انتخابات در عراق؛ صدر به دنبال قدرت کامل است، مالکی به افزایش نفوذ در دولت جدید امیدوار است!

انتخابات در عراق؛  صدر به دنبال قدرت کامل است، مالکی به افزایش نفوذ در دولت جدید امیدوار است!

روز جدید یکی از دستیاران نزدیک نوری المالکی گفت: “او تنها کسی است که می تواند شبه نظامیان شیعه را محدود کند. به همین دلیل است که او می خواهد خود را به عنوان پدرخوانده و رهبر روند سیاسی معرفی کند، نه به عنوان نخست وزیر، همانطور که برخی می گویند.” مالکی در تلاش خود موفق شد؟ این بحث دیگری است.

حامیان مقتدی صدر امیدوارند که نظام تقسیم قدرت را در عراق سرنگون کنند و به تنهایی قدرت را به دست گیرند. این به اردوگاه به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر سابق، امید جدیدی برای افزایش نفوذ خود داد.

سایت خاورمیانه در گزارشی تحلیلی با اشاره به اینکه اختلاف زیادی بین احزاب شیعه از انتخابات پارلمانی گذشته وجود دارد و همین موضوع تصمیم گیری سنتی را در سال های اخیر دشوار می کند، خاطرنشان کرد: طرفداران مقتدی صدر به دنبال این هستند که «از آنجایی که 2006 عراق توسط یک سیستم تقسیم قدرت اداره می شود که موقعیت ها را بین بهترین برندگان انتخابات تقسیم می کند، دولت اجماع ایجاد کرده است که به نفع همه است، اما هیچ کس مسئولیت شکست آن را بر عهده نگرفته است.

یکی از رهبران ارشد نزدیک به مقتدی صدر گفت: «صدر می خواهد به این نظام پایان دهد، حتی به قیمت جانش».

شبه‌نظامیان شیعه دچار شوک غیرمنتظره‌ای شدند. آنها در انتخابات شکست خوردند و نمی‌توانند به مقتدی صدر بپیوندند زیرا به او اعتماد ندارند. آنها همچنین نمی‌خواهند شکست یا عقب‌نشینی را بپذیرند.»

المالکی، نخست وزیر سابق، “اصلاحات سیاسی” را پیشنهاد کرد که بازگشت به اجماع و تشکیل دولت برای مشارکت ملی است. یکی از فرماندهان گروه های رزمی شیعه گفت: «به این ترتیب، مالکی از همه می خواهد که بی سر و صدا به خانه های خود بازگردند.

نوری المالکی گفت: “او تنها کسی است که می تواند شبه نظامیان شیعه را کنترل کند. به همین دلیل است که او می خواهد خود را به عنوان پدرخوانده و رهبر روند سیاسی معرفی کند، نه به عنوان نخست وزیر، همانطور که برخی می گویند.” آیا مالکی در تلاش خود موفق خواهد شد؟ این موضوع دیگری است.”

معترضان با نتایج انتخابات عراق و نیروهای امنیتی مخالفند

در تظاهرات هواداران فتح، یک سازمان سیاسی حامی ایران در عراق، یک نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

انتخابات در عراق؛ صدر به دنبال قدرت کامل است، مالکی به افزایش نفوذ در دولت جدید امیدوار است!

هزاران نفر از حامیان جنبش فتح، بازوی سیاسی خیزش مردمی، در مرکز بغداد تظاهرات کردند. معترضان می گویند که انتخابات پارلمانی ماه گذشته با تقلب گسترده همراه بود. فتح بازنده بزرگ انتخابات امسال بود. انتخاباتی که با تحریم گسترده شهروندان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از بغداد، معترضان به منطقه سبز بغداد بازگردانده شدند و توسط پلیس مستقر شدند.

این اعتراضات پس از آن صورت می گیرد که گفتگوها و رایزنی های سیاسی بین احزاب که برای تشکیل گروه های پارلمانی به پارلمان فدرال رسیده اند، آغاز شده است.

به گزارش یورونیوز؛ یکی از اعضای کتب حزب الله عراق که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای امنیتی چادرهای معترضان را به آتش کشیده اند.

طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

یک مقام امنیتی عراق گفت که صدها معترض روز جمعه سه ورودی به منطقه سبز بغداد را بستند که به شدت محافظت می شود. به گفته همین منبع، پس از عقب راندن معترضان توسط پلیس، آنها شروع به پرتاب سنگ و اشیاء دیگر به سمت کارمندان کردند.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که 125 نفر شنبه شب زخمی شدند. 27 نفر از مجروحان معترض و 98 نفر پلیس هستند.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق دستور بررسی عمیق درگیری های روز جمعه را صادر کرده است. رئیس جمهور برهم صالح نیز خواستار آرامش شد.

دیدگاهتان را بنویسید