علم الهادی: مشهد گردشگر و شهروندی ندارد. زائر و مجاور/ توریست با شهرهای میراثی پیوند خورده است، مشهد جای این جور چیزها نیست.

علم الهادی: مشهد گردشگر و شهروندی ندارد.  زائر و مجاور/ توریست با شهرهای میراثی پیوند خورده است، مشهد جای این جور چیزها نیست.

روز جدید امام جمعه مشهد خطاب به خادمان نزدیک حاضر در این همایش گفت: خادم امام رضا افتخار شما در عرصه زندگی و رستگاری آخرت است که پیشه و کار شماست.

امام جمعه مشهد گفت: تمام تفاوت مشهد با شهرهای دیگر این است که گردشگر و شهروندی در آن حضور ندارد. مشهد زائر و مجاور دارد. توریست با شهرهایی همراه است که دارای مراکز تفریحی و میراث فرهنگی هستند. مشهد جای این چیزها نیست. بنابراین در مشهد گردشگر نداریم.

امروز بیست و چهارم شهریور ماه آیت الله سید احمد علم المهدی در همایش «در محضر امام مهربانی» که با حضور 1500 نفر از مسئولان در جوار مرقد امام در مجتمع آیه های مشهد برگزار شد. رضا (ع) از شهرداری و مدیریت شهری مشهد قدردانی کرد. معتقدم علیرغم اینکه وظیفه اصلی و ذاتی این نهاد خدمت رسانی به شهروندان و ساکنان شهر است با طرح ها و برنامه های خود در عرصه خدمت رسانی به زائران پیشگام شده است اما طبق برنامه شهردار مشهد و سیاست های اعضای شورای شهر، این نهاد به عنوان نهادی در خدمت زائران برنامه های متنوعی دارد.

وی افزود: در گذشته زمانی که صحبت از شهرداری و نهادهای مرتبط با آن می شد، برنامه ها و خدمات شهری ارائه شده توسط این نهاد به ذهن خطور می کرد و ماموریت اصلی آن در مدیریت شهری خلاصه می شد، اما در حال حاضر شهرداری و شهرداری مشهد خادمی هستند. امام رضا (ع) از وظایف اصلی ایشان است.

امام جمعه مشهد خطاب به خادمان نزدیک حاضر در این همایش گفت: افتخار شما به عنوان خادم امام رضا (ع) در عرصه زندگی و نجات آخرت است که پیشه و شغل شماست. در حال حاضر به دلیل خدمات ارزنده ای که این موسسه در امر پذیرایی از زائران انجام داده است، این افتخار نصیب شما گردیده است.

وی خطاب به حضار ادامه داد: در هر مقامی که باشید، اگر خالصانه به زائران امام رضا (ع) خدمت کنید، همکار امام خواهید شد. در میان همه ائمه (ع) فقط از امام هشتم به عنوان امام رئوف یاد شده است. رافت امام رضا (علیه السلام) از پذیرایی از زائرین و خدمتگزاری به آنان بسیار قدردانی کرد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: نمی‌توانیم در این شهر ادعای همجواری با امام رضا (ع) داشته باشیم و در عین حال به آن حضرت خدمت نکنیم. اگر کسی در آن شهر نزدیک است، از زائران به نحو شایسته پذیرایی و خدمت کند.

مشهد شهر امام رضا (ع) است و اهالی آن شهروند نیستند بلکه همسایه، همسایه یا مستأجر امام رضا (ع) محسوب می شوند.

وی افزود: در مشهد هم شهروند نداریم. هیچکس نمی تواند در این شهر ادعای شهروندی کند. مشهد شهر امام رضا (ع) است و هرکس در این شهر زندگی کند همسایه، همسایه یا مستأجر امام رضا (ع) محسوب می شود. اولین کسی که این شهر را بنا کرد امام رضا (ع) بود. قبل از امام رضا (ع) در اینجا دو روستا به نام‌های نوگان و سناباد وجود داشت و در بین این دو روستا باغی به نام حمید بن کهطبه وجود داشت. امام هشتم از صحرا وارد نیشابور شد و از نیشابور به خلج و از آنجا به جاده سرحس و سپس مرو رفت. این باغ هنگام عبور از حلاج به سمت فرحس مورد توجه امام قرار گرفت.

علم الهادی می گوید: در وسط این باغ گنبدی وجود داشت که در آن زمان به قبه هارونیه معروف بود، اما در اصل این گنبد متعلق به ذوالقرنین بود. حضرت هنگام عبور از این باغ آن را خرید. سپس از آنجا به فرحس و از آنجا به مرو حرکت کردند. بنابراین این شهر توسط امام رضا (علیه السلام) تأسیس شد و شهر متعلق به امام رضا (ع) است. این باغ از شمال سن‌الانگلب تا مسجد گوهرشاد بود. پس هر چه بر آن افزوده شود متعلق به امام رضا (علیه السلام) است و این شهر هر چه آباد کند همان شهر امام رضا (علیه السلام) است.

وی گفت: به مدیر کل خراسان رضوی گفتم حق ندارند برای رتبه هتل از مسافران هزینه بگیرند. اینجا مال امام رضا (ع) است و مسافر مهمان اوست. تاکید کردم فقط حق خدمت می توانید بگیرید نه حق اقامت. وقتی ملک و زمین مال امام رضا (ع) است نمی توانید برای آنها اجاره بگیرید. شما در ملک امام رضا(ع) ساختمان ساخته اید ولی مالک زمین نیستید. شما فقط مستاجر امام شده اید و حق ندارید از مردم به عنوان مسکن پول بگیرید. فقط تحت عنوان مدیریت خدمات می توانید از مهمانان هزینه دریافت کنید.

امام جمعه مشهد افزود: پاکبانی که در مشهد فعالیت می کند با پاکبان شهرهای دیگر متفاوت است. او رفتگر شهر نیست. او رفتگر امام رضا (ع) است. رانندگان اتوبوس نیز میهمانان امام رضا (ع) را جابجا می کنند و شغل عادی ندارند. در حقیقت شما راننده امام رضا (علیه السلام) شده اید و میهمانان او را حمل می کنید که این بالاترین رتبه و مقامی است که به شما داده شده است. امیدوارم مدیریت شهری تمام ابتکارات خود را بر پایه خدمت در محضر امام رضا (ع) قرار دهد.

علم الهادی یادآور شد: با نمازگزاران امام هشتم (ع) معامله نکنید. کرایه تاکسی در ایام زیارت دو برابر می شود. امام رضا (علیه السلام) از این کار ناراحت شد. یک نفر در این پیک زیارتی می تواند چهار تا پنج میلیون بیشتر درآمد داشته باشد، اما وقتی شب به خانه می رود، به خاطر بیماری و انتقال همسرش به بیمارستان باید 6 میلیون خرج کند. اگر امام رضا (علیه السلام) با کسی قهر کند، همین می شود. از آنجایی که امام رضا (ع) رئوف است، بر کسی که این امور را رعایت نکند، عصبانی می شود. اگر در این زیارت بازار گرمی راه اندازی کنید، امام رضا (علیه السلام) جلوی آن را می گیرد و درآمدی که برای آن به دست آورده اید، اثر بدی خواهد داشت.

وی افزود: «بیشتر باید به عنوان پیک زیارت خدمت کنید تا اینکه پول بیشتری کسب کنید.» اگر مشکلی دارید به امام رضا (ع) بگویید تا حل شود. مشکل مالی نه تنها با عزل ارادتمندان امام رضا(ع) حل نمی شود، بلکه بدتر هم می شود. فرهنگ میزبانی با ایمان شروع می شود. باید باور کرد که او خادم و راننده و رفتگر امام رضا (ع) است.

دیدگاهتان را بنویسید