آیا رئیس جمهور عراق امروز منصوب می شود؟ / صدری پیروز میدان می شود یا تیم نوری مالکی؟

آیا رئیس جمهور عراق امروز منصوب می شود؟  / صدری پیروز میدان می شود یا تیم نوری مالکی؟

روز جدید : قرار است مجلس روز شنبه انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند. این یک آزمون کلیدی برای دو اتحاد سیاسی متخاصم است: نجات وطن به رهبری روحانی بانفوذ شیعه مقتدی صدر، و چارچوب هماهنگی مورد حمایت ایران، به ریاست نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق. هر دو ائتلاف به شدت در تلاش برای جلب نظر نمایندگان مجلس هستند تا تعادل را به نفع خود تغییر دهند.

میدل ایست نوشت: «قبل از رای گیری ریاست جمهوری روز شنبه، رقبای سیاسی پیشنهادهایی ارائه می کنند و تهدید می کنند که پروژه های خود را رد می کنند.

قانون‌گذاران مستقل و بلوک‌های کوچک پارلمانی برخاسته از جنبش اعتراضی اکتبر 2019 در حال ظهور به عنوان پادشاهان عراق هستند و می‌توانند به هژمونی سیاسی جناح‌های مورد حمایت ایران پایان دهند.

قرار است روز شنبه جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شود.

این یک آزمون کلیدی برای دو اتحاد سیاسی متخاصم است: نجات میهن به رهبری روحانی بانفوذ شیعه مقتدی صدر، و چارچوب هماهنگی مورد حمایت ایران، به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق.

در ساعات منتهی به نشست برنامه ریزی شده، هر دو ائتلاف به شدت در تلاش هستند تا توجه قانون گذاران را جلب کنند تا تعادل را به نفع خود تغییر دهند.

صدر به دنبال تشکیل دولت اکثریت ملی است. ائتلاف گسترده ای که شامل برخی بلوک های سنی، شیعه و کرد است، اما اجازه نمی دهد جناح های قدرتمند با تهران متحد شوند.

در همین حال، مالکی و متحدانش بر احیای ائتلافی از تمامی نیروهای شیعه متمرکز شده اند و به دنبال کنترل روند تشکیل دولت و متحد کردن بزرگترین بازیگران و مردم در یک دولت هستند.

اگر صدر و متحدانش موفق شوند، به نزدیک به دو دهه تسلط نیروهای سیاسی تحت حمایت ایران بر صحنه سیاسی عراق پایان خواهند داد.

او همچنین روندهای سیاسی فرقه ای و قومی را که از سال 2003 دولت عراق را شکل داده و حتی ممکن است باعث فروپاشی آنها شود، به چالش کشید.

یک تحلیلگر سیاسی مستقل عراقی که به دلایل امنیتی از ذکر نامش خودداری کرد، به خاورمیانه گفت: «اگر صدر به پروژه خود ادامه دهد و موفق به تشکیل دولت اکثریت شود، آنها بزرگترین بازنده در نیروی مورد حمایت ایران خواهند بود».

این تحلیلگر افزود: هنوز مشخص نیست که نفوذ ایران در عراق تا چه حد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اما مسلم است که نیروهای تحت حمایت ایران هژمونی خود را در صحنه سیاسی از دست خواهند داد.

“نبرد شدید است. این نیروها به راحتی تسلیم نخواهند شد، بی ثباتی در راه است و نمایندگان مستقل پارلمان، سنی ها و کردها اولین کسانی هستند که بهای آن را می پردازند.”

به حد نصاب رسیدن

شش ماه از شرکت عراق در انتخابات پارلمانی اکتبر گذشته است، اما تشکیل دولت روندی دردناک بود.

هر دو طرف برای تضعیف یکدیگر و اعمال فشار بر یکدیگر از ابزارهای قانونی و غیرقانونی مختلف استفاده کرده اند.

در ابتدا به نظر می رسید که صدر در تلاش برای تشکیل دولت خود است و قانونگذاران رای مثبت دادند.

سپس در ماه فوریه، یک دادگاه فدرال حکم داد که دو سوم قانونگذاران باید برای رسیدن به حد نصاب رئیس جمهور بعدی شرکت کنند که به مالکی و متحدانش کمک خواهد کرد.

از آن زمان، رهبران مدیریت خشم روی یک سوم قانونگذارانی کار کرده اند که ممکن است – یا آنچه مالکی آن را “ضامن حقوق اکثریت” می نامد، وتو کنند.

با توجه به اینکه قرار است جلسه مجلس روز شنبه برگزار شود، همه نگاه ها به این است که چه کسانی می توانند به حد نصاب برسند یا شانس رای گیری را از بین ببرند.

قیس الحزالی، فرمانده گروه مسلح عصائب اهل الحق و یکی از برجسته ترین رهبران چارچوب هماهنگی، پیش بینی می کند که این نشست برگزار نخواهد شد.

او سه شنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “چیزها با هم در تضاد خواهند بود یا اراده را از بین خواهند برد.”

هزالی مدعی است که اکثریت عراقی ها شیعه هستند که گمان می رود 64 تا 69 درصد جمعیت را تشکیل می دهند و برنامه های صدر حق جامعه را برای داشتن ایمان پیشرو به جهت گیری کشور تضعیف می کند.

او گفت که وتو برای تضمین نمایندگی لازم است. ما او را ضامن سوم می نامیم زیرا موفقیت دولت و حق اکثریت را تضمین می کند».

سی رای

اصولاً صدر و چارچوب هماهنگی بر سر اینکه چه کسی حق معرفی نخست وزیر بعدی و تشکیل دولت را دارد با هم رقابت می کنند.

این حق طبق قانون اساسی از زمان انتخابات به بزرگترین جناح پارلمان داده شده است. ائتلاف سائرون صدر با کسب 74 کرسی در پارلمان، با اختلاف به بزرگترین حزب در این حزب تبدیل شد.

در همین حال، جناح های شیعه مورد حمایت ایران که در نظرسنجی های اخیر عملکرد خوبی نداشته اند، با 83 نفر که معتقدند حق تشکیل دولت به آنها داده خواهد شد، هماهنگی دارند.

صدر سعی کرد چندین حزب شیعه را از چارچوب هماهنگی جدا کند، اما ناکام ماند. اما او با تعدادی از بلوک‌های سنی به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و بلوک‌های کردی به رهبری مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان (KDP) متحد شده است.

به گزارش میدل ایست آی، سازمان نجات وطن، معروف به ائتلاف صدر، متشکل از حدود 190 نماینده مجلس است.

ریبر احمد خالد از حزب دمکرات کردستان روز چهارشنبه به عنوان نامزد ریاست جمهوری نجات میهن معرفی شد. محمد جعفر محمد الصدر، سفیر عراق در بریتانیا و پسر عموی مقتدی صدر، نامزد نخست وزیری شد.

هر دو ائتلاف رقیب می گویند برای رسیدن به اهداف خود به قانونگذاران نیاز دارند.

اما تعدادی از رهبران سیاسی آشنا با رویدادهای پشت پرده به Middle East I گفتند که هر دو ائتلاف هنوز به حمایت حداقل 30 قانونگذار مستقل نیاز دارند تا پروژه های خود را بدون مشکل انجام دهند.

بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور باید قبل از نامزدی برای نخست وزیری و تشکیل دولت انتخاب شود.

الصدر برای استقلال مجلس سفلی و فراکسیون های کوچک پارلمانی تلاش می کند تا دو سوم نصاب لازم برای تشکیل پارلمان را به دست آورد.

صدر در نامه ای سرگشاده که روز دوشنبه توسط دفترش منتشر شد، علناً اذعان کرد که ائتلاف او نمی تواند آرای کافی برای ادامه تشکیل دولت اکثریت ملی را به دست آورد.

او از استقلالی ها خواست تا در ازای حق مشارکت در آنچه او «اداره کشور» می خواند از او حمایت کنند.

برای تحقق پیام صدر، احمد المطیری، رئیس هیئت سیاسی جنبش صدر، و رهبران ائتلاف نجات میهن ده ها نشست با چندین بلوک سیاسی مستقل در بغداد و اربیل برگزار کردند.

یکی از نمایندگانی که در برخی از جلسات شرکت کرده بود به میدل ایست آی گفت که این جلسات “برای تایید پیشنهاد صدر و جدیت او در ارسال کار به شرکای آینده اش” برگزار شد.

تاکتیک های صدر در مخالفان او منعکس شده است. آنها هم برای جذب استقلالی ها تلاش می کنند.

برجسته ترین جناح های پارلمانی تشرین آنهایی هستند که از تظاهرات ضد دولتی اکتبر 2019 بیرون آمدند، از جمله گسترش (9 نماینده)، مرکز اشراق (10)، الجیل الجدید (9) و الکوتله. الشبابیه (5 نماینده). ).

به گفته چند تن از نمایندگان مجلس به نقل از ائتلاف های رقیب، در تمامی جلسات پیشنهادهای مالی، وعده های سمت های دولتی و حمایت ها ارائه شده است.

یکی از نمایندگان مجلس که در چندین جلسه شرکت کرده است به خاورمیانه گفت: «پیشنهادات دو کشور شامل مشارکت در انتخاب نخست وزیران و وزرا و دستیابی به برخی مناصب عالی رتبه دولتی است که در خدمت مخاطبان ما خواهد بود».

وی افزود: صدریان از ما خواستند که فقط در جلسه حضور داشته باشیم و حد نصاب را نقض نکنیم. رای دادن به کاندیدای خود یا شخص دیگری برای آنها اهمیت زیادی ندارد. در همین حال، تنها رهبران چارچوب هماهنگی از آنها خواستیم که در جلسه شرکت نکنند و به آنها کمک کنند تا زمانی را برای توافق با صدر بیابند.

با این حال موضوعات مهمی در حمایت از هر دو حزب برای نمایندگان مجلس وجود دارد. جناح های مورد حمایت ایران متهم به کشتن چندین معترض و فعال شده اند در حالی که صدر به تلاش برای مشارکت محکوم شده بود.

او گفت: «ما در حال بررسی گزینه‌های خود هستیم و معتقدیم این شانس ما برای خلاص شدن از شر قاتلان است. [گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران] “یا حداقل این یک عاقبت برای خلاص شدن از شر آنها است.”

وی افزود: شر صدریان بسیار کمتر از شر آتاری است.

تمرکز بر تشرین

رهبران سیاسی آشنا با مذاکرات دولت سیاسی وی به خاورمیانه گفتند که متقاعد کردن نمایندگان پارلمان تشرین – به ویژه نمایندگان حزب گسترش، حزب روشنگری و الکوتله الشبابیه – اولویت صدر است.

اما هم صدر و هم رقبای او بیانیه هایی را بیان کردند و هر کسی را که در راه آنها قرار می گرفت تهدید کرد. صدر استقلالی هایی را که این نشست را تحریم کردند به عنوان “خائن” توصیف کرد.

سخنگوی تشرین به میدل ایست آی گفت: مشکل ائتلاف صدر به حد نصاب رسیدن محدود نمی شود. او با مشکل نمایندگی شیعیان مواجه است».

صدر که رهبری یک جنبش مهم شیعی را بر عهده دارد، متهم به “تجزیه فرقه های شیعی” از طریق چارچوب هماهنگی است که زمانی بخشی از آن بود.

صدر در پاسخ می‌خواهد نشان دهد که دیدگاه‌هایش در مورد شیعیان سایر بلوک‌ها جامع است.

او گفت: «اعضای بلوک ما [امتداد، اشراقات کانون و الکوتله الشعبیه] آنها شیعه هستند و بیش از هرکس دیگری نماینده مناطق شیعه نشین هستند. او به حمایت ما برای پروژه خود نیاز دارد تا بگوید شیعیان سایر جریان های سیاسی با او همسو هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید