حمایت یا نقض حقوق شهروندی؟

حمایت یا نقض حقوق شهروندی؟

روز جدید : لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح افسران نیروهای مسلح در صورت لزوم به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به زودی تقدیم جلسه علنی مجلس می شود که یکی از پاسخگوترین حساب ها بود. در سالهای گذشته. لایحه ای که بسیاری آن را یک شمشیر دولبه می دانند که در صورت تصویب، هم حمایت بهتری از حقوق شهروندی و هم مجوزی برای پایمال شدن آن خواهد بود. هرکدام حتی در ماه‌ها و روزهای اخیر ابعاد نگران‌کننده‌ای داشته‌اند و نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت. از تیراندازی و گشت زنی تا خانواده ها در پارک پردیسان به بهانه تماشای حجاب تا مرگ مامور پلیس به دست افراد شرور استان فارس به دلیل استفاده نکردن از سلاح.

بسیاری از منتقدان این لایحه بر این باورند که این قانون، در حالی که می تواند به مقامات مجری قانون و امنیتی در مقابله با متخلفان با حمایت و اقتدار بهتر کمک کند، اما شواهد زیادی دال بر نقض حقوق شهروندی دارد.

روز گذشته در موارد فوری متن کامل لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط افسران نیروهای مسلح منتشر شد و به احکام و موارد استفاده قانونی از سلاح اشاره شد. به این بهانه این لایحه را بررسی خواهیم کرد.

قانون فعلی چه می گوید؟

قانون فعلی استفاده از سلاح قدمت چندانی ندارد و آخرین بار در 18 آذر 94 به تصویب رسیده است اما در شهریورماه 1395 دولت حسن روحانی لایحه اصلاح قانون را به مجلس دهم فرستاد که به کمیسیون امنیت ملی رفت. سیاست خارجی و سکوت. اما پس از انتخابات مجلس یازدهم، این لایحه مجددا در سال 1399 در دستور کار قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، لایحه دولت قبل در اواخر پاییز سال 1400 اصلاح شد.

اما در حال حاضر محدودیت استفاده از سلاح توسط ماموران نیروی انتظامی در این زمینه چقدر است و این قوانین باید چه تغییراتی ایجاد کند؟

در ماده 1 قانون فعلی آمده است: «حمل و استفاده از سلاح توسط نیروهای مسلح». شامل ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح وزارت اطلاعات است.

طبق ماده 2 آن قانون، افسر مسلحی که حق تیراندازی دارد باید شرایطی داشته باشد که بتواند اعمال خود را توجیه کند. اول اینکه از سلامت جسمی و روحی متناسب با ماموریت محوله برخوردار باشد و دوم اینکه مطابق با ماموریت های محوله آموزش های لازم را دیده باشد. ثالثاً تسلط کامل بر استفاده از سلاح هایی که در اختیار وی قرار می گیرد و در نهایت آشنایی کامل با قانون و مقررات مربوط به استفاده از سلاح. لازم به ذکر است کارکنانی که طبق مقررات این قانون از سلاح استفاده کنند، مسئولیت کیفری و مدنی نخواهند داشت.

در ماده 3 این قانون آمده است: افسر مسلح در مواردی می تواند از سلاح خود استفاده کند که ابتدا باید در برابر شخصی که با سلاح سرد یا گرم به او حمله کرده است، از خود دفاع کند. دفاع از خود امکان پذیر نیست.

اگرچه این قانون در مواردی مانند حفاظت از تأسیسات حیاتی (مانند سازمان انرژی اتمی، پالایشگاه ها، فرودگاه ها، نیروگاه های هسته ای، مرکز اسناد ملی)، نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی (ستادهای نیروی انتظامی از قبیل ستاد و ستاد، پاسگاه ها) پاسگاه ها، پایگاه ها و انبارهای سلاح یا مهمات)، تیراندازی برای جلوگیری و مقابله با افرادی که قصد ورود یا خروج از مرز و سرپیچی از اخطارهای کارمندان را دارند باعث بازتر شدن کارمندان شده است، اما در بسیاری موارد دیگر تا این حد مبهم است. که در عمل دست کارمندان برای استفاده از سلاح بسته است.

کدام عناصر در حال تغییر هستند؟

در لایحه فعلی عبارت «افسران نیروهای مسلح» در عنوان قانون به «افسران مسلح» تغییر یافته و علاوه بر نیروهای مسلح، «سایر اشخاصی که قانوناً مجاز به حمل سلاح هستند» باید در مطابق با مقررات جدید قانون استفاده از سلاح. بر اساس پیش نویس دولت، اگر «افراد مسلح به نیروی انتظامی برای حفظ خود» مرتکب جرم شوند، طبق قانون مجازات اسلامی مجازات نمی شوند. همچنین در مواردی که استفاده از سلاح آنها حمایت «قانونی» تلقی شود، نیازی به پرداخت دیه نخواهند داشت. علاوه بر افسران مجری قانون، این لایحه همچنین به صاحبان اسلحه اجازه می دهد تا از سلاح گرم برای محافظت از خود در برابر هر کسی که با سلاح گرم به آنها حمله می کند، چه سرد و چه گرم، استفاده کنند. در این پروژه “برای دستگیری سارقان، راهزنان، گروگان ها، آدم ربایان، باج گیران یا نظریه پردازان توطئه، قاچاقچیان مواد مخدر یا سلاح، قاتلان و کسانی که قصد کشتن، تخریب یا منفجر کردن را داشته اند.” استفاده از سلاح مجاز است.

در لایحه فعلی، عبارت «افسران نیروهای مسلح» به «افسران مسلح» تغییر یافته و علاوه بر نیروهای مسلح، این قانون شامل «سایر افرادی که قانوناً مجاز به حمل سلاح هستند» نیز می شود.

نگرانی در مورد سوء استفاده از سلاح

اگرچه مسئولان می گویند هدف از اصلاحیه مجلس رفع موانع دفاع از خود توسط نیروهای مسلح است، اما این اصلاحیه واکنش هایی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است. کاربران این شبکه ها بر این باورند که واگذاری ارتش به استفاده از سلاح باعث افزایش خشونت این نیروها می شود.

چندی پیش فیلمی از تیراندازی ماموران گشت ارشاد به زوجی در پارک پردیزان تهران به بهانه نامناسب بودن حجاب این زن منتشر شد که واکنش هایی را در پی داشت.

اما برخی نگران هستند که تجمعات مکرر بازنشستگان و معلمان و اعتراضات مختلفی که این روزها به دلیل گرانی ها و مشکلات اقتصادی و بر اساس حقوق شهروندی مندرج در قانون اساسی، علیرغم صدور چنین مجوزهایی برای افراد خاص، در جریان است، خشونت و تخلف است. حقوق شهروندی و حتی آسیب به شهروندان. در این شرایط نه تنها نمی توان از قانون انتظار افزایش امنیت داشت که خود عاملی برای نقض آن خواهد بود.

این سلاح برای تیراندازی نیست

بهمن ماه سال گذشته، انتشار فیلم دلخراشی از کشته شدن یک افسر پلیس در شیراز به دست دو شرور، ماجرای استفاده از اسلحه را دوباره بر سر زبان ها انداخت. همانطور که بسیاری گفتند مرگ این افسر با واکنش هایی همراه بود. چرا در درگیری با این افراد با خفاش از سلاح خود استفاده نکرد و در نتیجه جان باخت؟

البته جواب این سوال برای خیلی ها روشن بود. قانون به قدری دست و پای مأموران را بسته است که همه مأموران انتظامی و استخدامی بارها از جانبازان و درجه داران خود توصیه هایی شنیده اند که «این سلاح برای تیراندازی نیست».

بسیاری از منتقدان لایحه اصلاحات تسلیحاتی استدلال می کنند؛ اگرچه این قانون می تواند به مقامات مجری قانون کمک کند تا با اقتدار بهتر در مقابل متخلفان بایستند، اما شواهد فراوانی مبنی بر نقض حقوق شهروندی وجود دارد.

این اتفاق تلخ ابعاد جدیدی به داستان داد. این بار واکنش ها نه تنها در میان مردم و کاربران فضای مجازی، بلکه حتی در بین مسئولان کشور نیز گسترده بود تا جایی که بسیاری با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی پلیس با محدودیت های قانونی جدی مواجه هستند، خواستار تغییر قانون برای جلوگیری از حوادث تلخ شدند.

این امر البته در استفاده محیط بانان از سلاح گرم علیه قاچاقچیان الوار و شکارچیان غیرمجاز به شکل های دیگری نیز تکرار می شود، به طوری که گاه استفاده از سلاح توسط این ماموران منجر به صدور حکم اعدام آنها و حتی بر اساس آمار منتشر شده در مقاله «در کمیسیون امنیت ملی گفت: در سه سال گذشته 50 افسر نیروی انتظامی به دلیل استفاده از سلاح پاسخگو شده اند.

ضربه های اشتباه

اگرچه تلاش برای افزایش اختیارات پلیس و سایر نیروهای مسلح پس از کشته شدن یک افسر پلیس در استان فارس تشدید شده است، اما برخی نسبت به سوء استفاده ماموران از سلاح هشدار داده اند. با این حال، گاهی اوقات شهروندان به دلیل آنچه “تیراندازی نادرست” توسط ماموران خوانده می شود کشته می شوند. حادثه تیراندازی به پژو 405 در 29 دی ماه امسال یکی از آخرین نمونه هاست. گفته می شود این تیراندازی به دلیل نداشتن مدرک منجر به تعقیب و گریز خودرو شد و در جریان تعقیب و گریز 15 تیر تیراندازی صورت گرفت که منجر به کشته شدن یک کودک هفت ساله و مجروح شدن دختر دیگر خانواده شد.

همچنین در آبان ماه امسال نیز پلیس اهواز به طور تصادفی زن جوانی را در تعقیب سارقان به ضرب گلوله به قتل رساند. با این حال، برخی معتقدند قانون استفاده از سلاح گرم بحث برانگیز است و با این استدلال که گاه مأموران آموزش های لازم برای استفاده صحیح از سلاح گرم را ندیده اند، این سوال را در مورد استفاده یا عدم استفاده از سلاح گرم مطرح می کند.

با وجود همه اینها، بسیاری نگران هستند که تغییر در قانون نگرانی های امنیتی ایجاد نکند و فقط گروه های خاصی را از رفتار خشونت آمیز در جامعه محافظت کند. با این حال، به نظر می رسد که توانمندسازی پلیس و سایر افسران برای همکاری با مجرمان در سطح مجرمان یا قاچاقچیان نیازی به تغییر قانون ندارد، بلکه می تواند بر مهارت ها و تجهیزات افسران مجری قانون تمرکز کند.

دیدگاهتان را بنویسید