدنی و تجاری» با کشورهایی که ایرانی‌های بزرگ و آن‌ها هستند، امضا کرده است. پیگیری ها و رایزنی های دولت مردمی طی سال گذشته منجر به انتقال 161 ایرانی شده است. زندانیان تایلند، گرجستان، ارمنستان، ژاپن، عراق و آذربایجان در ایران، در عملکرد یکساله دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه دولت قبل 20 درصد افزایش را نشان می دهند.

تشکیل کمیسیون تسلیم محکومان و کمک به خانواده های محرومان از آزادی

علاوه بر آنها، کمیسیونی برای انتقال محکومان در وزارت دادگستری تشکیل شده و در چارچوب دیپلماسی قضایی، حمایت از خانواده های محکومان ادامه دارد و به گفته معاون حقوق بشر و بین الملل وزیر دادگستری. روابط، تمرکز این وزارتخانه بر انتقال محکومان است.

در سال های اخیر تا پایان سال 1400 حدود 1698 زندانی ایرانی از کشورهای همسایه به کشور منتقل شده اند که رایزنی برای انتقال تعدادی دیگر از محکومان در دستور کار قرار دارد.

وزارت دادگستری و تقویت دیپلماسی قضایی

وزارت دادگستری در مفهوم وسیع‌تر و بر اساس قانون، موظف به امضای معاهدات، موافقت‌نامه‌ها، سازش‌ها و قراردادهای قضایی با سایر دولت‌ها، اقدام در جهت احقاق حقوق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور و کمک‌های حقوقی به اتباع ایرانی مقیم است. در سایر کشورهای جهان در یک سال اخیر در نتیجه فعالیت های صادقانه و جهادی دولت سیزدهم اقدامات موثری در جهت تقویت دیپلماسی حقوقی قضایی صورت گرفته است.

تقویت دیپلماسی حقوقی و قضایی با جمهوری تاجیکستان، عراق، ارمنستان و حضور مقامات این کشورها در ایران از جمله اقدامات وزارت دادگستری در یک سال اخیر و همچنین حضور وزیر دادگستری است. در نهمین مجمع کشورهای عضو کنوانسیون مبارزه با فساد در شرم الشیخ مصر نیز اقدامی در راستای گسترش همکاری های بین المللی است.

مجازات ها و حمایت از حقوق اقتصادی شهروندان

علاوه بر نگاه اقتصادی به نوسانات بازار، واقعیت این است که نتیجه همه این اقدامات اقتصادی بر توده مردم تاثیر می گذارد و مهم این است که توده های خانواده های ایرانی چقدر بزرگ یا کوچک می شوند. در این راستا در یک سال اخیر دولت اقدامات گسترده ای را برای حضور فعال و مستمر و نظارت بر بازار انجام داده است.

تعزیرات حکومتی ارگان ویژه ای برای رسیدگی به تخلفات اقتصادی، تجاری و بهداشتی است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهمیت دولت در مقوله ساماندهی بازار، باز هم انتظارات مسئولان و توقعات مردمی است. باعث شد نام جریمه ها برای ساماندهی بازار باشد.

افزایش گشت های مشترک بازپرسی جنایی، تسریع در رسیدگی به تخلفات در شعب تعزیرات و اجرای احکام و تصمیمات، تسهیل دسترسی افراد به سامانه ثبت شکایات 135 و تأیید مراجع با توجه به افزایش اختیارات تعزیرات حکومتی برای ساماندهی بازار که نشان دهنده تلاش وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی در این زمینه است.

گزارش کامل فعالیت یکساله سازمان جنایتکار حکومت با حکومت خلق را اینجا بخوانید.

حمایت از حقوق اجتماعی قربانیان جرم و کمک مالی به قربانیان

وزارت عدلیه برای حمایت از حقوق اجتماعی قربانیان جرایم و کمک مالی به قربانیان با پرداخت دیه و غرامت بر اساس مقررات مربوط در یک سال با حکومت مردمی اقدامات مؤثری انجام داده است.

طبق قانون، قتل، جراحت یا جراحت بر عهده حکومت اسلامی است و حاکم اسلامی برای آن جراحات مجازات اعدام را به مردم می پردازد. طبق قانون؛ در مواردی که با وجود پیگیری قضایی و انتظامی قاتل و ضارب مجهول بوده و در مراحل قانونی شناسایی نشده باشند، حکومت اسلامی موظف است دیه مقتول و مجروح را بپردازد و احتمال ناآرامی اجتماعی وجود داشته باشد. پدر و مادر متوفی باید مبلغی را بپردازند که می توانند قصاص کنند ولی قادر به پرداخت آن نیستند که در این صورت مهریه نیز از بیت المال پرداخت می شود.

علاوه بر این پرونده ها، چندین پرونده دیگر تحت عنوان کمک به قربانیان نیز در اختیار کسانی قرار می گیرد که احکام مالی دارند و معسر هستند.

بر اساس اعلام علی فرهادی معاون وزیر دادگستری و حقوقی در سال 1400، وزارت دادگستری به 1801 نفر 457 میلیارد تومان مهریه از بیت المال پرداخت کرده که از این تعداد 672 فقره مربوط به قتل و 1129 فقره مربوط به قتل بوده است. صدمه..

فرهادی گفت: در سال 1400 نسبت به سال قبل بیش از 102 درصد افزایش پرداختی داشتیم و این نشان می دهد که دولت با همه مشکلات اقتصادی در سال 1400 بیش از دو برابر بیشتر از بیت المال پول اختصاص داده است. برای پرداخت دیه افراد بیشتری در این پرداخت ها گنجانده شدند.

این وزارتخانه با حرکت به سمت سیاست‌های دولت الکترونیک، پرونده‌های اجرایی پرونده‌های مهریه در حوزه رسیدگی و پرداخت زیان دیدگان را نیز کامپیوتری کرده تا دسترسی مردم را تسهیل کند.

وزارت عدلیه و حمایت از حقوق کوکان

مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک نهادی زیر نظر وزارت دادگستری است که مسئولیت امور مربوط به اجرای مفاد کنوانسیون و وظیفه نظارت و تهیه و ارسال گزارش های دوره ای آن را بر عهده دارد.

تدوین طرح‌ها و برنامه‌های ارتقای حقوق کودکان و احترام به شخصیت آنها، نظارت و ارزیابی رعایت حقوق کودکان در سطح ملی، ارائه نظرات مشورتی در مورد قوانین، مقررات، رویه‌ها و برنامه‌های مرتبط با حقوق کودکان در سازمان‌ها و موسسات غیردولتی در سطح ملی. و سازمان های پیشنهاد دهنده اصلاح قوانین و آئین نامه های موجود و تهیه پیش نویس قوانین جهت ارائه به شورای هماهنگی و تهیه گزارش ملی حقوق کودک با همکاری و مشارکت سایر نهادها و ارگان های ذیربط مطابق قوانین مربوطه و توسط – قوانین پس از تصویب شورای هماهنگی از جمله وظایف و اختیارات نهاد ملی کنوانسیون حقوق کودک اعمال می شود.

ایجاد دفاتر مربوطه حقوق کودک استانی و برگزاری دوره های آموزشی با همکاری قوه قضائیه، برگزاری پنج سمینار آموزشی برای ضابطان حقوق کودک از اقدامات این وزارتخانه در زمینه نظارت و ارزیابی و سیاست گذاری در حوزه حقوق کودک در سال اول است. از حکومت مردم

هماهنگی قوای سه گانه در پاسخ به مطالبات و مطالبات مردم

وزارت دادگستری مسئول هماهنگی بین قوای سه گانه برای اجرای اصل 160 قانون اساسی است و وزیر دادگستری مسئول کلیه امور مربوط به روابط قوه قضائیه، مجریه و مقننه است.

امضای تفاهم نامه سه جانبه بین معاون اول قوه قضائیه، معاون اول شورای اسلامی و وزیر دادگستری در زمینه تعامل و همکاری در پیگیری و پاسخگویی به مطالبات و درخواست های مردم برای اولین بار در دولت سیزدهم و برای مطالبات رهبر معظم انقلاب و دستورات و وعده های رئیس جمهور مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید